Németországban az idei nyár túlnyomórészt az energiaválság és az ukrajnai háború cseppet sem szívderítő kilátásairól szólt – de a jó öreg németes-kultúrharcos botrányokból is jutott egy erős ügy erre a nyárra – és hol van még a vége!
Történt ugyanis, hogy idén június 18-án megnyitották a hesseni Kasselban a documenta kortárs művészeti kiállítást, aminek a művészeti vezetésével az indonéz Ruangrupa kollektívát bízták meg. A szervezők máris beírhattak maguknak egy piros pontot, hiszen az indonéz művészek bevonásával biztosították, hogy a kiállítás a posztkolonialista szempontok szerint is megfelelően korrekt legyen. Csakhogy, derült ki valamivel később, a Ruangrupa mégsem volt a lehető legjobb választás.
Művészeti kiállítás izraeliek nélkül
A ruangrupás művészek ugyanis úgy alkották meg a kiállítást, hogy
a kínálatból „véletlenül” pont kimaradjanak az izraeli és zsidó művészek alkotásai.
Ez már a documenta megnyitóján is téma volt, Frank-Walter Steinmeier szociáldemokrata külügyminiszterből lett szövetségi elnök nyitóbeszédében el is mondta, hogy ez bizony nem oké így, Izrael létjogosultságát még a posztkoloniális szempontok szerint alkotó ázsiai művészek sem vonhatják kétségbe.
Márpedig – hangzik a német mainstream média és politikai osztály egybehangzó ítélete – az indonézek pontosan ezt csinálták. Sokan a BDS (Boycott, Divestment and Sanctions) nevű nemzetközi mozgalommal is kapcsolatba hozták a Ruangrupát. A BDS-nek az a célja, hogy politikailag, gazdaságilag és kulturálisan is elszigetelje Izraelt a nemzetközi térben. Ez a célkitűzés Izrael és a zsidó állam szövetségesei s barátai szerint viszont antiszemita és anticionista, ezért elítélendő.
Az inkriminált festmény
De ezzel még nem volt vége a documenta-botránynak, sőt, még csak ez után kezdődött igazán. A kiállítás keretében ugyanis bemutatták a szintén indonéz Taring Pandi nevű kollektíva People’s Justice nevű alkotását is, amin
két olyan figura is látható, amik láttán tényleg nem nehéz arra gondolni, hogy a művészek esetleg tényleg nem szívelik a zsidókat.
Az egyik alak a klasszikus zsidó sztereotípiákra épít: a kalapos, nagy orrú, pajeszos figura vérben ázó szemekkel, gonoszan néz a képről, miközben a kalapján két SS-villám szikrázik. A másik figura egy dávidcsillagos kendőben, „Moszad” feliratú sisakban vonul a gonoszok között, miközben a feje felett atombombák repülnek. Egy műszaki hiba miatt a People’s Justice-t csak később leplezték le, így csak később kerülhetett az újságok és a politika érdeklődésének középpontjába.