Dráma: csecsenekre lőttek a Putyin oldalán harcoló észak-koreai katonák, többen meghaltak
Az ukrán hírszerzés szerint az orosz–észak-koreai kombinált egységek egy nap alatt mintegy 200 katonát veszítettek.
Néhány napja az ukrajnai információs teret felrobbantotta a Náftogáz korábbi vezetőjének a nyilatkozata, aki valóságos energia-összeomlást jósolt Ukrajnának erre a télre. Az ex-vezető a 2021. évet több szempontból fordulópontként értékeli a globális gázpiacon történt események kapcsán.
Bacsó Róbert, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tanszékvezetője, a közgazdaságtudományok nagydoktora, professzor írása a Makronómon.
Az ukrajnai energetikai válság kérdéskörével már az előző cikkekben foglalkoztunk (Itt>> és Itt>>) és arra a megállapításra jutottunk, hogy a 2022-ben az ország energetikai ellátásában felmerülhetnek kisebb-nagyobb zavarok.
Néhány napja az ukrajnai információs teret felrobbantotta a Náftogáz korábbi vezetőjének, Andrej Koboljevnek a nyilatkozata, aki valóságos energiaösszeomlást jósolt Ukrajnának erre a télre.
Nyíltan kimondta, hogy fennáll annak a veszélye, hogy leállítják az orosz gáz Ukrajnán keresztüli tranzitját, amit az Északi Áramlat 2 elindítása eredményez. Ezt követően
És ha folytatjuk Koboljev gondolatát, mindez jelentős megrázkódtatásokkal fenyegeti Ukrajnát.
Az ex-vezető a 2021. évet több szempontból fordulópontként értékeli a globális gázpiacon történt események kapcsán. A főbb tényezők, melyek erős hatást gyakoroltak:
1. a világgazdaság fellendülése a pandémia-válság gyengülése közepette, ami a földgáz iránti kereslet növekedését okozta;
2. a „mocskos” szén szándékos elutasítása és a tisztább metánra való átállás számos országban, elsősorban Kínában, amely rekordnagyságú kék üzemanyag-import volumennövekedést mutatott, és a világ élére került a cseppfolyósított üzemanyagok (LNG) behozatalában;
3. az Északi Áramlat 2 építésének befejezése további ösztönzést adott Moszkvának, hogy fokozza az EU-ra és Németországra nehezedő nyomást, különösen annak érdekében, hogy minden formalitásnak eleget tegyen, és az ukrán útvonalat elkerülő gázvezetéket teljes mértékben elindítsa.
A fent felsorolt tényezők a fő okai a földgáz gyors áremelkedésének Európában, mely így a „kalapács és az üllő közé került” esetet eredményezte (a kalapács a globális kereslet növekedése, az üllő pedig az exportált földgáz mennyiségi minimalizálásának taktikája az EU-ba, amit ún. piaci szárításnak is hívnak).
Ezt a szituációt alkalmazta a Gazprom idén nyáron és az év végére egyaránt. E tényezők kombinációja rekordmagasságú árakhoz vezetett az európai gázközpontokban és tőzsdéken, ahol az ár magabiztosan 1000 dollár körül tart ezer köbméterenként, és a kilátások arra, hogy visszatérjenek a megszokott 200 – 300 $/1000 köbméter árra eléggé valószerűtlennek tűnik.
Az európai gázárak ugrásszerű megugrása Ukrajnát is elérte, tekintettel az európai gázpiacba való teljes integrációra. Az ukrán energiatőzsde szerint a jelen írás időpontjában a földgáz árának jelenértéke az európai csomópontokban (nappal) az ukrán határig megközelítette a 90 000 UAH ezer köbméterenkénti értéket (ez 3300$, ami az adókat és szállítási költségéket is tartalmazza). Az ipari fogyasztók hazai piaci árai átlépték a 2$/köbméter határt, ami a gazdaság több ágazatát egyszerre a túlélés küszöbére sodorta.
Előrejelzései szerint a következő kulcsfontosságú mutatókkal lép be Ukrajna a 2022-es évbe:
– az ukrán földalatti gáztárolók gázkészletei 14 milliárd köbméter alatt lesznek;
– a belföldi fogyasztás mennyisége megközelítőleg megegyezik az elmúlt év szintjével erős hideg időjárási időszakokban (a terület nagy részén -15 ° С alatt), és elérheti a 150-180 millió köbmétert naponta;
– a hazai termelés változatlan marad (55 millió köbméter naponta);
– az ukrán gázszolgáltató vállalat a Náftogáz súlyos pénzügyi hiányban van és csak az államtól tud forrást szerezni ennek fedezésére.
Koboljev arra a következtetésre jutott, hogy Ukrajna nem húzza ki jelentős mennyiségű gázimport nélkül a 2022 első negyedévét az alacsony hőmérséklet okozta csúcsterhelések miatt.
de a következő már most nyilvánvaló: 2022-ben az ukrán gázpiac helyzetét meghatározó fő tényezője a veszteség mértéke lesz, amivel az állam az első negyedévben fog szembesülni.
Optimista:
A Náftogáz elegendő földgázimportot tud majd biztosítani a napi hiányok fedezésére. Magán a Náftogáz-on ebben a forgatókönyvben kevés múlik, mert pénzügyi forrás nélkül maradt (az aktuális adókat sem fizeti már). Ekkora volumenben csak az állam tudja biztosítani a forrást számára.
Nehéz megjósolni az ilyen import árát, mivel a földgáz ára továbbra is széles sávban fog ingadozni több tényező hatására: az időjárás és a Kreml döntései, valamint az európai piac LNG-ellátása jelenti majd az ár felső határát. Az Ázsiából Európába irányított LNG-tankerek csak kisebb mértékben csökkentik az árcsúcsokat, de nem tudják visszaállítani az árat a válság előtti szintre, a Náftogaznak pedig minden áron meg kell vásárolnia az energiaforrást, függetlenül attól, hogy az értéke visszatér az ezer köbméterenkénti 2000 dollár fölé.
Pesszimista:
A Náftogáz nem lesz képes elegendő gázimportot biztosítani a napi hiányok fedezésére. Ez a forgatókönyv nem csak pénzhiány miatt következhet be (értsd az állam megtagadja a legnagyobb állami energetikai vállalat pénzügyi támogatását), hanem az Európai Unióból származó importkapacitások hiánya esetén is.
Egyszerűen fogalmazva, ha a Náftogáz meg is kapja az összes szükséges forrást, a hazai gázfogyasztás 2020. februárjával megegyező növekedését lehetetlen lesz kompenzálni a meglévő uniós gázimport kapacitásokkal.
mivel az ukrán fogyasztók lekapcsolása eléggé szürreálisnak tűnik, és a rendszert úgy alakították ki, hogy a közép-ukrajnai és keleti megyékbe Nyugat-Európából jelenleg lehetetlen földgázt szállítani.
Az optimista forgatókönyv szerint az első negyedévben csak anyagi kár keletkezik, és ezt nem nehéz felmérni – a gáz vételára mínusz az eladási ár (a Náftogáz kb. 220 dollárért adja el), ill. 1,5 – 5,3 milliárd dollár veszteség a pénzügyi eredmény.
A második forgatókönyv szerint a dolgok sokkal rosszabbak lesznek.
így az Ukrajna területén áthaladó tranzit teljes leállítása és a jelenlegi – a 2019. decemberében megkötött – tranzitszerződés azonnali felmondása következhet belőle.
Nincs értelme ilyen helyzetben számolni az anyagi kár összegét, mivel az sokkal nagyobb lesz, mint a gáz vételi és eladási árának különbségéből adódó veszteség plusz az orosz gáz tranzitjából származó bevételkiesésből származó veszteség 2024-ig.
Hogy melyik forgatókönyv fog megvalósulni, azt nehéz megjósolni és nem is nagyon hálás dolog, mert túlságos képlékeny az ukrajnai realitásokban, mivel sok múlik többek között az időjáráson (az előrejelzések szerint a tél hátralévő része hideg lesz), és a Nyugat és Moszkva közötti geopolitikai megállapodásokon is.
Továbbá fontos megemlíteni, hogy az ukrán vezetésnek van-e szándéka a hazai gázfogyasztást erőteljesen csökkenteni, a Koboljev által leírt események elkerülése végett. A Náftogáz volt vezetője úgy véli, ebbe az ukrán kormány nem fog beleegyezni.
Az állami cég jelenlegi vezetése azonban már a fogyasztás „szigorítására” szólít fel, hogy átvészelje a nehéz szezont. Vagyis
Ám, mint látjuk, az „optimista” forgatókönyv keretében is megtorpan az import gázellátástól függő ukrán ipar. És ez a folyamat már javában zajlik. Az pedig, hogy a hatóságok megpróbálják direkt módon korlátozni a gyárak áremelkedését, nem vezetnek semmire.
Például, miután a kormány úgy döntött, hogy korlátozza a magánvállalatok gáztermelésének jövedelmezőségét és azt az élelmiszertermelők számára biztosítja,
Január első napjaiban, amikor életbe lépett a korlátozás már 18,6 millió köbmétert adtak el külföldre. Ez megközelítőleg megegyezik az élelmiszeripar havonta fogyasztott mennyiségével, amelyre korlátozták a gázár felső határát. Vagyis óriási ütemben elkezdték exportra árulni az ukrán gázt. Ez pedig növeli a kockázatokat arra nézve, hogy Ukrajna átvészeli-e ezt a telet, vagy minden összeomlásba fog fordulni, amit Koboljev jósol.
Külön téma az Északi Áramlat 2 üzembe helyezése, amelyet a Naftogaz ex-vezetője az ukrajnai tranzit leállásával köt össze.
Az indulás elhúzódásának fő oka nem annyira Ukrajna, mint inkább az Oroszország és az európai országok közötti gázszállítási alkuk.
Európa a következő évtizedekben a széntermelés elutasítása miatt nagymértékben növeli ennek az energiaforrásnak a fogyasztását. És ebből kiindulva Oroszország felajánlja az európaiaknak, hogy hosszú távú szerződésekkel növeljék gázvásárlásukat. És ehhez kapcsolódik a gáz Ukrajnán keresztüli tranzitjának folytatása is.
Az európaiak viszont azt szeretnék, ha Oroszország a megnövekedett gázfelhasználást ne hosszú távú szerződések keretében (hosszú távú vételt az EU végleg el akarná hagyni), hanem azonnali piacra szállítaná. Ugyanakkor meggyőznék a Gazpromot, hogy kössön új szerződést a gáz 2024 utáni Ukrajnán történő tranzitjára.
Mindemellett Európában akadályozzák az Északi Áramlat 2 elindítását, mivel nyomást gyakorolnak Oroszországra, hogy rávegyék az említett rendszer elfogadására.
Emiatt most nőnek a gázárak Európában. Valójában nagyon nagy és összetett ügyletek vannak körülötte.
Hogy meddig bírják, nem világos. Oroszországban egyértelművé teszik, hogy készen állnak a várakozásra. És általában véve a magas gázárak helyzete Európában továbbra is Moszkva kezére játszik. Ez nem csak a Gazprom megnövekedett jövedelmezősége miatt, hanem azért is, mert a további orosz árukat, amelyek költségében magas a gáz részesedése, sokkal versenyképesebbé teszi a világpiacon, mint európai társaiké. Az ukránok pedig, mint látjuk, teljesen eltűnhetnek a piacról, hiszen az államnak a nyugati országokkal ellentétben nincs átfogó hazai termelői támogatáspolitikája.
Vagyis Oroszországnak minden oka megvan arra, hogy megvárja, amíg az EU elfogadja feltételeit.
De az, hogy megvalósul-e az Ukrajnán áthaladó földgáztranzit leállításának forgatókönyve, nagyban a Nyugattól függ, amelynek vagy meg kell osztania a gázt (páldául az ukránoknak, lengyeleknek), vagy pénzt adnia Ukrajnának a vásárláshoz. De hogy erre az Európai Unió vagy az Egyesült Államok hajlandó lesz-e, azt egyebek mellett a Németország és Oroszország, valamint Moszkva és Washington soron következő, januárban sorra kerülő tárgyalásai mutatják meg.
Nagyon reméljük, hogy az időjárás kedvez nekünk és az optimista forgatókönyv szerint fognak alakulni a dolgok. És ahogy a híres közmondás mondja:
De úgy néz ki, hogy ezt a költséget a végén a lakossággal fogják megfizettetni.
(Címlapkép: Naftogaz.com)