Idén jelentős változások léptek életbe, nagyobb hangsúlyt kap a klasszikus műveltséget is előtérbe helyező tudás számonkérése. A szakértői vélemények megoszlanak ennek a megítélésében. A kérdés eldöntéséhez fontos azt is megismerni, hogy az érettségi milyen társadalmi funkciókkal bír és érdemes azt is szem előtt tartani, hogy a diákok életében, jövőbeni lehetőségeit tekintve mit jelent a matura vizsga – olvasható az Infostart írásában.
A portál cikke szerint az MCC Tanuláskutató Intézete gyorselemzésében azt írta: az érettségi vizsga nem csupán egy tudásmérési eszköz, hanem kulcsfontosságú szerepet játszik a társadalmi mobilitásban, az oktatás minőségének biztosításában és a fiatalok jövőbeli lehetőségeinek kialakításában. Szemben a vizsgáról szóló népi elképzelésekkel, a jól tervezett érettségi rendszer nagyon komplex, hiszen egyidőben kell nagyon szétágazó társadalmi elvárásoknak megfelelnie. Az érettségi vizsgának tehát számos fontos társadalmi funkciója van.
„Az érettségi egyik fő funkciója mindenképpen egyfajta tudásmérés, de ez egyre objektívebb, hiszen a vizsga most már nem háztáji, a nagy része írásos és központosított, így elég jó képet lehet alkotni az adott korosztály tudásszintjéről, ami az oktatási rendszer eredményességéről is komoly visszajelzés”
– mondta az InfoRádióban Setényi János oktatáskutató.
A Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója úgy véli, az érettségi ma már nem jelent belépőt a felnőttkorba.