Megszületett a döntés: Olaf Scholz ismét indul a kancellári tisztségért – Boris Pistorius szabaddá tette az utat
Scholz és Merz összecsapása várható a német előrehozott választásokon.
Az indonéz művészek nem értik, mi a baj a pajeszos, görbe orrú SS-tiszt ábrázolásával; a németek meg nem értik, hogy mit nem lehet ezen érteni. Kis német Kulturkampf, ami végigkísérte 2022 nyarát.
Németországban az idei nyár túlnyomórészt az energiaválság és az ukrajnai háború cseppet sem szívderítő kilátásairól szólt – de a jó öreg németes-kultúrharcos botrányokból is jutott egy erős ügy erre a nyárra – és hol van még a vége!
Történt ugyanis, hogy idén június 18-án megnyitották a hesseni Kasselban a documenta kortárs művészeti kiállítást, aminek a művészeti vezetésével az indonéz Ruangrupa kollektívát bízták meg. A szervezők máris beírhattak maguknak egy piros pontot, hiszen az indonéz művészek bevonásával biztosították, hogy a kiállítás a posztkolonialista szempontok szerint is megfelelően korrekt legyen. Csakhogy, derült ki valamivel később, a Ruangrupa mégsem volt a lehető legjobb választás.
A ruangrupás művészek ugyanis úgy alkották meg a kiállítást, hogy
Ez már a documenta megnyitóján is téma volt, Frank-Walter Steinmeier szociáldemokrata külügyminiszterből lett szövetségi elnök nyitóbeszédében el is mondta, hogy ez bizony nem oké így, Izrael létjogosultságát még a posztkoloniális szempontok szerint alkotó ázsiai művészek sem vonhatják kétségbe.
Márpedig – hangzik a német mainstream média és politikai osztály egybehangzó ítélete – az indonézek pontosan ezt csinálták. Sokan a BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) nevű nemzetközi mozgalommal is kapcsolatba hozták a Ruangrupát. A BDS-nek az a célja, hogy politikailag, gazdaságilag és kulturálisan is elszigetelje Izraelt a nemzetközi térben. Ez a célkitűzés Izrael és a zsidó állam szövetségesei s barátai szerint viszont antiszemita és anticionista, ezért elítélendő.
De ezzel még nem volt vége a documenta-botránynak, sőt, még csak ez után kezdődött igazán. A kiállítás keretében ugyanis bemutatták a szintén indonéz Taring Pandi nevű kollektíva People’s Justice nevű alkotását is, amin
Az egyik alak a klasszikus zsidó sztereotípiákra épít: a kalapos, nagy orrú, pajeszos figura vérben ázó szemekkel, gonoszan néz a képről, miközben a kalapján két SS-villám szikrázik. A másik figura egy dávidcsillagos kendőben, „Moszad” feliratú sisakban vonul a gonoszok között, miközben a feje felett atombombák repülnek. Egy műszaki hiba miatt a People’s Justice-t csak később leplezték le, így csak később kerülhetett az újságok és a politika érdeklődésének középpontjába.
A német szövetségi és a tartományi kultuszminisztériumok a tőlük elvárható módon reagáltak. A felelős hesseni miniszter, a zöldpárti Angela Dorn aggodalmát fejezte ki, párttársa, a szövetségi szinten praktizáló Claudia Roth pedig a megfelelő következtetések levonására szólított fel. Értsd: tessék szépen kezdeni valamit a festménnyel, mert ez így nem maradhat.
A People’s Justice-t ezért rövid úton le is takarták, később pedig lebontották, Olaf Scholz kancellár pedig azt mondta, hogy szerinte nem kellene következmények nélkül maradnia az incidensnek.
Erre persze szót kértek az indonézek is, akik bocsánatot kértek, és beismerték, hogy hibáztak. A Ruangrupa egyik képviselője szerint nem mérték fel megfelelően a documenta kiállítás jelentőségét a német közélet szempontjából, ami persze ordas mellébeszélésnek tűnik, hiszen nyilvánvalóan nem a kiállítás tart számot ekkora közérdeklődésre, hanem az antiszemitának bélyegzett festmények.
„Nem értettük, hogy amikor felmerültek a vádak, miért nem közvetlenül velünk kezdtek beszélni, hogy miért nincs párbeszéd”
– nyilatkozta a Tagesspiegelnek az egyik indonéz művész, aki a jelek szerint nem csak azt nem tudta, hogy Németországban nem illik a zsidókat rossz színben feltüntető festményeket kiállítani, hanem azt sem, hogy akiről egyszer megállapították, hogy antiszemita (járványtagadó, menekültellenes, nem ukránpárti, stb.), az ennek következtében gyakorlatilag diszkvalifikálódott a modern német politikai kultúra egyik büszkesége, a demokratikus diskurzus minden lehetséges formájából is.
„Nem értjük, itt miért nem elég az, hogy beismerjük, hogy hibáztunk és hogy bocsánatot kérünk a kasseliektől, akikhez, úgy érezzük, kötődünk. Nálunk megnevezünk egy hibát, a helyére tesszük, aztán továbblépünk. Itt senki sem hallgat meg bennünket, pedig pont a párbeszédről van szó, ez a documenta fifteen témája. Igény sincs arra, hogy megértsük egymást” – panaszkodik a lapnak a művész, aki megemlítette, hogy az inkriminált festményt már több kiállításon is közszemlére tették, de sehol nem volt belőle semmi baj.
A német nyilvánosság pedig most, hetekkel később is folytatja a vitát a művészi és politikai véleményformálási szabadság határainak hollétéről.
A nyitóképen: a botrányt okozó festményrészlet egy riportvideóból