Új idők jönnek: véget vetne a kormány a lakhatási válságnak
Érkezik a lakhatást elősegítendő tíz pontból álló csomag.
A fő probléma azonban az: miként szimbolizálhatja Magyarországot Gábriel? Történetileg tekintve sehogy, mert sehol, soha nem fordult elő így irodalmunkban.
„A képzőművészetben a millenniumi emlékművön jelenik meg, melyről Lengyel Géza már 1908-ban megírja: »Sárgás, piszok-színű faragott köveivel Budapest legszomorúbb építménye ott az Andrássy út végén…« Ugyancsak a Nyugatban látta úgy 1912-ben Elek Artúr Árpád vezér budapesti szobra című esszéjében, hogy »Olyan régi az a félkörű oszlopsor és közepén a zömök korinthoszi oszlop, amelyen a fecskefarkú Gábriel arkangyal ágaskodik és oly ritkán történik rajta valami, hogy a közelében élő verebek és emberek bizonyára szenzációnak érzik az új szobor megjelenését.« A folyóiratban ezután mindössze egyszer kerül kapcsolatba a főangyal a magyarsággal – Móricz kedves túlzásában –, Csorba Géza magyar pantheonja című írásában: »Ady után a magyar múlt tragikus hőseit szöktette föl a szívek felé: és a művészetben élőre vált benne az ifjú isten: Petőfi, szárnyakkal és Gábriel arkangyal tüzes kardjával…«
Ha valaki joggal véli úgy, ettől még aligha lehet Magyarország jelképe Gábriel, annak már csak Karinthy Frigyes sorait ajánlhatjuk figyelmébe: »Rejtelmes ősöm, bárki voltál, / Arkangyal, vagy orangután: / Most légy a szolgám és kutyám, / Ébredj, ugorj, karmolj, harapj!« Az utóbb idézett mű címe is sokatmondó: A cirkusz összedől. Lehet, de ahhoz előbb még nálunk fel fogják állítani – azzal a szándékoltan homályos, erőszakolt jelképpel, amely képileg is alkalmas zavart kelteni, átvitt értelemben pedig azt magyarázza: a megtermett égi férfi lehetett olyan gyenge, hogy egy sas halálosan megtámadja, legyőzze, s helyette vállalja a felelősséget az 1944. március 19-e után elkövetett bűnökért. És talán még tojásokat is rak – nemzeti tudatunkba…”