Mintha az álarcos tudná azt, hogy egy közösség, egy város, egy állam, egy politikai közösség legitim autoritást kíván – ő nem az, hiszen szintén rendszeren kívüli. Ezt a tekintély azonban egy válság utáni helyzetben nem önmagában a rend igénye, nem a jog elsőbbsége, hanem az azokat (akár halálában is) megjeleníteni képes személy, karizma, aktor (jelen esetben az így hősi halottá vált Dent) testesíti meg. Ha nem is hősök kellenek a rendhez, de elengedhetetlen a legitimációhoz a polgárok személyes azonosulása a vélt helyes iránnyal. Ezt tudja Batman, ezért állítja helyre perszonalizálással (Dent hőssé emelésével) a törvény tekintélyét. A Jó felmutatása, a cselekvő Jó bizonyítása nélkül nincs közösség egy városnyi (jogi, politikai és gazdasági) világégés után.
A filmben számos további döntési helyzet adódik az állampolgárok, a döntéshozók számára: egy időben csak embert lehet megmenteni – kit mentsenek? Két utasokkal és bombákkal teli hajó, amelyek sorsa a másik hajón dőlhet el – ki nyomja meg a másikat felrobbantó gombot? Ki hoz meg döntéseket? A film üzen: ahogy a vásznon, úgy a politikában is fel kell merülnie annak, hogy valakinek döntéseket kell hoznia – másképp nincs kiút a válságból. Valakinek döntenie kell, merre menjenek a dolgok? Valakinek le kell zárnia a végtelen tervezést, az események egyszerű követését, az agyonülésezést. Bruce Wayne és komornyikja, Alfred így beszélgetnek: „Sok az áldozat. Mit tegyek? – Tartson ki! Vállalja a kiközösítést! Döntsön úgy, ahogy senki más nem mer. Döntsön jól!” Ez a premissza a film egy jelentős részén végigvonul. A cselekvő, a döntéseket meghozni képes ember, a vezető lehet a válságból kivezetés fő garanciája. Csak ember tud döntéseket hozni, intézmények, normák nem, csak ember tudja azokat érvényesíteni, mozgásba hozni. Nem elég felmutatni, érvényesíteni is kell őket.
S itt érünk el a politikához. A politikában a tervezés, az intézményi logikák és a normák működése számít a normális állapotnak. Egészen addig, amíg meg nem mutatkozik az emberi természet másik oldala, amely egyik esetben a káoszra, másik esetben „csak” a normálisnak tetsző, de már rég abnormális és/vagy értelmezhetetlen rendszer működésére világít rá. A káoszban, a cseppfolyós rendszerben, a bizonytalanság és az elgondolhatatlanság korában, amikor minden lehetőség adott lehet, utak és válaszok számossága jöhet szóba. Amikor a bizonytalanság hatványozódik és hálózatosodik, amikor beáll a kockázat állandósulása, akkor az elgondolhatatlanság megtervezése és kontemplatív értelmezése nem „intézményi” megoldást, hanem „belépést”, cselekvőt, azonosulást indukáló karizmát igényel. Ennek elmaradását látjuk az uniós, eurózónaválság folyamatos intézményi korrekcióin, paktumain, a pénzügyi struktúra – azaz a válságot katalizáló szféra – érdemi kontrolljának elmaradásán. Ellenben ennek érvényesítését tapasztaljuk Orbán, Merkel és Obama saját politikai közössége előtti elismerésén.