Korlátozni kezdik a menekültek támogatását Németországban
Háborog a német társadalom a kiadások láttán.
Nincs bizalom, nem haladnak a zöld tervekkel, „senkinek nincs kedve” így a koalícióhoz.
A német Zöldek weimari frakcióülésén járt a Die Welt, és megdöbbenve tapasztalta: a német kormánykoalíció egysége romokban hever. „Ízelítő a végső idők hangulatából” – így összegezte tapasztalatait a Welt szerzője, Claus Christian Malzahn, aki szerint az ülésen „több, mint világossá vált a Zöldek frusztrációja az SPD-vel és FDP-vel kapcsolatban”. Az újságíró szerint
most már „a berlini jelzőlámpa-koalíció túléléséről van szó”.
Malzahn szerint a koalíciónak ugyan vannak sikerei, de ezek nem a Zöldek programját érintik. „A kormány több tucat projektje vár a politikai csőben és nem halad benne” – fogalmaz a Welt szerzője, aki szerint jelenleg a Zöldek körében épp a Németországban oly népszerű olajfűtés tilalmának terve borzolja a kedélyeket. Számos szociáldemokrata tartományi miniszterelnök ugyanis – például Stephan Weil alsó-szászországi és Dietmar Woidke brandenburgi – nem szeretné, ha betiltanák a német lakosság egyik legkedveltebb fűtési formáját.
Az nem lehet, hogy „a haladás koalíciójában csak egy koalíciós partner feleljen a haladásért, a többiek pedig a haladás megakadályozásáért feleljenek” – mondta a Weltnek Robert Habeck alkancellár, gazdasági és klímavédelmi miniszter. Szerinte a jelenlegi folyamatok ugyanis ahhoz vezetnek, hogy a következő német választáson „azokat fogják megjutalmazni, akik a legkevesebb problémát oldottak meg”,
„Ehhez közülünk senkinek sincs kedve” – így Habeck.
Az újságíró megjegyzi: „ilyen éles hangokat a zöld csúcsvezetőktől eleddig csak bizalmas háttérbeszélgetésekről ismerünk”, az, hogy az alkancellár kamerák előtt is hangot ad mérgének, „vészjelzés”.
A zöld népharag célpontja most Volker Wissing közlekedési miniszter, akit Katharina Dröge zöld társfrakcióvezető már nyíltan is kritizál. „Olyan közlekedési miniszterünk van, aki pillanatnyilag nem tekinti feladatának, hogy javaslatokat tegyen” a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében – fogalmazott a Weltnek Dröge. A Zöldek az ügy kapcsán
a belső égésű motorok betiltásának akadályozásával a másik társfrakcióvezető, Britta Haßelmann szerint „az EU-parlamentben és Brüsszelben is elképedést” vált ki Németország, s „egész Európában növekszik a bizonytalanság afelől, hogy lehet-e még számítani Németországra”.
Azt, hogy az ambiciózus zöld energetikai terveknek keresztbefekszenek a parlamenti bejutási küszöb szélén tántorgó liberálisok, a Zöldek megértik, a kancellárral és a szociáldemokratákkal szemben ugyanakkor rendkívül kritikusak. Úgy látják, ők „hagyják futni a dolgokat ahelyett, hogy irányítanák őket”, Scholz kancellár pedig „túlságosan passzívan, túlságosan kiváróan” cselekszik, és „ott hagyja a Zöldeket az esőben”,
„A probléma nem az FDP, hanem a kancellári hivatal” – fogalmaz Anton Hofreiter képviselő, volt frakcióvezető.
A lap által megkérdezett képviselők úgy gondolják, „a koalíció 2021. decemberi megalakítása óta 2023 márciusában van a leginkább mélyponton a hangulat”. Ennek részben az is oka, hogy az olajfűtés betiltásáról szóló tervek valahogy kiszivárogtak a Bildhez Habeck minisztériumából, amit az alkancellár súlyos bizalmi törésként értékelt. „A kölcsönös bizalom a koalícióban éppen hiánycikk”, semmi nem maradt a koalíció megalakulásakor tapasztalható kölcsönös tiszteletből – elemez a lap.
Dröge társfrakcióvezető szerint az úgy nem mehet tovább, hogy a koalícióban most nem az a kérdés, kinek vannak a klímaváltozás megoldására a legjobb ötletei, hanem az, hogy „ki tudja tönkrebeszélni a jó ötleteket”.
„Bármilyen eszközt is javasolnak a Zöldek, kritizálják őket érte” – írja a Welt.
A weimari frakcióülésen azonban megegyeztek a cselekvési tervben is: hadat üzennek a kancellárnak. „Megtalálják a megfelelő ellenfelet a kabinetben” – tolmácsolja a Welt a zöld szándékot, és azt is jelzi: ez azt jelenti, hogy „a Zöldek most a kancellárt akarják felelősségvállalásra kényszeríteni”.
Nyitókép: MTI/EPA/Stephanie Lecocq