Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
2015 helyett 2016 lehet a rendszer induló dátuma. Interjú.
„Ahhoz képest, hogy korábban sokan megkérdőjelezték a négyes metróvonal létjogosultságát, a közeli átadás hírére mintha többen lennének a támogatók. Vagy ez csak látszat?
Egyáltalán nem butaság a metróhálózat fejlesztése. Más kérdés, hogy a négyes vonallal kapcsolatban sok kérdés vetődött fel. Ezeket tényleg sokat hallottuk szakértők és politikusok szájából is. Túl sűrűn vannak a megállók, pazarlóan drága állomások épülnek, kis időmegtakarítás érhető el a felszíni közlekedéshez képest ... És akkor nem beszéltünk arról, hogy igazán gazdaságos csak a második szakasz üzembe lépésével lenne, de ennek műszaki és jogi előkészítésével az előző városvezetés nem foglalkozott, vagyis ez nem áll sehogy.
Négy évvel ezelőtt reális alternatíva volt az építkezés leállítása?
Totális dilettantizmus, sőt a főváros elleni bűn lett volna félbehagyni az akkor már két éve folyó építkezést. Arról nem is beszélve, hogy 2010 őszén már 16 alapszerződés volt érvényben. Ennyit kellett volna felmondani olyan világcégekkel, mint az Alstom, a Siemens vagy a Swietelsky. (...)
Az átadás után hátradőlhet. Az uniós támogatás ugyanis immár vélhetően befolyik a főváros kasszájába.
Nem lesz idő a lazításra, mert az elszámolást 2015 végéig kell megejteni. De ez előtt még egy sor tennivaló van: a kelenföldi állomás földfelszíni rendezése, őrzött P+R parkolók átadása, az 1-es és 3-as villamosvonalak átépítése, a Széll Kálmán tér átalakítása a fonódó villamossal ... és persze a dugódíj bevezetése.
Ehhez mindenképpen ragaszkodik az Európai Unió?
Mivel Demszkyék szerződésben vállalták bevezetését, igen. Most, viszont úgy néz ki, hogy a bevezetést egy-két évvel el tudjuk halasztani. Ez azt jelenti, hogy 2015 helyett 2016 lehet a rendszer induló dátuma. Ehhez persze módosítani kell az érvényben levő jogszabályokat és meg kell határozni a zónákat is. Úgy tervezzük, hogy ez utóbbi még idén ősszel eldől, és akkor másfél év marad a beruházás megvalósítására.”