A szerző a Makronóm újságírója.
Az SK On a kínai CATL, a BYD, valamint a dél-koreai LG mögött a világ negyedik legnagyobb akkumulátorgyártója. A vállalati válság állandónak tekinthető, miután amióta 2021-ben önállósodni próbált anyacégéről, tíz egymást követő negyedévben veszteséget könyvelt el. A nettó adóssága 2,9 milliárd dél-koreai vonról (2,1 milliárd dollár) 15,6 milliárdra nőtt, éppen abban az időszakban, amikor az elektromos járművek piaca lassulni kezdett.
Lee Seok-hee vezérigazgató a közelmúltban egy sor költségcsökkentési intézkedést jelentett be, amelyeket „vészhelyzetmegoldási” kísérleteknek nevezett. A tervezett intézkedések között egészen radikálisak is vannak: a dél-korai SK Group azzal a különös gondolattal játszik, hogy az SK Ont beolvasztják a csoport egyik legnyereségesebb leányvállalatába, az LNG-t előállító SK E&S-be. A döntés megszületéséig azonban a cég vezetése a hagyományos tűzoltó módszerekkel operál, vagyis megkezdte a létszámleépítéseket, illetve elhalasztja a tervezett beruházásokat. Ezek alapvetően az Egyesült Államok piacát érintik: az elbocsátások már folynak a Georgia államba települt üzemben, míg a Forddal közösen tető alá hozott második gyár megnyitását Kentuckyban egyszerűen elhalasztották.
Az SK On Magyarországon is gyárt zöldenergia-tároló rendszereket. 2019-ben nyitotta meg az üzemét Komáromban, 2021 óta pedig Iváncsán is jelen van. Utóbbi kapcsán éppen májusban röppent fel a hír, hogy (magyarokat nem, csak külföldi munkásokat érintő) létszámleépítést kezdeményeznek, majd váratlan fordulattal a gyár újabb toborzókampányba kezdett, vagyis úgy tűnik, a cég a hullámzó keresletnek megfelelően próbál a dolgozói létszámmal sakkozni.
A vállalat itt is – ahogyan az Egyesült Államokban – a globális piac lassulását hozta fel indokként. Mint mondták, az elektromos autók iránti kereslet csökkenése az akkumulátorokra is kihat, az amerikai piacon tapasztalható lassulás azonban durvább az európainál, így a legdrasztikusabb döntéseket ott kell meghozniuk.