A forradalom megünneplése idén is a szokásos forgatókönyv szerint zajlott. A magyar társadalom nagy része kegyelettel emlékezett azokra a hősökre, akiknek tartozunk. Akik lehetővé tették a mai elviselhetetlen diktatúrát, ahol csak az kap családi adókedvezményt, akinek van családja, és ahol az Orbán gonoszságból nem terjeszti ki a kötelező akciót az avokádóra. De még ez a kritikus, okoskodó embertípus is megtorpan ilyenkor, október végén valami múlt századbéli, „viselkedj tisztességesen” íratlan parancs szerint. Ilyenkor a mindent jobban tudók is elcsendesednek kicsit, a kórosan narcisztikus adjunktusok és az órákig süketelő hidegburkolók is. Talán eszükbe jut a hosszú hétvége a kastélyszállóban, a kis vitorlás a dokkban, a tavaly ráhúzott új emelet a telken, és tudatuk valamely rejtett zugában érzékelik, hogy mindehhez a családi adókedvezménynek, sőt 1956-nak is van valami köze.
Ők azok, akikben hellyel-közzel még élnek az úgynevezett hagyományos értékek: közösséghez tartozás, kötelességtudat, hála, ne adj’ Isten, nemzeti büszkeség. Ám van, aki mindezt meghaladta a progresszió jegyében. Nos, ők most is külön ünnepeltek. 1956 megünneplése ürügyén rettenthetetlenül kiálltak a remény mellett, hogy lesz még Magyarország köztársaság (akkor is, ha most is az), kiálltak a jövő mellett (jelentsen ez bármit), és kiálltak a forradalmi gondolat mellett, hogy a tanároknak legyen jó sok pénzük. Rejtély, hogy ez miért csak a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetét érintette meg oly mértékben, hogy el is menjen a tüntire, kivéve a gyevi bírót meg Karácsony Gergelyt, aki ott volt (bár általában ott se volt). Hiszen mindenki szeretne jó sok pénzt, nemcsak az a 870 ember. Nem beleszólásiból, de ha már a köztársaság meg a jó sok pénz sem elég mozgósító tényező, én azért felülvizsgálnám azt a kommunikációs stratégiát.
Secko jedno, mindenki úgy ünnepel, ahogyan arra személyiségjegyei predesztinálják. Csakhogy ezen a ponton bukkan elő az elméleti érdeklődésre számot tartó kérdés: milyenek is ezek a személyiségjegyek? Annak feltérképezése, hogy milyen értékparadigma horizontján belül mozognak azok a Thunberg-klónok, akik látványosan semmibe veszik a nemzeti ünnepeket, fontosabb, mint bármely közvélemény-kutatás. És itt adjuk át a szót a klinikai pszichiátriának. Az a rendíthetetlen, tömény butaság, amely az Annalena Baerbockok vagy Pankotai Lilik tekintetéből sugárzik, azt jelzi, hogy ezek soha nem azonosulnak semmivel, ami közösségi jellegű, hiszen egy közösségben sem ütik meg a mércét. Egyetlen túlélési esélyük egy individuális értékekre épített társadalom, melyben a szubstandard képességek egyéninek, különlegesnek minősülnek át. Másrészt azt is jelzi, hogy nem értenek semmit, amiből nincs konkrét, direkt és azonnali hasznuk. Márpedig a történelem ilyen.
Érvekkel senki nem fogja őket kiszakítani abból a mátrixból, hogy ők a szabadságért harcolnak az orbáni elnyomás ellen”
Pár évtizeddel ezelőtt John Updike úgy ragadta meg a liberális fiatalok lelkivilágát, hogy ők azok, akik a történelemből csak a holokausztot és az atombombát ismerik. Ez két rossz dolog, és ennyi nekik elég is egy világnézethez. A nyugati oktatás „interaktívvá” tételével a történelmi-társadalmi ismeretek olyannyira eltűntek, hogy a fiatal – akit annyira embertelen lenne túlterhelni a vesztfáliai békével – egyszerűen nem képes elképzelni, hogy régen nem úgy volt, mint most. Ezért nem ütközik meg, ha a BBC-sorozatban Nagy Katalin cárnő egy magát az afroamerikai közösség fekete tagjaként azonosító udvaronccal diskurálgat, és értetlenül kérdi: már mért ne lehetett volna így? Ugyanez az oka annak, hogy nem tud egy pesti sráccal azonosulni. Hollywood sikeresen kiirtotta belőle az igazi hősiesség iránti fogékonyságot. Számára a hősiesség James Bond vagy a Marvel, de a Momentum-szimpatizáns átlát a szitán, ugyan ki tud toronydarun vagy plafonon állva verekedni, tehát nincsenek is hősök, mindenki csak a tiktokját cseszteti naphosszat, mint én.