Hallgatnak a baloldali megmondóemberek az agyonvert kárpátaljai magyar ügyéről

Beck Zoltán, Puzsér Róbert, Bod Péter Ákos, Iványi Gábor, Jeszenszky Géza, valamint Pottyondy Edina és Szél Bernadett is az aláírók között volt.

Diákszervezetek képviselői vitáztak kedden a Budapesti Corvinus Egyetemen a kormány felsőoktatási terveiről. A Rajk László Szakkollégium által rendezett fórumon Mészáros Tamás rektor is megjelent.
Egy hete látott napvilágot az Origón a kormány felsőoktatási reformkoncepciója, amely radikálisan átstruktúrálná a hazai egyetemek és főiskolák rendszerét. Az elképzelés alapján a Széll Kálmán Tervhez igazodva három év alatt 88 milliárd forintot vonnának ki a felsőoktatásból, 29-ről 12-re csökkentenék az egyetemek számát és az államilag finanszírozott helyekből is kevesebb lenne. A kiszivárgott (kiszivárogtatott), immár pontatlannak bizonyult információk alapján megszűnne a Budapesti Corvinus Egyetem is, egyes karait más-más egyetemekhez csatolnák. Hoffmann Rózsa oktatási szakállamtitkár azóta leszögezte: nem zárják be a Corvinust, ám ez a mondat is kétféleképpen értelmezhető. Itt nem iskolabezárásról, hanem az intézmény önállóságáról és egységéről lehet szó.
A Rajk László Szakkollégium keddre szervezte meg „Demokrácia és versenyképesség a felsőoktatásban” című vitafórumát a közgázos diákszervezetek és egyetemi polgárok részvételével. A rendezvény eredetileg az egyetemisták felsőoktatási jövőképéről indított volna diskurzust, azonban a fórum témáját alapjaiban módosította a múlt heti kiszivárogtatás, így a keddi vita ívét inkább a napfényre kerülő kormánykoncepció és a Corvinus jövője dominálta a vita ívét.
A vitán a sokszínű közgázos diákszervezeteknek csak egy része nyilvánult meg, így a vitát szinte végig a Rajk tematizálta. Rajtuk kívül csupán néhány vitázó, köztük a Társadalomelméleti Kollégium igazgatója és egy befolyásos egykori Széchenyi-kollégista tudott markáns véleményt megfogalmazni. Az eseményt megnyitó Ilyés Márton kollégiumigazgató és Kovács Dávid diákbizottsági titkár egyaránt leszögezte: itt nem tiltakozásról, hanem közös gondolkodásról van szó, konstruktív véleményeket szeretnének megfogalmazni a Közgáz és a felsőoktatás jövőjét érintő kérdésekkel kapcsolatban. A rajkos hozzászólók többek között az iskolabezárásokról és a 88 milliárdos pénzelvonás hatásairól, illetve helyességéről próbáltak meg szakmai véleményt alkotni. Több hozzászóló beszélt a felsőoktatási racionalizáció és minőségjavítás szükségességéről, melyek támogatandó kormányzati szándéknak minősülnek. Ezekhez viszont a vitázók szerint nem társul transzparens kormányzati elképzelésrendszer, csak sajtóban megjelenő információmorzsák.
A Corvinus jövőjével kapcsolatban a Rajk hozzászólói azokat az értékeket hangsúlyozták, amelyek a gazdálkodási, társadalomtudományi, illetve közgazdasági képzések szétválasztásával óhatatlanul elvesznének. Itt egyrészről szervezeti kultúráról és felépítésről, másrészről oktatási szinergiákról, széleskörű átfedésekről esett szó. Szóba került a Közgáz utóbbi években tapasztalt rohamos színvonalcsökkenése is, mely több hozzászóló szerint vitathatatlan. Ugyanakkor az egyetem hazai viszonylatban szerintük is a legjobb menedzsmenti és társadalomtudományi képzéseket nyújtja. A három pesti kar egységével szemben sokan nem találták védhetőnek a Corvinus hat karának együtt tartását - a hetedik államigazgatási kar már biztosan a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen folytatja.
A Társadalomelméleti Kollégium igazgatója viszont az akcionista intézkedések és radikális állásfoglalások mellett tett hitet, hiszen szerinte a szakmai érvek ebben a helyzetben már nem találnak meghallgatásra, és a Rajk vitaindítója túlságosan lojális a kormány viselkedésével szemben. Kemény Vagyim nem tárgyalna a kormánnyal, mivel szerinte a megszorításokat a tavaly bevezetett adórendszer miatt kell elszenvedni. Így egyeztetésnek helye nincs. A helyzetet szerinte tetézi, hogy a diákságot nem vonták be a róla szóló döntések meghozatalába, így súlyos „demokráciadeficit” keletkezett.
A fórumot átmenetileg Mészáros Tamás rektor sajtótájékoztatója szakította félbe, aki közvetlenül a Hoffmann Rózsával való egyeztetésről érkezett. A rektor csupán annyit szögezett le, hogy nem esett szó a Corvinust érintő változásokról. A rektor ugyanakkor „kulturált és rendkívül szakmai” beszélgetésnek minősítette a találkozót. Mészárost a második körben a MOME-val és kisebb vidéki egyetemekkel együtt vonták be a konzultációs folyamatba. A rektor egyértelműen kiáll a teljes Budapesti Corvinus Egyetem egységének megőrzése mellett, hiszen szerinte a G-, T-, illetve K-karok önálló fennmaradása egy integrálódó felsőoktatásban nem reális. Mészáros úgy véli, hogy erre csak egy nagy budapesti egyetem keretében van lehetőség, ezért ő csak a teljes egyetem megtartásához adja a nevét.
A sajtótájékoztató után a rektor csatlakozott a diákszervezeti vitafórumhoz, itt valamivel részletesebben fejtette ki az egyetem együtt tartására vonatkozó álláspontját. Mészáros Tamás szerint az integrációval az agrár- és társadalomtudományi képzések között egy win-win szituáció jön létre. Ennek alapja, hogy a kertészek megkapják a Corvinus brandet, mely az ország legnívósabb képzéseit is fémjelzi. A pesti campusok ezért cserébe lényegében pénzt kapnak: a budai karok képzései elvileg eszközigényesek, így magasabb állami fejkvótát kapnak, az eszközöket azonban inkább pályázatokból vásárolják meg. Így lehet letartani a veszteséges statisztika, matematika, stb. tanszékeket.
A vitafórumon egyrészről folytatódott a felszólalók szakmaiság-radikális fellépés tengelyen értelmezett vitája, ugyanakkor kemény kritikák érték Mészárost is, aki több hozzászóló szerint felelős a kialakult helyzetért. Szóba került az elhibázott integráció és a Bologna-rendszer hibás bevezetése; valamint az is, hogy a Közgáz ma már nem található meg a világ 500 legjobb egyeteme között, ami Csehországhoz és Lengyelországhoz képest is lemaradást jelent. A TEK szerint a vita az újraindítás után sem a megfelelő kérdések megtárgyalásában nyilvánult meg. Mészáros Tamás szerint a Corvinus joggal lehet büszke, hiszen olyan eredményeket mutat fel mind a diákok eredményeit, mind a tudományos munkát illetően, amely szerinte máshol az országban nem található meg.
A szerző a Rajk László Szakkollégium tagja, a Demokrácia és versenyképesség a felsőoktatásban című vitafórum egyik szervezője.