A míves padok – kovácsolt- vagy öntöttvasból készült díszes lábakon nyugvó, „karfával” felszerelt ülőhelyek – ugyanúgy a civilizáció vívmányai, akár a szemeteskukák. A közparkok padjain ülve az egymást megszólító idegenek és az egymással társalgó ismerősök, barátok, szerelmesek anélkül beszélhetik meg a „világ dolgait” és az „élet nagy kérdéseit”; anélkül vallhatnak legbensőbb érzéseikről, hogy eközben idétlen kereskedelmi rádiók felszínes locsogását; csodaszergyártók kéretlen hirdetéseit, vagy éppen gépjárművek fülsértő motorzúgását kellene szüntelenül hallgatniuk. És anélkül is, hogy mások által is látogatott zajos vendéglőkbe vagy kocsmákba kellene beülniük, ahol – e helyek jellegéből fakadóan – egészen más dolgokkal is foglalkozniuk kellene.
A közparkok régimódi padjain az élet lényegi dolgaival foglalkozhatunk:
idegenek között barátságok szövődhetnek, a barátok elmélyíthetik erényközösségüket, a szerelmesek között pedig elcsattanhat az első csók.
Könnyen lehet, hogy manapság efféle luxusra nincs is szükség, hiszen egyre kevesebben társalognak, ám egyre többen „kommunikálnak”; minden „üzenetté” és „információvá” aljasul; és akkor „kommunikálunk” hatékonyan, ha az üzenet a lehető legnagyobb hatásfokkal célba ért. Ehhez szükségtelenek a köztéri padok, de a régimódi kávéházak is: elegendő, ha a lájklovagok táblagépeik magányába zárkóznak egy olyan helyen, ahol névre szóló papírbögrében mérik a méregdrága pótkávét.
Ha a városokban nincsenek igazi közterek, ahol gondolatainkat átadva láthatóvá és hallhatóvá válhatunk, akkor magánéletet kell választanunk. Jól tudják ezt a zsarnokok is: a szocialista típusú városokban azért nem épült főtér és azért nincsenek templomok, mert a zsarnok mindig egymaga akar kinyilatkoztatni; fárasztó és monoton monológjával megtör minden lelket, hogy cselekvésre képtelenné tegye őket, vagy éppen saját céljainak megfelelő tettekre bírja a sokaságot. A terek alkalmi szónokai, a templomi prédikációk, de még a piaci kofák is veszélyeztetik a hatalmát, mert megjelennek új hangok, új célokkal, új mondanivalóval, és ezek megváltoztathatják a közösség gondolkodását.