Mértékadó brit lap: Zelenszkijnek valószínűleg meg kell alkudnia Putyinnal – és ezt már ő is tudja
Nem csak nekünk tűnt fel, tényleg egyre kevésbé harcias Zelenszkij retorikája.
A művészvilág is fájdalmasan megérzi Oroszország Ukrajna elleni agressziójának hatásait. A szankciók miatt több tucat alkotás sorsa bizonytalan: a háború okozta szankciók és logisztikai problémák miatt nem térhetnek vissza otthoni múzeumaikba.
Közismert az oroszok műkincsek iránti vonzalma, hatalmas gyűjteményük van kiemelkedő európai művészeti alkotásokból. Ezeket a műtárgyakat nem csak otthon pihentetik, így minden európai múzeumnak kölcsönzött műalkotás ünnep a művészetkedvelők számára. Az ilyen eseményektől azonban hosszú időre búcsút kell venni.
és amíg a háborúnak nincs vége, az Oroszországra kivetett szankciókat nem oldják fel, addig nem is lesznek kiállítások.
További problémaként azonban fennáll az is, hogy mi legyen azokkal a művekkel, amelyeket a háború előtt kölcsönöztek, és amelyeket vissza kellene szolgáltatni a múzeumoknak? Hihetetlenül nehézzé vált az ilyen műveletek logisztikája. A járatokat törölték, a közúti összeköttetések pedig nagyon megbízhatatlanok.
Ennek ellenére néhány művet sikerült visszaküldeni az oroszoknak. Áprilisban a korábban Japánba és Olaszországba kölcsönzött művek, köztük Tiziano és Picasso alkotásai Finnországon keresztül tértek vissza Oroszországba, igaz, nem minden probléma nélkül.
A teljes, 45 millió dollár értékű szállítmányt megállították a finn-orosz határon, de a finnek végül úgy döntöttek, hogy átengedik a teherautókat Oroszországba.
A Morozov testvérek híres gyűjteményének egy része, amely a Louis Vuitton Alapítvány párizsi székhelyén volt kölcsönben, szintén visszatért Oroszországba. A műalkotásokat Párizsból szállították teherautón.
A Morozov gyűjteményt az egyik leghatalmasabb orosz kereskedőcsalád két tagja hozta létre, ez volt a francia impresszionisták egyik legértékesebb gyűjteménye a világon. Volt, mert a forradalom után államosították, és széthelyezték több múzeumba, illetve el is adott belőle a szovjet állam. 2021-ben 200 műtárgy került ezekből Párizsba, több éves diplomáciai erőfeszítés után. A kiállítást február 22-ig volt látható, majd a háborús bizonytalanság miatt meghosszabbították a nyitva tartást április 3-ig. Franciaországban ekkortájt felröppentek olyan hangok, hogy átvegyék a gyűjteményt, részben eladják, az így megszerzett pénzből pedig finanszírozzák az ukrajnai humanitárius segélyeket, vagy akár fegyvereket vásároljanak az ukrán hadseregnek.
Ezeken kívül még sok műalkotás Európában vagy Ázsiában rekedt, és további sorsa bizonytalan.
Például a moszkvai francia nagykövetségen van jelenleg az a hat felbecsülhetetlen értékű 16. századi festmény, amit kölcsönöztek a Louvre-ból oroszországi kiállításra. Az egyik a reneszánsz egyik legnagyobb festőjének, Jean Clouet-nek I. Ferenc királyról készült portréja. Az oroszok által a Louvre -ból kölcsönzött gyűjtemény az értékes portré mellett több 17. századi pisztolyt is tartalmaz.
Egyelőre nem tudni, hogy ezek a kincsek hogyan jutnának el Franciaországba, ezért a moszkvai francia nagykövetségen őrzik őket.
Tehát nemcsak az oroszok érintettek, az európai múzeumoknak is gondot okoz a háború kitörése előtt Oroszországba kölcsönadott művek visszaszerzése. Az oroszok azonban most nehezebb helyzetben vannak. Az orosz hatóságok szerint a háború kitörésekor 27 államba kölcsönöztek ki, mintegy 400 műtárgyat.
Számos európai intézmény kész visszaadni az orosz intézményektől kölcsönkapott műtárgyakat, és az oroszok több esetben már vissza is szerezték az állományukat. A Morozov testvérek gyűjteménye kapcsán is a gyűjtemény nagy részét visszaküldték Oroszországba, néhány festmény közülük azonban Franciaországban maradt. Kettő az orosz oligarchák, egy pedig az ukrajnai Dnyipropetrovszki Múzeum tulajdonában volt.
De problémát okozott a nemrég bezárt Fabergé tojáskiállítás a londoni Victoria and Albert Múzeumban.
A múzeum ugyanis nem hajlandó visszaadni a műtárgygyűjteményt.
Kazimir Malevics és Vaszilij Kandinszkij festményeinek nagy gyűjteménye is haza készült Szöulból Moszkvába, de a problémát a Dél-Koreából Oroszországba tartó járatok blokádja jelentette. A művek a raktárban rekedtek, és eddig senki sem talált megoldást erre a problémára.
Számos közelgő, orosz műtárgyakat bemutató kiállítást is töröltek Európa-szerte. Az oxfordi Ashmolean Múzeum bejelentette, hogy az orosz avantgárdistákat bemutató, évek óta tervezett nagyszabású kiállításra nem kerül sor. Rómában pedig nem rendezik meg azt a kiállítás, amelyen Pablo Picasso egy fiatal nőt ábrázoló, kiemelkedő portréját állították volna ki.