Különösen Gyanús Ajánlások

2014. március 11. 07:53

A jelöltállítás lezárulása után statisztikai módszerekkel elemeztem a teljes jelölt-adatbázist.

2014. március 11. 07:53
Maróti Benedek
Mandiner
A jelöltállítási folyamatot végigkísérték az ajánlásgyűjtés furcsaságairól szóló hírek, amit az országos listák körüli kételyek követtek. Ezek elsősorban a pártok közötti jelöltállítási együttműködésekről szóltak – melyek között vannak nem megengedett, büntetőeljárást is kockáztató, illetve „csak” aggályos, morálisan kifogásolható eszközök:
  • más törvényi tényállások mellett közokirat-hamisítás lehet például adatbázisból, vagy másolással, az ívek cseréjével ajánlásokat előállítani, úgy, hogy a választópolgár aláírását odahamisítják,
  • kifogásolhatóak lehetnek, politikai racionalitással nehezen magyarázhatók a közös aláírásgyűjtések, amikor fizetett kampánymunkások vagy szimpatizánsok egy időben közösen, vagy külön, de több párt nevében kértek ajánlást.

Saját választási szimulációm készítéséhez a jelöltállítási időszakban folyamatosan rögzítettem a jelöltállítás alakulását. Már ekkor feltűnő volt, hogy egyes pártok együtt mozdulnak: aznap, amikor az egyik párt jelölteket jelentett be választókerületekben, egy másik párt is ugyanazokon a helyeken jelentkezett be. Még az is hasonlóan alakult, hogy az adott két párt mely körzeteihez tartozó aspiránsait utasította vissza (esetenként csak átmenetileg) a választási bizottság.

A jelöltállítás lezárulása után statisztikai módszerekkel elemeztem a teljes jelölt-adatbázist – az alkalmazott módszer részletes leírása a bejegyzés végén olvasható.

Következtetések

A 38 vizsgált pártból 8 olyat találtam, ahol az átlagos korrelációs együttható az összes adat másfélszeresét meghaladta, legmagasabb érték 13,7% volt. Érdekesebb összefüggésekre mutatnak rá azaz azok az értékek, amelyek szerint két párt nagymértékben együttműködött a jelöltállítások során. Két csoportban összesen öt pártnál találtam olyan magas együttműködési együtthatót, amely alapján mindenképpen érdemes lenne vizsgálni, megengedett (de aggályos), vagy tiltott együttműködésre került-e sor:

  • A Határon Túli Magyarok Pártja, a Magyar Demokratikus Unió és a Rend, Szabadság, Jólét Párt értékeinek együttmozgása kirívóan magas volt, a legmagasabb négy érték közül három itt fordult elő:
    • Rend, Szabadság - MDU: 67,3%
    • HATMAP - MDU: 76,7%
    • Rend, Szabadság - HATMAP 77,3%
  • Ilyen magas értékeket, elméletileg ennyire független változók között nem láttam az előző 20-25 év elemzései során. Ez a három párt adta a minden pártra külön vizsgált korrelációs együtthatók legmagasabb átlagait is, sőt, ha a három párt együttműködésére utaló értéket töröljük, akkor is átlag feletti értékeket prezentáltak. Ezen pártok az utolsó napokban nagyon sok jelölt bejelentésével sem tudtak listát állítani, mivel a bejelentett jelölteket alacsony százalékban tudták csak nyilvántartásba vetetni:
    • A HATMAP 56 jelölttel próbálkozott, ebből 10 lett sikeres (18%),
    • a Rend, Szabadság… 48 jelöltjéből 9 lett sikeres (19% – a választási információs rendszer helyenként 10-et jelez, de csak kilenc névvel),
    • az MDU 56 körzetből 19-et teljesített (29%). Az MDU büszkélkedhet azzal a furcsa rekorddal is, hogy hat körzetben két-két jelölttel is próbálkozott, ezzel a többes jelölések 85,7%-a az övé – ezeket is figyelembe véve sikerességük jóval alacsonyabb.
  • Még egy kiemelkedően magas érték volt, az Új Magyarországért Párt és az Új Dimenzió Párt korrelációs együtthatója a dobogó 3. fokán 73%-kal. 50, illetve 49 jelöltet sikerül állítaniuk, 60%-os sikeresség mellett. A relatív sok körzetbeli próbálkozás ellenére ez az érték figyelemfelkeltő. A két párt összes indulóra vonatkozó, átlagos korrelációs értéke alacsony, azaz – ha történt együttműködés – valószínűleg csak egymással dolgoztak össze, más pártokkal nem. Ez a két párt egyébként folyamatosan (és sok párhuzamossággal) jelentette be a jelöltjeit, de az utolsó napokban sem sikerült egyik alakulatnak sem a második kampányfinanszírozási fokozatot jelentő 54 egyéni jelöltet elérnie.

40% feletti korreláció még két esetben mutatható ki, a Magyar Cselekvő Párt  (budapesti jelölt hiányában nem indulhattak csak) és a Tiszta Energiával Magyarországért (TEMPO, a listaállításig sem jutottak): 43,2%, illetve az MCF Roma Összefogás Párt és a rövid néven EGYIKSEM nevű párt között (20-20 jelöltig jutottak): 41,8%-os korreláció.

További 8 esetben ez az érték 33,3% és 40 százalék közötti: habár ezek a számok még mindig az átlagos érték négy-ötszörösét kitevő korrelációt mutatnak, azonban – az esetleges véletlen hatások kiküszöbölése miatt – ezeket itt nem részletezem.

Hogyan tovább? 

Véleményem szerint a Nemzeti Választási Bizottságnak és az ügyészségnek lépnie kell: amennyire lehetséges, vissza kell szorítani csalással állított jelöltek indulását a választáson, vagy legalább, ha történt ilyen, akkor ezt kövesse büntetés, kerüljön nyilvánosságra, majd a következő Országgyűlés a kockázatok ismeretében szigorítson az aláírás-hitelesítési eljáráson. Fontos leszögeznem: a számítások, amit elvégeztem, csak kockázatelemzésre alkalmasak, arra viszont határozottan – azaz elsőként azokat a pártokat, jelöltjeikhez tartozó ajánlásokat érdemes vizsgálni, amelyeket fentebb felsoroltam. Az eredményeimmel nem kívánok ítélkezni, csak a figyelmet felhívni. Az NVB-nél rendelkezésre állnak az idősoros adatok, ezeket érdemes lenne – a hétvégéknek is megfelelően – 3-4 napos bontásokba rendezve elvégezni a korrelációs együtthatók kiszámítását és vizsgálatát. A különböző időpontokban felvett adatok valószínűleg csak megerősítik az eddig kockázatos pártokhoz tartozó értékeket, esetleg újabb, közepes kockázatú pártokat mutathatnak meg.

Az alkalmazott módszer 

A jelöltállítási adatok a Microsoft Excel Adatelemzés: Korrelációanalízis funkcióját használva elemeztem. Nem csak a sikeres jelöltállítást, hanem a visszautasított, vagy március 4-e előtt visszalépett jelölteket is figyelembe vettem.

Nem vettem figyelembe sem a négy nagy pártot-pártszövetséget, amelyek mind a 106 egyéni választókerületben jelöltet tudtak állítani: az adataik között nincs eltérés, így ezek korrelációs együtthatója nem segítette volna az értelmezést. A független jelölteket sem vettem figyelembe – náluk egy pártszerű, sok körzetet érintő együttműködést definíció szerint nem lehetséges. Kihagytam továbbá az elemzésből azt a 12 pártot, amely a választókörzetek kevesebb mint 10%-ában próbált meg jelöltet állítani. Ezen, jelöltállítási szempontból „törpe” pártok között magas korreláció nem volt kimutatható – így is 38 párt adatait hasonlítottam össze. A fenti adatelhagyások a módszerből következően az egyes pártok közötti korrelációs értékeket nem befolyásolták, csak az összes korrelációs együttható átlagát módosították volna, az arányokon érdemben nem változtattak.

Az elemzéshez szükség volt a szöveges adatok numerikussá alakítására: a sikeres induláshoz körzetenként 1 értéket, a korai visszalépéshez (amely sok esetben csak a „Nem indulhat” döntést előlegezte meg, kevés ajánlást sikerült az adott jelöltnek gyűjtenie), és a sikertelen induláshoz 0,5 értéket rendeltem – amennyiben egy párt a valasztas.hu adatai szerint nem is próbálkozott egy adott körzetben jelöléssel, az 0 értéket kapott.

A korreláció azt mutatja meg, két változó (a pártok egyéni jelöltjeinek indulási kísérlete a 106 körzetben) milyen mértékben „változik egyszerre” (egy másik párt adataival). Értéke -1-től (ellentétesen mozognak) a 0-án át (nincs összefüggés) +1-ig (teljes együttműködés) vehet fel értékeket. Az átláthatóság kedvéért az összes értéket százalékos formában jelenítettem meg (-100%-tól 100%-ig.) A korrelációs táblázatból töröltem a minden párt magával alkotott korrelációját (ami értelem szerűen mindig 1, azaz 100%).

A 106 egyéni körzet eleve kizárja a nagyon alacsony értékeket (muszáj valamennyire ugyanott indulással próbálkozni), illetve a korreláció véletlenszerű együttműködéseket is kimutathat (különösen olyan pártok között, amelyek nagyon sok körzetben próbálkoztak). Ennek megfelelően a legalacsonyabb érték -34,4% volt, az egész táblázat átlaga, az átlagos korrelációs érték 8%, az egyetlen negatív átlag (azaz a többiekkel pont ellentétesen mozgó párt) az Élőlánc volt a maga -2,6%-ával.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DrFülig Jimmy
2014. március 11. 19:01
Nem véletlenül állnak 2%-on a hazaáruló narancsputinpincsik,egész kormányzásuk a lopás csalás hzudozásról szólt.Azt hitték sierül olyan választási szisztémát kiagyalniuk,amiben leválthatatlanok.
Hadházy Ákos
2014. március 11. 16:43
A sok helyütt elég valószínű, többek között a fenti cikkel is valószínűsített választási csalássorozatnak szerintem a legnagyobb veszélye az, hogy szoros eredmény esetén adott körzetben a vesztes erre hivatkozva -akár jogosan is- megtámadhatja majd az eredményt. A választási bizottságok nem vizsgálták az aláírások hitelességét, mert erre valamiért a törvény elfelejtett jogosultságot adni. Azonban a rendőrség egy feljelentés alapján pillanatok alatt megteheti majd, ezzel elvileg sok -különösen a szoros eredményű-körzetben akár a választás érvénytelenítését kimondó bírósági ítéletet elérve. Elég súlyosnak ítélem a helyzetet.
cutcopy
2014. március 11. 10:34
A nyomdafestéket lehet fedezni közpénzből ahogy egy jelölt felkerül a szavazólapra, ha meg nincs meg a két százaléka úgy is fizetheti vissza a támogatást..
Rézvirág
2014. március 11. 09:28
Persze, messze nem tökéletes ez a rendszer, de valamilyen szűrő kell, hogy tényleg ne 100+ jelölt legyen a szavazó lapon. Igen, az aláírások ellenőrizhetetlenek, de tudtok jobbat? Innentől kezdve semmilyen aláírásgyűjtésnek nincs értelme, elvégre ott sem lehet ellenőrizni, hogy egy adatbázisból másolták-e az adatokat, aláírást hamisítva, vagy korrekt a dolog. Ellenben én nagyon jónak tartom, hogy több pártnak is aláírhat egy választó, hogy új -pénz nélküli!- szervezetek is megmérettethetik magukat. Úgyhogy a kaukciót én nem tartom jó ötletnek, inkább támogatom a későbbi _kemény_ elszámolást. Így legalább egy induló pártnak nem kell már rögtön első lépésként pénzért kuncsorognia mindenfelé...szerintem meg kell adni az esélyt, hogy ha valaki komolyan gondolja, az elindulhasson. Finomítani persze kell a rendszeren, de várjuk ki a végét, várjuk ki az elszámolást a felvett pénzekkel, és ne öntsük ki a gyereket is a fürdővízzel. Szerintem.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!