Szerb elnök: Nem vagyok Aszad, én nem fogok elmenekülni!
Az újvidéki tragédiát követő tüntetések mögött a nyugati hatalmakat sejti Aleksandar Vucic szerb államfő.
Szerbia teljes külkereskedelme a 2023. január-februári időszakban 11,258 milliárd dollárt tett ki, ami 2,9 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest.
A bevezetőben említett növekedést a szerb Köztársasági Statisztikai Intézet (Republički zavod za statistiku) közölte. Az év első két hónapjára vonatkozó jelentés szerint az export 4,869 milliárd dollárt tett ki, ami 11,6 százalékkal több, mint a 2022-es év azonos időszakában, illetve 6,389 milliárd dollár értékben importált Szerbia, ami viszont 2,8 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában volt. A hiány 1,52 milliárd dollár, ez 31,2 százalékkal kevesebb, mint a múlt évben.
Az import exporttal való fedezettsége 76,2 százalék, ami javulás, hiszen a múlt év azonos időszakában 66,4 százalék volt. Az áruk külkereskedelme azokkal az országokkal volt a legjelentősebb, amelyekkel Szerbiának szabadkereskedelmi megállapodása van. Az Európai Unió tagállamai adják az ország teljes külkereskedelmének 58,4 százalékát, így a legfontosabb kereskedelmi partnernek számítanak.
Szerbia az unió mellett a CEFTA-országok (Bosznia-Hercegovina, Montenegró, Horvátország, Észak-Macedónia és vámszempontból Koszovó) felé szállít a legtöbbet, így 360 milliós árfolyamtöbbletet valósított meg az év elején. Mindenekelőtt villamos energiát, gabonát, gabonatermékeket, elektromos gépeket és készülékeket, vasat, acélt, valamint italokat szállított. Szerbia exportja közel 665 millió dollár a CEFTA országai felé, míg az importja 305 milliót tett ki a megfigyelt időszakban. Az export-import fedezettsége 218 százalék.
Szerbia és Magyarország januári kereskedelmi forgalma közel 273 millió euró volt, ebből Szerbia 148 millió értékben exportált, jelentette be Tomislav Momirović (Tomiszláv Momirovity) szerb bel- és külkereskedelmi miniszter, miután március végén találkozott Magyar József Zoltánnal, Magyarország új belgrádi nagykövetével.
A két állam gazdasági mutatói az elmúlt években jelentős mértékben változtak. Szerbia ma már az ötödik legfontosabb kereskedelmi partnereként tekint Magyarországra, miközben hazánk számára Szerbia a nyugat-balkáni régióban a legfontosabb stratégiai gazdasági partner. A belgrádi nagykövetség honlapján található adatok alapján a térséggel folytatott külkereskedelem 71,8 százaléka déli szomszédunk felé irányul. „A Magyarország és Szerbia közötti külkereskedelmi kapcsolatok az elmúlt években dinamikusan fejlődtek.
Magyarország és Szerbia viszonya a történelem során igencsak változó volt. Visszaemlékezhetnénk akár a középkorig is, ám nem kell annyira messzire visszatekinteni, hogy megértsük a két ország közti eseményeket. Ma történelmi magaslatokról beszélnek az államvezetők, de a huszadik, majd a huszonegyedik század is számos változást hozott mindenekelőtt Szerbia életében, valamint a szomszédaival való viszonyában.
Mint arra az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány a szerb–magyar kapcsolatok változását elemző írásában rámutatott, a 1990-es éveket meghatározó rendszerváltások Szerbiában egész más irányt vettek, mint a többi kelet-európai országban:
A 2000-es évek első évtizedét az újraépítés, az újraszervezés politikája határozta meg. A gazdaság és a nemzetközi kapcsolatok átalakítása mellett új szomszédságpolitikát kellett kialakítania, valamint olyan stabilitást elérnie, amellyel az ország potenciális tagja lehet az Európai Uniónak.
Ezek a törekvések azonban nem mentek olyan könnyen, mint ahogy az elsőre tűnt. A miloševići időkben, vagyis a kilencvenes években Slobodan Milošević (Szlobodan Milosevity) diktatórikus vezetése alatt az országot az ENSZ által elfogadott embargós intézkedések a szerb kormány boszniai konfliktusban való szerepvállalása miatt büntették. A közel négy évig (1992–1996) hatályban lévő szankciókat nem azonnal szüntették meg, sőt az Egyesült Államok a daytoni béke aláírását (1995. december 14.) követően is fenntartotta egy részét.
A polgárháború (ami során Szlovénia, Horvátország, Bosznia-Hercegovina és Macedónia önállósult) és a gazdasági embargó következményeként erőteljes visszaesés alakult ki az akkori Jugoszláv Szövetségi Köztársaságban (amit már csak a megmaradt Jugoszláviát alkotó államok: Szerbia és Montenegró alkottak).
1992–1999 között a szankciók miatt 95 milliárd dollárnyi veszteséget könyvelhetett el a Jugoszláv Szövetségi Köztársaság (JSZK), az 1999-es NATO-bombázások pedig 30 milliárd dollárnyi kárt okoztak a nemzetgazdaságnak, mutatott rá a gazdasági kutatóközpont. Mindezek a gazdasági visszaesések a társadalomra is jelentős hatással voltak: 2000 októberében a jugoszláv lakosság mintegy 35 százaléka élt a szegénységi szint alatt, további 35 százalékuk pedig csak kismértékben haladta meg ezt a szintet.
A miloševići rendszer 2000. őszi bukása utat nyitott Szerbiának a gazdaság és a politika újraszervezésére. Fokozatosan kivezették a szankciókat, 2001 szeptemberében pedig a fegyvereladási korlátozás is hatályát vesztette.
A kilencvenes években ellenzékből politizáló Zoran Đinđić, akinek 2000 szeptemberében a Jugoszláv Szövetségi Köztársaság választásain és október 5-én, a Milošević-rendszer elleni felkelésnél kulcsszerepe volt, 2000 decemberében győzelemre vezette a széles tömegbázissal büszkélkedő 18 párt koalíciójaként megalakult Szerbiai Demokratikus Ellenzéket, és 2001. január 25-én (az akkori) Szerbia miniszterelnöke lett. Előtérbe került az ország gazdaságának átalakítása, a nemzetközi elszigeteltségből való kilépés, illetve elindult az Európai Unióhoz való közeledés is.
amelyhez elsősorban a Világbanktól és az Európai Uniótól várt hozzájárulást. Sikerült megújítani az IMF-tagságot, amely egy újabb forrást teremtett, csatlakozott a Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bankhoz (IBRD), valamint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankhoz (EBRD). Egyes stratégiai ágazatokat, mint a közművek, a telekommunikációs cégek, a földgázszállítási társaságok, állami tulajdonba vették, ezzel is garantálva az ellátásbiztonságot, valamint növelve az állami bevételek forrásait.
A gazdasági reformok mellett az integrációs folyamatokban is megindult a haladás: 2000 novemberében Zágrábban rendezték meg a nyugat-balkáni konferenciát, ahol elindultak a stabilizációs és társulási folyamatok. Ennek részeként döntöttek egy pénzügyi támogatási programról, amelynek révén az EU 2000–2003 között 1,711 milliárd eurónyi szubvenciót továbbított a JSZK felé. 2001-ben hozták létre az EUFRY konzultációs munkacsoportot, amely a szerb rendőri szervezet megreformálásához igyekezett segítséget nyújtani. 2002-ben a kormány felállította az integrációs folyamatokért felelős tanácsot, amelynek az elsődleges feladata az uniós csatlakozással kapcsolatos teendők felmérése és irányítása volt. A 2003-as Thesszaloniki – Nyugat-balkáni Agenda egyfajta perspektívát nyújtott a térség országainak a jövőbeni uniós csatlakozáshoz.
A két ország közötti kapcsolatokban is meghatározó volt ez az időszak.
Ennek ellenére a NATO megkapta a parlamenti jóváhagyást a légtér és a taszári légibázis használatához. Emiatt Kasza József, az egyik vezető vajdasági magyar politikus (a Vajdasági Magyar Szövetség egykori, majd tiszteletbeli elnöke) rendszeresen bírálta Budapestet a támadásokban nyújtott segítségért.
Zoran Đinđić jelentősége a két ország közti viszony javításában is megmutatkozott, hiszen miniszterelnökként épp Kasza Józsefet választotta helyettesévé. Đinđić ígéretet tett a vajdasági autonóm hatáskörök visszaadására (megszületett az úgynevezett omnibusztörvény), Magyarország pedig Jugoszlávia euroatlanti és uniós integrációját támogatta. 2001 augusztusában megnyílt hazánk szabadkai főkonzulátusa.
A kedvező diplomáciai környezet élénkítő hatással volt a két ország közötti külkereskedelemre is. 2000 és 2004 között a JSZK Magyarország felé irányuló exportja több mint a duplájára emelkedett, míg a magyar kivitel több mint 2,5-szeresére nőtt.
(Forrás: Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány)
Folytatjuk...