Bajban az amerikaiak: már nem tudják fizetni az autóik törlesztőit

2023. február 08. 08:17

Drágulnak az autók, nőnek a kamatok, így egyre nagyobb teher az autóvásárlás a tengerentúlon. Ez azonban nem csak a globális (benne az európai) autógyártás, de a gazdaság egészére veszélyes jel.

2023. február 08. 08:17
null

Jaj azoknak az amerikaiaknak, akik most terveznek autót vásárolni: a Fed legutóbbi fogyasztói hitel jelentése drámai kiugrást mutatott az új autóhitelek összege esetében – egy negyedév alatt több mint 2000 dollárral nőtt, valamivel több mint 38 000 dollárról 40 155 dollárra.

Az új autóhitelek rekordmagasságba emelkedésének az egyik egyszerű oka az, hogy az új autók ára is rekordmagas.

Ebben az esetben egyelőre figyelmen kívül hagyható az ok-okozati kérdés – azaz, hogy az autók ára húzta a hitelköltségeket vagy fordítva. 

Ami viszont biztos, az az új 60 hónapos autóhitelek átlagos kamatlábának robbanása: a Bankrate portál szerint január 27-én a hitelkamatok átlaga valamivel több mint 6,67 százalékra nőtt – ez majdnem kétszeres ugrás a 2022-es év elejéhez képest, és a legmagasabb érték 12 éve.

Nemrégiben az American Express hitelkártya kibocsátó azt prognosztizálta, hogy a 2023-as bevételek és nyereségek jóval meghaladják majd az elemzők által becsült értékeket, hiszen a vállalat azt látta, hogy a hitelkártyával vásárlók által költött összeg rekordmagas volt az év utolsó három hónapjában, amikor már az amerikai gazdaság némiképp csúszott lefelé.

Ez aligha sokkoló: az amerikai társadalom leggazdagabb rétegét célozva fényes jövő várhat az AmEx és ügyfelei számára, akik – lássuk be – nem nagyon tapasztalják életszínvonaluk hatalmas visszaesését az árak és kamatlábak emelkedése miatt. 

Mindenki mást azonban kőkeményen sújt a helyzet – főleg úgy, hogy olyan hitelkártyákat használnak, mint a Capital One és a Discover (amely két hete arról számolt be, hogy a 2023-ra előre jelzett nem fizető, rossz adós rátája a jelenlegi 1,8 százalékról több mint kétszeresére, akár 3,90 százalékra is emelkedhet).

A rossz hír ólomként csapódott az adott cégek részvényeibe, és újból felerősödtek azok az aggályok, miszerint az alsó és középosztály máris nyakig van a válságban.

Ugyanakkor azok számára, akik figyelemmel kísérik az amerikai autópiac legújabb fejleményeit – ahol a fogyasztók többsége a Discovert használja, nem pedig az AmExet – , ez nem éppen sokkoló.

Gondoljunk csak a következőkre: amint arról egy hónappal ezelőtt beszámolt a ZeroHedge portál, egyre több amerikai marad el az autó-törlesztőrészletekkel, ami pedig egyértelműen azt jelzi, 

hogy az autóárak emelkedése és az elhúzódó infláció mennyire megterheli a háztartások költségvetését.

A pénzügyi válságot is felülmúlja az elmaradások száma

Az utóbbi hónapokban az autóhitelek törlesztésével elmaradók száma megközelítette a járvány előtti szintet. A Fitch friss jelentése szerint a legalacsonyabb jövedelmű fogyasztók esetében a hitel nemfizetések aránya már meghaladja a 2019-es szintet, sőt 

több amerikai késik autóhitelének törlesztőrészleteivel, mint a pénzügyi válság idején. 

Amint azt a Bloomberg a Fitch kutatásából kiderítette, decemberben 5,67 százalékra emelkedett a legalább 60 napos késedelemben lévő, subprime autóhitelesek aránya, ami már 2021 áprilisában is mélyponton volt a maga 2,58 százalékával. Ehhez képest 2009 januárjában 5,04 százalék volt a csúcs a 2008-as pénzügyi válság legsötétebb időszakában  idején.

A Bloomberg továbbá arról is beszámolt, hogy az autók nemfizetés miatti visszavételének száma ugrásszerűen megnőtt. 

A portál idézi például a 21 éves Kobe Hatch esetét, aki decemberben chicagói otthona előtt sétált, és nem találta 2013-as Dodge Journey típusú városi terepjáróját.Túlságosan azonban nem lepődött meg, hiszen azonnal tudta, hogy azt visszavették, aminek egyszerű oka volt: hónapok óta nem fizette be az autó részleteit.

Igaz, autója nélkül Kobe nem tudta ellátni a munkáját az Amazon kézbesítő sofőrjeként, ezért kirúgták. Most a lakbér fizetésével küszködik…

„Nagyon stresszes volt az elmúlt néhány hónap” – mondta. „Az infláció nagyon megviselte az embereket.” – fogalmazta meg egyszerű véleményét. 

Na de miért nem tudják fizetni az átlagemberek az autóik törlesztőjét? A válasz egyszerű.

A világjárvány idején a használt autók árának ugrásszerű növekedése arra kényszerítette a vásárlókat, hogy a korábbiaknál jóval nagyobb hitelt vegyenek fel járműveikre. Az ösztönző csekkek, a nyugodt munkaerőpiac és a részvények szárnyalásának korában a havi törlesztőrészletek vállalhatónak tűntek, ám ez sokak számára megváltozott, 

mivel Amerikában az infláció felemészti a háztartások vagyonát.

Míg kevesen foglalkoztak azzal, hogy hogyan fogják kifizetni az egy évvel ezelőtt, minden idők legmagasabb árain vásárolt új autójukat, még kevesebben számítottak arra a világra, ahol a megugró kamatlábak gyakorlatilag lehetetlenné teszik az autóhitelek törlesztését. 

A Cox Automotive szerint az új autóhitelek átlagos kamatlába decemberben 8,02 százalék volt, szemben az egy évvel korábbi 5,15 százalékkal. A másodlagos hitelfelvevők esetében a kamatláb általában jóval magasabb.

Hatch autójának teljes havi számlája a biztosítási költségekkel együtt elérte a mintegy 1000 dollárt( körülbelül 365 ezer forintot), köszönhetően az alkalmazott 26 százalékos kamatlábnak. Még ha sikerül is összegyűjtenie annyit, hogy visszakapja az autót – körülbelül 1100 dollárt visszavételi díjként – , nagy az esélye, hogy a következő hónapokban nem tudja majd fizetni a részleteket, különösen most, hogy munkanélkülivé vált.

És ha már a közgazdaságtanról beszélünk, a jó hír az, hogy bár a gépjárművek visszavételének száma még mindig a járvány előtti szint alatt van – a Manheimnél, az ott jól ismert autó árverési cégnél a visszavett autók száma 2022-ben 11 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Igaz, ez még mindig 26 százalékos csökkenés volt 2019-hez képest – , de a visszavett járművek száma gyorsan emelkedik, és hacsak valami jelentős változás nem történik, hamarosan megelőzi a legtöbb recessziós viszonyítási pontot – állítja a ZeroHedge.

Az, hogy pontosan mikor foglalhatja vissza a hitelező az autót, államonként változik, de sok esetben már akkor megtörténhet, amikor a hitelfelvevő először késik. Azonban általában csak két vagy három egymást követő elmaradt törlesztés után kerülhet sor az autó visszavételére.

A portál idézi a San Antonióban élő Zhea Zarecort, aki jelenleg tárgyalásokat folytat hitelezőjével, hogy 2013-as Honda Fitjét ne foglalják le. Addig is egyszerűen rejtegeti a gépjárművet.

Az 53 éves nő, aki jelenleg informatikusnak tanul, odaadta az autó törlesztőjének összegét – körülbelül 178 dollárt – a lakótársának. Azonban a lakótárs munkanélkülivé vált, és mivel az élelmiszerek és a mindennapi cikkek árai emelkedtek, a pénzt el kellett költenie a háztartás folyó kiadásaira, így nem fizette be a törlesztőt.

Zarecor most olyan alkalmi munkákkal próbál plusz pénzt keresni, mint a szerződéses titkársági munka és az orvosi tanulmányokban való részvétel, de gyakran reménytelennek érzi a helyzetet. „A pénzünk nem ér annyit, mint korábban” – árulta el. 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Szkeptikus fickó
2023. február 11. 14:39
Ja, még jó, hogy itt Magyarországon nincsenek ilyen gondjaink! Szerintem szervezzünk adománygyűjtést nekik! A németek is már teljesen megfagytak a tél végére, csak mi dőzsölünk a 18 fokban...
káli
2023. február 11. 14:39
Vegyél már itthon autót, itt nem drágult semmi!
diós guba
2023. február 09. 13:02
Hú bazd meg! Nem lennék a helyükben.
pipa89
2023. február 09. 13:02
Szeretném, ha mindaz, amit tevőlegesen csináltak, illetve hagyták, hogy a parazitájuk csináljon - orosz háború kikényszerítése, Ukrajna felvásárlása, az utolsó ukránig pénzelt háború, energiaszankciók, Európa megnyomorítása, az Északi Áramlat I-II. felrobbantása, a világ beletolása a harmadik világháborúba - mind, mind szálljon vissza rájuk az összes következménnyel!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!