Ami fáj, és ami nincs

2020. június 4. 10:04

Karácsony Gergely
Mérce
Sok rendes magyar hazafit ismerek, akiket nem érdekel már ez az egész.

„Száz éve ilyenkor, 1920. június 4-én délután, megkondultak a harangok, az ország lehajtott fejjel gyászolta a trianoni döntést, a párizsi békeszerződés aláírását. A fájdalom akkor egyesítette a nemzetet. Ma már a fájdalom sem.

Száz éve az ország nagy többsége valószínűleg úgy érzett, ahogy később Karinthy Frigyes írt Trianon emléknapjára levelében kisfiának. »Valamikor hallani fogsz majd az életnek egy fájdalmas csodájáról – arról, hogy akinek levágták a kezét és a lábát, sokáig érzi még sajogni az ujjakat, amik nincsenek. Ha ezt hallod majd: Kolozsvár, és ezt: Erdély, és ezt: Kárpátok – meg fogod tudni, mire gondoltam.« Erre gondoltam, az élet fájdalmas csodájára, amikor a századik évfordulón, június 4-én 16 óra 30 perckor egy perces közös emlékezésre kérem a budapestieket. Közösségteremtő emlékezésre, nem is csak a múlt miatt, hanem a jövő érdekében.

Egy perc hosszú idő. Az, ha befelé figyelünk. Alkalmas arra, hogy ki-ki számot vethessen az érzéseivel. Mert biztos, hogy ezek nagyon különbözőek lehetnek. Hiszen a történelem és a politika realitásától elkülönböző emlékezet valóságában az ok-okozat logikája és az erkölcsi ítéletek szigora mellett megfér a szenvedélyek és érzések gomolygó világa is. Így tudunk együtt lenni a különbözőségben.

Ezt a különbözőséget tagadja az évforduló kapcsán újra sokat idézett mondat: „az a magyar, akinek fáj Trianon”. Hamis állítás. Egyrészt miért ne fájhatna másnak is. Azoknak, éljenek bárhol, akik gyűlölik a jogtipró önzést, és szolidárisak másokkal. Másrészt sok rendes magyar hazafit ismerek, akiket nem érdekel már ez az egész. Tőlük azt kérem, hogy érdekeljék őket azok, akiknek fontos Trianon emléke. Így talán egy percre legalább ők is belátják: a múltat akkor érthetjük meg, ha a hozzá kapcsolódó sérelmeket, érzéseket is értjük.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 150 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ha valaki valakitől idéz, akkor elvárható az is, hogy értse és ne ,,vigyorogjon,,.
A kapcsolódó szöveg viszont azt jelzi, hogy Karácsony Gergely semminél is kevesebbet ért.


Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna, Gergőke. (Bár ez sem igaz, mert bölcs sosem voltál)

Koltoi volt a mondas, azert sem bocsatkozott reszletekbe. Ott amugy is sz ordog lakik.

Most őszintén, kit érdekel egy értékrend nélküli báb, Karácsony Gergely véleménye. A mandiner miért nem szólaltat meg ma elszakított területeken élő honfitársainkat, a mai nap róluk, s nem a nemzethez semmilyen szálon sem kötődő balliberálisokról szól. Miért nem készítettek előre aktuális interjúkat, amiket most meg lehetne osztani azokkal, akiknek tényleg fáj a Trianon.

Milyen lelketlen hideg mondatok.

"Másrészt sok rendes magyar hazafit ismerek, akiket nem érdekel már ez az egész."

Gál J. Zoltán írta ezt, mert te erre biztosan nem vagy képes? Ami a lelketlenségedet illeti abból igen, de a tökfejedből biztos, hogy nem.

Tőlünk 10 perc sétára egymástól 300 méterre van egy katolikus és egy református templom. Tegnap elsétáltunk, megálltunk a kettő között és hallgattuk a harangok zúgását. Libabőrös volt. Ak iezt nem érzi, úgysem érti. ezért reménytelen ebben a ballib.

Köszi. Nem ismertem.
Találó és illik rájuk. Lassan el akarják törölni az anya és apa szót is, szülővel helyettesítenék.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés