Milyen konkrét alkotmányos viták övezik a szabályt?
A kabinet 2014-ben jelentette be, hogy megváltoztatja a kormány hivatalos alkotmányértelmezését. Ez a változás úgy szélesítette ki az önvédelem lehetőségének hatókörét, hogy a Japán ellen intézett közvetlen fegyveres támadás esetén kívül, egy minimális védelmi erő azoknak a veszélyeknek az elhárítása érdekében is fenntartható, amelyek az ország létét, vagy az emberek életét, szabadságát és boldogulását fenyegetik, feltéve, ha a védelemhez nem áll rendelkezésre más megfelelő eszköz. E jogértelmezés alkotmányosságát azonban erőteljes kritika övezi. Függetlenül attól, hogy ki mit gondol a kormány védelmi politikájáról, az alkotmány értelmének ilyen jelentős módosításában sokak alkotmányos válságot látnak. Ennek nyomán ugyanis nemcsak a kabinet, hanem minden más hatóság is módosíthatja az alkotmány értelmezését, ha úgy ítéli meg, hogy a helyzet jelentős változása miatt éppen így megfelelőbb.
Az 1947-es alkotmánynak mely olyan rendelkezései állnak ellentétben a japán nemzeti identitással, amelyeket hasonló intenzitású közéleti viták öveznek? Hogyan igyekszik a kormányzat és a bíróság megóvni a nemzeti identitást?
A konfuciánus tanítás hatására a konzervatívok úgy vélik, hogy a nemzeti közösségben egymásra vagyunk utalva, és éppen ezért
természetellenes, hogy az alkotmány több jogot biztosítson nekünk annál, mint amennyi kötelezettségünk van.
Ugyanakkor az emberek túlnyomó többsége nem támogatna olyan alkotmánymódosítást, amely a jelenleginél több kötelezettséget fogalmazna meg. Ennek megfelelően ez nem is igazán képezi éles közéleti viták alapját. Ezzel szemben élénk közéleti vita övezi a japán házastársak családneveit. A hatályos polgári jogi szabályozás értelmében a férj és feleség azonos családnevet kell válasszanak a házasodás időpontjában. A társadalmi szokásokkal összhangban az esetek 96 százalékában a feleség a férj családnevét veszi fel. Ugyanakkor az utóbbi időkben sokan szeretnék megreformálni a családi névviselésnek ezt a rendszerét azért, hogy a házasulók a házasság alatt is megtarthassák saját családi neveiket. A konzervatívok azonban nagyon elkötelezettek a jelenleg fennálló szabályozás iránt, mert mint mondják ez a tradicionális japán társadalom egyik legfontosabb része. A japán Legfelső Bíróság egy 2015-ben, majd pedig idén, 2021-ben meghozott döntésében úgy ítélte meg, hogy a névviselés jelenlegi szabályozása nem sérti sem a jogegyenlőség elvét, sem pedig az önrendelkezés jogát. Vagyis a legfőbb bírói fórum végső soron megvédte a japán társadalmi és kulturális hagyományokon alapuló jogi szabályozást az alkotmányjogi érvéken alapuló reformtörekvésekkel szemben.
Borítókép: Wikipedia