A magyar országgyűlés függetlenségi párti ellenzékével szemben a közös hadsereg fejlesztése mellett szállt síkra, mivel tisztában volt azzal, hogy a császári és királyi haderő a két központú birodalom egyik támasztéka. Ragaszkodott a vallásszabadsághoz, az állam és az egyház szétválasztásához, elfogadta a rendiség lebontását, továbbá a parlamentáris kormányzati struktúrát. Alapvetően klasszikus liberális elveket vallott, ám liberalizmusának voltak igen határozott nemzeti-nacionalista vonásai is, melyek főképpen a nemzetiségi kérdésben, valamint a tanügyi elképzelései között érhetők tetten. Sok kortársához hasonlóan Berzeviczy is azon a véleményen volt, hogy az állam nyelvének magyarnak kell lennie, és aki a honi tudományos vagy művészi életben érvényesülni akar, vagy esetleg az államigazgatásban óhajt elhelyezkedni, annak valamilyen szinten meg kell tanulnia magyarul. Oktatáspolitikusként és az első Tisza-kabinet kultuszminisztereként a magyar államnyelv tanításának fokozott(abb) érvényesítése pártján állt, de szigorítani kívánta a tanfelügyeletet, és a népoktatás terén az egyházi fenntartású intézmények helyett az állami iskolák számának gyarapítására törekedett. A magyar „kultúrfölény” eszmeiségének híve volt.
Hogyan viszonyult a zsidókérdéshez?
A zsidókérdésben a dualizmus idején a kor nemzeti liberális integrációs politikájával azonosult. Úgy vélte, hogy a polgári átalakulás során végrehajtott jogkiterjesztés révén az ország lakosai nyelvi, etnikai és vallási különbségeiktől függetlenül is hajlandóak lesznek nyelvükben, valamint érzéseikben magyarrá válni. Az 1890-es évek egyházpolitikai harcaiban a szabad vallásgyakorláson, a polgári anyakönyvezésen, illetőleg a kötelező polgári házasság bevezetésén túl az izraelita vallás recepciója mellett tört lándzsát. A magyar zsidósággal kapcsolatos nézetei az első világháború, valamint az azt követő forradalmak alatt változtak meg, amikor
a társadalmi feszültségek kiélezték a zsidók és nem zsidók közti ellentéteket.
Míg korábban egyértelműen kiállt a polgári jogegyenlőség oldalán, 1920 őszén már nem foglalt nyíltan állást az 1920. évi XXV. törvénycikk, azaz ún. numerus clausus törvénybe iktatása ellen. Nem sokkal később azonban olyan nyilatkozatokat tett, amelyek arra engednek következtetni, hogy elítélte az egyetemi hallgatók létszámát a vallási és nemzetiségi arányaikkal összefüggésben korlátozó rendelkezést. 1928 tavaszán, a jogszabály módosításának felsőházi vitáján pedig a numerus clausus megváltoztatása érdekében szólalt fel. Elutasította az antiszemitizmust, majd később a faji gondolatot.