Aki a turizmust ostorozza, az mindenekelőtt önmagát ostorozza.
Turista voltam Rómában, mégpedig a lehető legrosszabb fajta: az, aki először jár ott; tettrekész elsőrómázó, aki kötelességének érzi bejárni a nevezetes helyszíneket és elolvasni a bédekkerben ezekkel kapcsolatosan fellelhető információkat; aki megáll az összes fontos szépség előtt, és lelkiismeretesen, szorgosan csodál.
Nem elég azonban, hogy turista, tehát alantas voltam, még csak arra sem voltam képes, hogy olyan felszabadultan és naivan legyek az, mint a sorstalan, alvó csecsemők; a dundi, pirospozsgás, övtáskás turizálók. Meghasonlott, elidegenedett, cinikus, gonosz turista voltam; megfogadtam, hogy nem készítek egyetlen képet sem, de direkt beleálltam mások fotóiba; ujjal mutogattam rájuk, amikor affektálva gyönyörködtek, gyermetegen illegették magukat; megjegyzéseket tettem kinézetükre, testsúlyukra, öltözetükre, feltételezett szexuális orientációjukra, és nem hagytam szó nélkül a fiziognómiájukban és viselkedésükben kiütköző etnikai-faji sajátosságokat sem.
Talán nem lettem volna ilyen elszántan malíciózus, ha a tényből, hogy tudatában vagyok a turistaság borzalmainak, sokakhoz hasonlóan azt a hazug következtetést vonom le, hogy jobb vagyok. Elvégre a turizmus külön szakága épül erre az illúzióra. A fapados repülőkön meg transzferjáratokon, cseljabinszki nyugdíjasok meg szlovák gimnazistacsoportok hónaljában eltöltött órák azonban könyörtelenül eloszlatják az efféle ábrándokat; tudtam, hogy egyek vagyunk, tudtam, hogy a frottírzoknis ordenáréság mindenestül az én ordenáréságom is, akkor is, ha bőszen próbálok kívülállni.