Elképesztő: Sárkány Zalán világbajnok! (VIDEÓ)
A 21 éves úszó aranyérmet nyert 800 méter gyorson szombaton a Duna Arénában zajló rövidpályás úszó-világbajnokságon.
Ezt arra alapozza, hogy az igazgatóság „elvi támogatásáról biztosította a menedzsmentet”, hogy a jövő héten megvitatnák a Lánchíd felújításának ügyét.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatósága „elvi támogatásáról biztosította a menedzsmentet”, hogy a jövő héten szeretné megvitatni a Lándhíd felújítására vonatkozó közbeszerzést; ez azt jelenti, hogy a BKK igazgatósága remélhetőleg jóváhagyja a közbeszerzést – közölte Fendrik László, a BKK vezérigazgatója pénteki budapesti sajtótájékoztatón.
Tüttő Katalin: A Lánchíd felújítása elindul, a Lánchidat fel fogjuk újítani
Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes a tájékoztatón elmondta, a Lánchíd felújítására vonatkozó feltételes közbeszerzés legfontosabb kérdései eldőltek, a megváltozott műszaki tartalommal és a részvételi feltételekkel egyetértett a BKK igazgatósága. A főpolgármester-helyettes kérdésre válaszolva kitért arra, hogy a 25 évre szóló felújítás egy könnyebb szerkezetet eredményez majd.
Tüttő Kata elmondta: a Lánchíd felújítása kilenc éve várat magára, az első jelentés 2011-ben készült el, ez arról szólt, hogy a rekonstrukció nem várhat tovább. A felújítás tervei 2014-ben elkészültek, a fővárosi önkormányzat túl van néhány sikertelen közbeszerzési eljáráson – emlékeztetett. Közölte, a városvezetés kényszerű okokból csak a híd felújítása „mellett tette le a voksát”,
A tervek szerint a híd felújításához a kormány által ígért hatmilliárd forint feletti szükséges összeget a fővárosi önkormányzat saját forrásból és hitelből finanszírozná. „A Lánchíd felújítása elindul, a Lánchidat fel fogjuk újítani” – hangoztatta Tüttő Kata.
A főpolgármester-helyettes azt mondta: a kormány sürgeti a Lánchíd felújítását, de az elmúlt kilenc hónap alatt nem jutott el odáig, hogy az általa megígért 6 milliárd forintot odaadja a fővárosnak. Ez csak kicsivel több, mint a hídfelújítás áfájának összege –mutatott rá Tüttő Kata, majd hozzátette: a kormány ezen kívül csak ebben az évben szolidaritási adó formájában 22 milliárd forintot elvitt a fővárosiak adóbevételéből.
Kérdésekre válaszolva Tüttő Kata közölte, továbbra is várják a kormánytól korábbi határozatának módosítását, amely lehetővé tenné, hogy csak a Lánchíd felújítására költhessék el az ígért hatmilliárd forintot. Feltételes közbeszerzési eljárásról van szó, és a legfontosabb feltétel, hogy a kormány adja oda a megígért hatmilliárdot – tette hozzá. Közölte, az előző eljárásokban csak a Lánchíd felújítására 23,5 milliárd forint körüli ajánlatok érkeztek. Tüttő Kata hangsúlyozta: a főváros az ügyben felelősen járt el, és most jutottak el oda, hogy elindítják a felújítást.
Másfél évig le lesz zárva a Lánchid
Fendrik László, a BKK vezérigazgatója a közbeszerzéssel kapcsolatban elmondta, számításaik szerint a folyamat 2021 februárjára zárulhat le, azaz akkor választják ki a felújítás kivitelezőjét. A felújítási munkák márciusban kezdődhetnének meg, és körülbelül 30 hónapig tartanának. A Lánchíd 18 hónapra lenne lezárva, és a tervek szerint 2023-ban adnák vissza a hidat a közlekedőknek.
Szőke Gábor, a fővárosi Duna-hidak kezelési, üzemeltetési feladatait ellátó Budapest Közút Zrt. vezérigazgatója elmondta:
akkor a felületi bevonatokat javították. A híd 2011-es vizsgálatakor kiderült, hogy az acélszerkezet elkorrodálódott, a vasbeton útpálya- és járdaszerkezetek elemei elmálltak.
Emlékeztetett: 2019 decemberében egyértelművé vált, hogy a Lánchíd leromlott műszaki állapotának oka a felületi védelem hiánya következtében bekövetkezett korrózió. Ugyanez vonatkozik a vasbeton szerkezetre is. A szakvélemény szerint a láncszerkezet már nem tölti be a megfelelő „csuklórendszerű” funkcióját, ezért a hidat nagy dinamikus hatások érik – mondta.
Szőke Gábor felidézte, hogy már januárban bevezették a hídon az 5 tonnánál nehezebb járművekre vonatkozó súlykorlátozást, amely alól kivételt képeznek a közösségi közlekedés, a katasztrófavédelem és a közterület-felügyelet gépjárművei. Júniusban bevezették a 30 kilométer/órás sebességkorlátozást.
Szőke Gábor közölte, a híd láncszerkezetét nem cserélik ki, ezért a mostani vasbeton pályaszerkezet helyett egy „igen könnyű” acélszerkezetet építenek be. Az önsúlycsökkenés azt eredményezi majd, hogy a felújítás után visszaáll az eredeti teherbírása a hídnak. Kijelentette: a Lánchíd állapota miatt üzemeltetőként nem tudnak hozzájárulni ahhoz, hogy azon tömegrendezvények, futóversenyek, felvonulások legyenek.
„A jövőre vonatkozóan szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy a híd nem fog leszakadni” – fogalmazott Szőke Gábor.
Kitért arra is, hogy szombaton indul egy javítási munka a híd déli járdáján, ezért azt ideiglenes lezárják. Szőke Gábor kérdésre válaszolva közölte, nincs olyan állapotban a híd, hogy le kelljen zárni.
(MTI)