Oktatófilm világbajnoki rekorddal: Párizs után Budapesten is Kós Hubert a hátúszás királya! (VIDEÓ)
A 200 méteres hátúszás olimpiai bajnoka a Duna Arénában 25 méteres medencében is megmutatta, ki az úr a háznál.
A BKK kidolgozott egy új villamos- és trolibeszerzési beruházási programot, ezzel ezt a két ágazatot rendbe is lehetne tenni. Interjú.
„
Mit tart jelenleg a budapesti közlekedés leggyorsabban megoldandó problémájának?
Ezernyi gondot lehetne találni, de a legnagyobb problémát ma a tömegközlekedés járműparkja jelenti. A buszok átlagéletkora 18 év, 24-25 éves matuzsálemi korú járművek százai járnak. Még forgalomban vannak a 30 év fölötti szovjet trolik, de a többi, a csuklós Ikarusz-trolik is már 20 év fölött vannak. A villamosoknál a Combinóknak köszönhetően jobb a helyzet, de a Nagykörútról lekerült Ganz-villamosok már jócskán elmúltak 30 évesek és cserére szorulnak. A hannoveri is öreg, de az legalább egy nagyon kiforrott konstrukció, az még bírja bőven. A fogaskerekű 38 éves szerelvényekkel közlekedik, ha nem avatkozunk be, néhány éven belül probléma lesz. A HÉV-vonalaink többségén 40 év körüli járművek közlekednek, a legrosszabb állapotban a csepeli hév van, ahol 47 évesek a szerelvények. A földalattiról mindenki azt hiszi, hogy ott nincs gond, de 38 éves kocsik járnak, a másik két metrón pedig egyértelműen cserére szorulnak a kocsik. Ez kb. 3-400 milliárd forintos beruházást igényelne, és még ugyanennyit kellene az infrastruktúrára költeni. Ez az a 700-800 milliárd forint, amit a BKV belső adósságaként szokás emlegetni. A BKK kidolgozott egy új villamos- és trolibeszerzési beruházási programot, ezt a közgyűlés két hónapja fogadta el, ez egy kicsit több mint 100 milliárdos beruházás, közel 100 új villamoskocsi és 100 új troli beszerzését jelentené, ezzel ezt a két ágazatot rendbe is lehetne tenni. A pályázatunkat beadtuk, az elbírálás folyamatban van a kormányzatnál.
A BKV egyébként is gondokkal küzd és állami segítségre szorul, miből lehet ezt a programot megvalósítani? Uniós pénzből?
Igen. A 2013-ig tartó uniós ciklusban még vannak közösségi közlekedésre elérhető pénzek, és jó eséllyel a következő, 2014-től 2020-ig tartó uniós ciklusban is lesznek, ezeket szeretnénk kihasználni. Az NFÜ támogatja a projektet, hisz a fonódó villamosok és az 1-3-as vonalak kapcsán is támogatta és előírta külön villamosbeszerzési program indítását, és úgy néz ki, hogy az EU is támogatja majd. De hogy végül pontosan milyen ütemben mennyi uniós pénz jut rá, 70 vagy 100 milliárd, arról még tárgyalni fogunk. A villamosvonalak bővítése is uniós forrásból történik, akár az 1-es meghosszabbítására, a 3-as villamos felújítására, a Budai Fonódó-projektre, vagy akár a tervezett Havanna-lakótelepi villamosvonalra, a 42-es vonal meghosszabbítására gondolunk. A jövőben is tervezünk a járműcserén és a vonalfelújításon túl új villamosvonal-építéseket is, melyekhez a villamosok és trolibuszok százmilliárdos beszerzési projektje alapfeltétel.”