A szekuláris állam előretörése
Valóban, a kezdeményezésnek tizenkilencedik századi gyökerei vannak, amikor az egyre szekulárisabbá váló államok, különösen is a III. Napoleon nevével fémjelzett Franciaországban világi hívő mozgalmak alakultak, kifejezetten az oltáriszentség tiszteletére. Az 1938-as kongresszus nyolcvanadik évfordulójára a Keresztény Szó című folyóiratba írt cikkében Molnár Péter felidézi: éppen az első kongresszus előtt két héttel fogadta el a francia parlament a vallásoktatás iskolákból való kitiltását tartalmazó törvényjavaslatot, a rendezvényt pedig templomi körmenet zárta, mert közterületen törvény tiltotta a vallási élet bármilyen formájú jelentkezését az állam semlegességének jegyében. Később elindult a szerzetesrendek felosztása, megregulázása, a kolostorok felszámolása is, eltörölték a kötelező vasárnapi munkaszünetet, a papokat meg szerzeteseket pedig kizárták a tanításból.
Miközben tehát a francia állam, de más európai országok is kezdték kiszorítani a mindennapokból a vallást és az egyházi személyeket, az egyik legnehezebben megfogható, ám a hit lényegét érintő jelkép felé fordultak a katolikus közösségek. „Csak az oltáriszentség nyilvános tisztelete az igazi és egyetlen orvosság az Istentől egyre inkább eltávolodó világ számára” – vallotta ez egyik alapító, Émilie-Marie Tamisier. A zarándoklatokból és lelki programokból kiforrott kongresszusok célja részben az volt, hogy
egyértelműen jelezzék a katolikusok, maguk és a világ számára, milyen sokan vannak és milyen erősek.
Az évtizedek során aztán a világ számos pontján tartottak eucharisztikus kongresszusokat, folyamatosan növekvő érdeklődés mellett. A NEK honlapján olvasható áttekintésből kiderül, hogy XIII. Leó pápa kérésének megfelelően, aki úgy tekintett az eucharisztiára, mint a katolikus egység rítusokon átívelő helyreállításának szentségére, a nyolcadik kongresszus Jeruzsálemben zajlott, 1893-ban. Nem sokkal később, 1910-ben a kezdeményezés „átkelt az óceánon”, és Montréalban, Kanadában szervezték meg. Egyre nőtt a külföldi küldöttségek jelentősége, a madridi (1911) és főként a bécsi (1912) kongresszusokon a közvéleményre erős hatást gyakoroltak a hatalmas méretű ünnepek és főként az impozáns eucharisztikus körmenetek – olvasható az összefoglalóban. Az események mindenütt körmenetekkel, szentmisékkel, előadásokkal és kulturális programokkal várták az érdeklődőket.