Elárulta a MÁV főigazgatója, mi lesz a vasútállomásokkal
Fekete Zoltán kijelentette, első a közlekedési, a vasúti funkció megtartása, ennek rovására fejleszteni nem lehet, de a helyi közösségek ellenében sem.
Mombasa kikötője hamarosan kínai kézre kerülhet, ha a kenyai vasúttársaság nem tudja visszafizetni a kínai eximbanktól kapott kölcsönt. Nem egyedi esetről van szó, Srí Lanka és Zambia is veszített már el kikötőt vagy repülőteret így.
Kenyában már korábban is sok feszültséget okozott a kínai befektetők és munkások jelenléte:
a Kelet-Afrika legnagyobb kikötőjével rendelkező Mombasa és a főváros között felépített, több mint 470 kilométer hosszú SGR (Standard Gauge Railway) vasútvonalat a kínai China Road and Bridge Corporation (CRBC) építette. Méghozzá rendkívül drágán, 3,8 milliárd dollárért. A kenyai kormány mindezt 90 százalékban kínai hitelből finanszírozta. Az üzemeltetést szintén a kínaiak végzik. (...)
Paul Wafula cikkei hatalmas felháborodás okoztak az afrikai országban, ahol újkori gyarmatosítókként, és modern rabszolgatartóként kezdték el emlegetni a kínaiakat, aki az apartheidhez hasonló, rasszista rendszert vezettek be a vasútvonalon. A vasúton dolgozó kenyaiak a lap beszámolói szerint ugyanis rendszerszintű diszkriminációnak vannak kitéve
– írta korábban a 24.hu, rámutatva arra, hogy a befektetés talán meg sem térül majd, így valószínűleg azt a kenyaiaknak át kell majd adniuk Kína részére, törlesztésként.
Az African Stand decemberi cikke vetette fel, hogy ez nagyon is valószínű lesz, így Kenya épp úgy átadja majd kikötőjét Kínának, mint ahogy Srí Lanka elveszítette 2017-ben Hambantota kikötőjét vagy ahogy Zambia 2018 szeptemberében elveszítette Kenneth Kaunda repülőterét szintén az eladósodás miatt. Eközben Kína óriási hiteleket nyújt az afrikai országoknak.