„Ez a lista egy rusnya páncél, egy olyan szöges buzogány” – Avagy a tanárok inkompetencia-mérése

2018. szeptember 21. 07:18

Egy tanár nemcsak hogy elfogadja a gyerek hibáit, tévesztéseit, hanem örül annak.

2018. szeptember 21. 07:18
Kökéndy Ákos
WMN

„A tanár nemcsak helyesírást tanít, de az óráján közösséget kell fejlesztenie. A tanár nemcsak feleltet, hanem a tanulást támogató, biztonságos és nyugodt tanulási környezetet kell nyújtania.

»A tanár a gyerekeknek személyre szabott értékelést ad.«

Hogy képzelek ilyet? »Hisz az élet nem Waldorf-iskola!«.

A helyzet az, hogy ezt a mondatot abból az útmutatóból vettem ki, ami minden egyes hazai tanár életében előbb-utóbb megjelenik. Ezzel ugyanis a pedagógusok minősítő rendszerében mindenkinek találkoznia kell. A tanárokkal kapcsolatos tudatos és tudat alatti elvárások sokkal gazdagabbak annál, amit elsőre gondolnánk. Már régen nem arról szól a dolog, sőt, igazából soha nem arról szólt, hogy a diktálom/leírod/bemagolod/felelsz/köszönöm_négyes  lineáris folyamatot zökkenőmentesen leszállítsa a tanár/diák vegyes páros. Egy tanár nemcsak hogy elfogadja a gyerek hibáit, tévesztéseit, hanem örül annak, hogy ezeken keresztül még pontosabb képet nyer a gyerek személyiségéről, nehézségeiről, hogy legközelebb a saját tanári módszerein változtatva még ügyesebben juttassa el a gyereket a megértéshez.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Csöncsön
2018. szeptember 21. 11:08
A hiba a tanulási folyamat teljesen természetes része. Ha nem lenne, akkor az oktatás egésze fölöslegessé válna, hiszen mindenki eleve mindent tudna. Katasztrofális az olyan tanár, amelyik ezzel nincs tisztában. (Mondjuk nem is hiszem, hogy volna ilyen, vagy sok ilyen volna. Az ilyen embereket még a mai magyar oktatási rendszer is kiszelektálja.) A hiba mindig információ, többnyire nagyon fontos információ, mert megmutatja, hogy mi az, amit még jobban vagy más módszerrel kell megtanulni. Ha egy hiba pedig jellemző, akkor különösen fontos, mert az egész tanítási folyamatot át kell gondolni miatta.
zakar zoltán béla
2018. szeptember 21. 09:56
Vekerdy Vakar..........
Mr.Falafel
2018. szeptember 21. 09:38
Szép mese!
stefanovszky
2018. szeptember 21. 08:42
A gyermekek tévedésein keresztül a saját módszertani hiányosságaink rejlenek. Általában. Na de általánosítani nem lehet. Következetesség, követelmény, szigor, és tanulási időn kívül örömködés, hülyéskedés, nagy kirándulások, közösséggé formálás. Ez a tanteremben nem megy. Ott mindenki csak "egy".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!