Nemcsak azért, mert ők lényegi – lelki – valóságukban nincsenek is ott. Fogjuk már fel: még egy kis iramodásnyi idő, és megáll a mi földi életünk filmje is. És akkor elmondhatjuk-e odaát, hogy „az Úrban haltunk meg”? Az örök Odaátnak melyik tartományában nyitjuk fel a szemünket? Itt kell választ adni a kérdésre, Kit, mit választunk. Ebben a ki tudja meddig, de még működő porhüvelyben dől el örökkévalóságunk minősége, „minéműsége”. Lebeszélhet-e minket az Isten-keresésünkről, Isten melletti döntésünkről, a Hozzá való tettleges hűségről a sokszor szórakoztatással szétszóró, mondjuk akkor úgy: szétszórakoztató Sátán? Elvonhatja-e figyelmünk saját üdvösségünk munkálásáról? Elvonhatja-e arról, hogy másokat, körünkben élő személyeket is mentsünk attól, hogy végtelenítsék a maguk vesztére az itt még fájdalomcsillapított, fűszeresen kábító, pillanatnyi örömöket is kínáló, de akkor majd kiteljesedő, lecsupaszodó Poklot, ahol nem lehet végül megnyugodni, de még csak megsemmisülni sem?
Lesznek-e, vannak-e „Úrban” történt, azaz Isten-kapcsolatból fakadó cselekedeteink,
melyeket magunkkal vihetünk a fenti ige tanúbizonysága szerint?
Miután, apámnál is régebben, egyik nagymamám halt meg, a tágabb család összejött az emlékére, dobozok, zacskók kerültek elő, elosztottuk leveleit, képeit. Megrökönyödve kaptam vissza azt a fotót, amelyet magamról neki ajándékoztam, ülök Gyimesben az ezer éves határon egy sziklán, „megdicsőült” kamaszként. Semmit, a szeretettel adott képemet sem vihette a túloldalra, az visszahárult rám, arra az élve maradt személyre, aki nem maradhat felelőtlen, feladattalan kamasz. Tárgyak, dolgok tehát nem, csak a földi korunkban elvégzett nemes cselekedeteink követhetnek minket. Ugyan nem előttünk mennek, nem azok nyitják meg nekünk a Menny ajtaját, hanem az elkért, elfogadott kegyelem, de a tetteink, ha Isten-hitünk fakasztotta, örök érvényűek.
Gyanítom, amikor Jézus azt a látszólag képtelenséget kérte, hogy földi életünk során a mennyben gyűjtsünk kincseket, az Isten kinyilatkoztatásával való foglalkozás mellett a hitetlenségünket meghaladó cselekedetekre is gondolhatott.
Ha már lélektani törvényszerűség szerint megtakaríthatatlan a „gyászmunka”, legyen az a tartalma, hogy