Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
A miniszterelnök az évértékelőjén bejelentette, hogy májustól olcsóbban lehet igénybe venni a tömegközlekedést új ország- és vármegyebérletekkel. Nézzük meg, más országokban mi a bevett gyakorlat a tömegközlekedésre való ösztönzésben.
Orbán Viktor miniszterelnök az évértékelő beszédében jelentette be, hogy idén májustól bevezetik a vármegyei tömegközlekedési és az országbérleteket. A vármegyebérlet minden vármegyében ugyanannyiba fog kerülni. Az árakat a következőképp határozták meg:
A vármegyebérlet havi ára 9450 ft, az országbérleté pedig 18900 ft lesz májustól. A vármegyebérlet így 50 ft-al lesz olcsóbb, mint a havi Budapest bérlet.
Az újonnan bevezetni kívánt bérletekkel kapcsolatban érdemes még kitérni arra, hogy hol lesznek használhatók: a MÁV és a Volánbusz helyközi járatain, igaz még a pontos részletszabályok egyelőre váratnak magukra. Logikusan, ha két megyeközpont között szeretnénk utazni, akkor két vármegyebérletet szükséges majd vásárolni, ami pedig így pont annyiba kerül, mint egy országbérlet. A városi tömegközlekedést viszont nem integrálják a bérletbe, ami azt jelenti, hogy továbbra is jegyet vagy helyi (például budapesti, deberceni, győri stb.) városi bérletet kell vásárolnunk, amennyiben a helyi és nem a települések közti, helyközi közösségi közlekedést szeretnénk igénybe venni. Végül pedig hasznos információ lehet, hogy az eddigiek alapján csupán a helyközi bérletek árai kerülnek egységesítésre, a helyközi jegyeké nem.
Ahogy folyamatosan jönnek ki a pontosabb információk a vármegye- és országbérletekkel kapcsolatban, egyre inkább úgy tűnik, hogy ez minden korábbi konstrukciónál előnyösebb lesz a magyar emberek számára. Ez az elmúlt három évtized legnagyobb díjszabási fejlesztéseként könyvelhető el a hazai helyközi közösségi szolgáltatók vonatkozásában.
Ha jobban belegondolunk, nem csupán a díjszabás kedvező, hanem maga a bérlet által kínált lehetőség is: ha teljes áron nézzük, akkor 9450 Ft-ból lényegében be lehet utazni egy teljes vármegyét, 18900 Ft-ból pedig egész Magyarországot a MÁV-Start, a MÁV-HÉV, a Volánbusz, valamint GYSEV járataival. Ezeket a bérleteket az utasok korlátlanul használhatják majd a vonatkozó területen, egyéb jegy vagy bérletet megvásárlása nélkül több tízezer buszon vagy éppen kötöttpályás járaton teszi lehetővé és kényelmesebbé az utazást.
Az újítás nem titkolt célja, hogy versenyképesebbé és vonzóbbá tegye a hazai tömegközlekedést. Ezek kevesebb várakozást jelentenek majd, és várhatóan pozitív hatása lesz a belföldi turizmusban és vendéglátásban is. Továbbá rendkívüli módon megkönnyítik, leegyszerűsítik, illetve olcsóbbá teszik a munkába járást azoknak, akik települések között ingáznak közösségi közlekedéssel.
Az új konstrukciók már április utolsó hetétől megvásárolhatóak lesznek az érintett társaságok pénztárainál (MÁV, MÁV-HÉV, Volánbusz, GYSEV), a buszokon, az automatáknál és a MÁV applikációján.
A diákok viszont duplán jól járnak, hiszen számukra 90 százalékos kedvezménnyel lehet majd megvásárolni az új konstrukciókat: a vármegyebérlet számukra 945, az országbérlet 1890 Ft lesz. Ha számolunk egy kicsit, akkor az is látszik, hogy a teljes árú vármegyebérlet olcsóbb lesz, mint 15 liter üzemanyag, ami autóval nagyjából 200-300 km megtételére elegendő.
Akik pedig rendszeresen úgy utaznak, hogy átlépik a vármegyehatárt, azok két vármegye bérlet árért vehetnek egy országbéreletet, ami így 2500 forinttal olcsóbb lesz, mint az addigi 30 km-es bérlet.
De természetesen ezekben a konstrukciókban is vannak kivételek. Nem vehetők igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon és a helyi közösségi közlekedési társaságok települések közötti járatain sem, továbbá a Pest vármegyei bérlet és az országbérlet nem érvényes a BKK járatain, csupán a fővároson belül a helyközi szolgáltatók (például Volán, MÁV) járatain.
A teljes árú új konstrukciók vonatkozásában
ami lényegében azt jelenti, hogy a helyközi szolgáltatókat igénybe véve vármegyebérlet vonatkozásában 1300, országbérlet esetén valamivel több mint 2600 Ft saját költségen lehet utazni. Ráadásul a munkáltatók, valamint a kis- és közepes vállalkozások utaztatási költségei csökkennek az új konstrukciók okán.
Hasonló konstrukciót vezetett be Németország tavaly nyáron, igaz elég nagy káosz lett belőle.
Németország három hónapig kísérletezgetett, majd bejelentették, hogy a „szuperolcsó” tömegközlekedéssel csökkentették a szén-dioxid-kibocsátást 350 ezer német otthon egy évi áramellátásának megfelelően.
Ez a forradalminak bejelentett újítás volt a 9 eurós havijegy, amely lehetővé tette az országos utazást regionális vonatokon, metrókon, villamosokon, autóbuszokon, amivel elviekben 1,8 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást akadályoznak meg.
Ennek a jegynek a célja volt továbbá, hogy segítsen enyhíteni az inflációs nyomást, ami az orosz-ukrán háború energia- és üzemanyagárainak megugrása közepette állt elő. Mindeközben viszont aggodalmak merültek fel a jegyek finanszírozása és a közlekedési hálózat terhelése miatt.
Emiatt a német közlekedési ágazatot kezdték el hibáztatni, hogy 2021-ben nem érték el a környezetvédelmi célokat, ami további nyomást gyakorolt a kormányra, hogy újabb, illetve jobb módot eszeljen ki a kibocsátás csökkentésére.
A tapasztalatokat pedig állítólag levonva idén januárban újabb bejelentés érkezett: május 1-től Németország olcsó országos havijegyet vezet be, hogy ösztönözze a tömegközlekedés használatát. Észak-Rajna-Vesztfália Közlekedési Minisztériuma szerint az árat 49 euróban állapították meg, így a fogyasztók ennyiért tudnak utazni regionális vonatokon, metrókon, villamosokon és autóbuszokon az egész országban. A korábbi 9 eurós jegyhez hasonlóan ezzel szeretnék csökkentetni a közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátását.
Viszont már a 9 eurós havi bérlet is katasztrofális eredményeket hozott Németországban a szükséges vasúti kapacitások hiánya miatt, így kérdés, hogy ez az újragondolás mennyire fog működni.
Spanyolországban is igyekeznek ösztönözni a tömegközlekedés használatára, és ezáltal is úrrá lenni a megélhetési válságon: még tavaly júliusban jelentette be Pedro Sánchez miniszterelnök, hogy szeptember 1. és december 31. között a Renfe nemzeti vasúti szolgáltató által üzemeltetett elővárosi vonatok, valamint a 300 km-nél rövidebb utakat lefedő középtávú regionális vonalak ingyenessé válnak.
A teljes kedvezmény itt viszont csak a többszöri utazásra, az ingázók számára vehető igénybe, egyszeri jegyekre nem él a kedvezmény, az olyan egyéb kategóriába tartozó szerelvények, mint a más társaság által üzemeltetett vonatok, valamint a távolsági vonatok szintén nem tartoznak az intézkedés alá.
Összességében tehát a májustól érvényes vármegye- és országbérletek tanultak a német hibákból, és egy sokkal kedvezőbb konstrukciót nyújtanak majd az eddigiekhez képest, ráadásul Magyarországon rendelkezésre állnak a szükséges vasúti kapacitások is. Mi, akik sokat utazunk helyközi járatokon, izgatottan várjuk az eredményt és a májust is!
Borítókép: MTI/Bodnár Boglárka