Óriási környezeti katasztrófát okozhat egy elhagyott olajszállító hajó a jemeni partoknál

2019. július 24. 13:23
A hajó a polgárháborút megelőzően a jemeni állami olajvállalat tulajdonában állt.

Felrobbanhat és órási környezeti katasztrófát okozhat a jemeni partoknál 2015 óta elhagyatottan veszteglő olajszállító hajó, amelynek tartályaiban csaknem 1,1 millió hordó nyersanyag van – közölte szerdán a CNN amerikai hírtelevízió az ENSZ humanitárius ügyeket koordináló hivatalára (OCHA) hivatkozva.

Szakértők szerint mivel a hajó nem üzemel, a tartályokban lévő úgynevezett inert gázok (biztonsági gázok) – amelyeket a nyersolajból elillanó robbanékony gázok felgyülemlését gátolják – idővel elszivárognak, ami katasztrofális robbanáshoz vezethet, majd súlyos környezetszennyezést okozhat. A magas páratartalom és a korrózió is veszélyt jelent.

Mark Lowcock, az OCHA vezetője a múlt héten az ENSZ Biztonsági Tanácsának ülésén azt mondta, hogy az OCHA vizsgálócsoportot szeretett volna küldeni a ellenőrzése alatt álló helyszínre, de nem tudta megszerezni az ehhez szükséges engedélyeket. A SAFER nevű olajszállító hajó a Vörös-tenger partjainál fekvő Rász Ísza kikötőjétől nem messze vesztegel, a térség a nemzetközileg elismert jemeni kormány ellen lázadó húszik ellenőrzése alatt áll. Lowcock azzal vádolta az Irán által támogatott milíciákat, hogy szándékosan késleltetik a helyzet felmérését, holott tavaly ők maguk fordultak az ENSZ-hez segítségért az ügyben. 

A lázadók kezén lévő al-Maszíra televízió szerint a húszik azt követelik az ENSZ-től, hogy a vizsgálócsoport beengedéséért cserébe eladhassák a tankerben tárolt olajat, de ez az ellenük bevezetett nemzetközi szankciók miatt nem lehetséges. 

Lowcock korábban is többször felhívta a figyelmet arra, hogy ha a tanker megreped vagy felrobban, a Vörös-tenger part menti része széles sávban szennyeződik majd, az évszaktól és a vízállástól függően pedig a kiömlött olaj az Adeni-öbölnél lévő Báb el-Mandeb-szorostól egészen a Szuezi-csatornáig, sőt, akár a Hormuzi-szorosig is terjedhet. 

A képzeletükre bízom, milyen károkkal járna egy ilyen katasztrófa a környezetre, a hajózási útvonalra és a világgazdaságra nézve” – tette hozzá Lowcock. A tanker ügyében levelet írt az ENSZ-nek a jemeni kormány is, ebben ők is aggodalmukat fejezték ki a tankerhajó állapota miatt. A hajó a polgárháborút megelőzően a jemeni állami olajvállalat tulajdonában állt. A tartályaiban lévő olaj értéke akár a 60 millió dollárt (körülbelül 17 milliárd forint) is meghaladhatja. 

Az 1900 kilométer hosszú Vörös-tenger több száz halfajnak ad otthont, tengeri ökoszisztémája pedig különösen érzékeny.

(MTI)

Összesen 15 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés