Adott tehát a véges emberi sors. Viszont a tudatunkban működik a végtelen képzete. Civilizációnkból, műveltségünkből is ez adódik. Szellemünkkel végtelen évszázadokat barangolhatunk be. Előre és hátra. Mindegy, hogy tárgyilagos, vagy torzított képet alkotunk a múltról, vagy a jövőről. Ahány ember, annyi képzelet, vágy, terv és ez akkor is igaz lenne, ha egyetlen kanonizált tanból eszkábálnánk össze világképünket, múltastul, távlatostul utódainkra vetítve. Szkizofrén képlet, tán ezért is jellemző ránk e műveltségünk és etikánknak az örök ihletője.
A lényeg a véges lét és a végtelenbe tekintő szellem ütközése. Szeretjük, nem szeretjük, legnagyobb ajándéka sorsunknak a félelmetes tragikum. Kivédhetetlen, elodázhatatlan marad a vég számunkra, mauzóleumok, piramisok, munifikálás, szoborállítás, emlékünnepélyek, „örökéletű” tanok ellenére. Örökkön a végtelen semmibe torkollik minden csoportos és egyéni tragikum. Csak változékony, többszörösen kisajátítható szavak maradnak meg, és erodálódnak az időben. Tragikum nélkül nem volna ember és nem létezhet katarzis – színház sem.
Nélküle maradhatott volna a sorsunk a halál tudása nélküli paradicsomi állapot, a vegetatív legelésző boldogság.
A tragikum az emberi gondolkodás megindítója. Megteremti a mitológiákat, isteneket, művészetet, tudományt. Az egész emberi műveltség origója. Általa emelkedik fölébe az ember, ez a sérülékeny, gyenge zsákmányemlős. A tragikum élménye még a „legintelligensebb” állatfajoknál is, melyek tapasztalataik alapján csodálatosan „okos” reakciórendszerekkel könnyítik meg életüket, zsákmányszerzésüket, ez kimarad a létezésükből. Minden látszólag összehasonlítható jelenség mellett (mert akadnak ilyenek, és nem pusztán az állatmesékben), absztrahálni, elvontan gondolkodni csak az ember képes. Valószínűleg a halál, a tragikum tudata nélkül ez az embernek sem sikerülne.
Minden a halállal kezdődött. Groteszk állítás, de vitatni nehéz volna. Minden tragikum emberi, sőt emberfeletti – üzeni Rómeó és Júlia csókja. Leírva ez ugyan paradoxonnak hat, mégis kikerülhetetlen (kissé keserű) igazság. Talán éppen a halál tudatos elfogadása a tragikum maga. Hatalmas teher, de nélküle állatok lennénk. Istenhez hasonlító arcunk is végül a tragikumnak köszönhető. Ott kell élnie a színpadokon a drámai cselekményben még a vígjátékok, komédiák esetében is.