The Guardian: Nagy bajban Európa két vezető hatalma
A brit lap szerint ha Párizs és Berlin képtelen komoly politikai döntéseket hozni erős kormányok hiányában, az Unió hónapokig vagy még tovább is mocsárban vergődhet.
Senki sem válik éretté a demokráciára, aki nem gyakorolhatja, aki nem élheti át jogai érvényesítését.
„A százforintos könyvturkálóban keresgélve meg-megakad a szemem a nem magyar nyelvű köteteken. Ezek legtöbbször számomra érdektelenek és használhatatlanok (régi regények, elavult orvosi kötetek és hasonlók), de néha kincseket lehet találni. Így akadt a kezembe nemrég egy 1961-ben kiadott könyv a demokráciára nevelésről, nem is akárhol, nem is akármilyen történelmi szituációban írták, hanem Németországban, illetve annak nyugati felében, a második világháború után másfél évtizedben. A kötetben, sok más mellett, olyan szerzők írásai találhatók, mint Theodor Adorno, Jürgen Habermas és Kurt Lewin, szerzők mind németek, akik arról gondolkodnak, vitatkoznak, hogyan lehet a nácik szellemi pusztítása után Németországban demokráciát létrehozni. Érdemes odafigyelni mindarra, amit javasolnak, ahogyan gondolkodnak, hiszen a németországi demokráciára nevelés rendkívül sikeresnek mondható. (...)
A demokráciára nevelés természetesen politikára nevelés, és a középiskolától kezdve mindenütt jelen kell lennie. Senki sem válik éretté a demokráciára, aki nem gyakorolhatja, aki nem élheti át jogai érvényesítését, aki nem állhat ki az érdekeiért és nem akadályozhatja meg, hogy rákényszerítsenek ellentétes érdekeket. A demokráciára nevelés nem lehet formális, azaz nem állhat a szabályok és az állami intézmények listázásából, a politikai rendszerek és irányzatok felsorolásából, és nem kerülhet ellentétbe az iskolán kívüli gyakorlattal, mert az cinizmushoz és/vagy közönyhöz vezethet.
Ez persze nem azt jelenti, hogy az iskolának éppolyan antidemokratikusnak kellene lennie, mint a politikának odakint, mert ez Hoffmann Rózsa megoldása. Ellenkezőleg, az iskolán kívüli társadalomban a törvényeknek és az intézményeknek biztosítaniuk kell, hogy akik megtanulták és átélték az iskolában, hogy csak azt tehetnek meg velük, amihez hozzájárulnak, azok ugyanezt érvényre juttathassák az iskolán kívül is, és ezért ne veszítsék el az állásukat, ne kerüljenek hátrányba, vagy ha mégis, sikeresen léphessenek fel azok ellen, akik kárt okoztak nekik.”