Gondolkodásunk, képzeletünk gyakran válik az utópia rabjává.
Nem pusztán a jövőnk tervezgetése közben sodor el ez az emberi hajlam, sajnos a múlt rekonstruálása is könnyen fertőződik általa. Ha csak nagyvonalúan megpróbálnánk számba venni az általunk valamelyest ismerhető és máig utánozhatatlan teljesítményeket – ókori építészet, geometria, kohászat, társadalmi szerveződések –, valóban sok végeláthatatlan szempontot, megoldási javaslatot, ötletet sorolhatnánk fel. Akkora mennyiségben bukkannának elő, ami ismét csak áttekinthetetlennek tűnne, minden jóindulatú (?), építő szándékunk ellenére. De ez az áttekinthetetlenség újra zsákutcába, káoszhoz vezetne, éppen a gondolkodásunk jellemzően véges teljesítménye folytán.
Szűkítsük le tehát a minőség keresésének meghatározását. Fogadjuk el alapfeltétel gyanánt azt a feltételezést, hogy a minőség (annak megőrzése, sérülései, illetve elvesztése) a társadalmaink esetében legkönnyebben éppen a közbeszédben követhető nyomon. Naivnak tűnhet ez a megközelítés, jobb azonban nincs. Hiszen a lét minősége és annak értékelhetősége is mindenképpen sok szempontú, mondhatnánk, gyakran személyenként változó lehet. Szemlélődésünk, vizsgálatunk tárgya esetünkben maga a biztos pont (Márai szavával az egyetlen haza), a nyelv, annak állapota.
Igen a köznyelv. A társadalmi párbeszéd állandó jelenléte, illetve annak sajnálatos hiányosságai, és az állandó változásaiban tárgyilagosan alig nyomon követhető fordulatai, jellemzői. Általuk követhető nyomon a minőség gyakran megfoghatatlan társadalmi állapota.
„A beszédet nem örököljük, hanem a szüleinktől, illetve gyermekkori környezetünktől tanuljuk. Úgy beszélünk, ahogyan velünk beszéltek az első négy-öt évben. Ha a környezetünk beszédhibás volt, mi is azzá lettünk, ha a környezetünk tájszólásban beszélt, a mi kiejtésünkön is érződik az íz.” /Montágh Imre: Tiszta beszéd/