„A kínai nyitásunk nem hátráltatja az oroszokkal való megállapodást?
Nem, mivel az oroszokkal megállapodtunk, hogy a Malév története nélkülük folytatódik. Sőt, arról is egyezségre jutottunk, hogy a Malév sorsát nem kötjük össze a megállapodás többi elemével. A Malév kapcsán a pénzügyi elszámolást szükséges még elvégezni, erről már folynak a szakértői egyeztetések.
Az oroszok hosszú távú elképzeléseit, prioritásait össze lehetne röviden foglalni?
Hogyne. Az orosz fél egyrészt a legerőteljesebben az energetikai kérdésekre koncentrál, ezen belül is a hosszú távú stratégiai kérdéseket érintő ügyekre: ezek a Szurgutnyeftegaz tulajdonrésze a Molban és a paksi bővítés. Illetve ami még hamarosan itt lesz, az a 2015-ben lejáró hosszútávú gázvásárlási szerződés kérdése. Az oroszok a saját szempontjukból azt tartják fontosnak, hogy ezt minél később, 2015-höz minél közelebb tárgyaljuk. Mi viszont hangsúlyoztuk, hogy számunkra fontos, hogy a téma minél előbb, legkésőbb a kormányzati ciklus közepén napirendre kerüljön.
Ráadásul számolnunk kell azzal a körülménnyel is, hogy tulajdonképpen nem is a magyar államnak van szerződése az oroszokkal, hanem az E.On-nak, amely cégnek az érdekeit ugyanúgy figyelembe kell vennünk majd. Az orosz partnerekkel rögzíttettük a konkrét tárgyalási alapelveket, eszerint komplett csomagról tárgyalunk és mi együtt akarjuk kezelni az egymással nem feltétlen összefüggő ügyeket is. A magyar érdekeket így erőteljesebben lehet képviselni, ráadásul ha ügyről-ügyre haladunk, sosem fogunk a végére jutni. Persze meg kellett küzdenünk azért, hogy pontosan mi és milyen súlyozással kerül be a tárgyalási csomagba. (...)
Több fontos tagállam a médiatörvény kapcsán jelezte, aggályos, hogy egyáltalán méltó-e Magyarország az uniós elnökségre.
Strukturális értelemben a közmédia működésében előrelépés történt. A modern közmédia működése bár országonként eltérő, általában a konvergencia irányába mutat. A technológia változása és a piac kikényszeríti, hogy közmédia gyorsabban reagáljon, hatékonyabban működjön. Ami a vagyongazdálkodást illeti, arról nem túlzás kijelenteni, hogy a korábbi rendszer, amelyiket most megszüntetett az Országgyűlés, súlyosan pazarló volt, jelentős vagyonvesztéshez vezetett és szinte minden elemében nélkülözte a felelős gazdálkodást. Erről elég az ÁSZ jelentéseket elolvasni, vagy éppen a napi sajtóból, akár itt az indexen is tájékozódni. Az új struktúra reményt ad arra, hogy fel lehessen lépni a közpénzek pazarlása ellen.”