„Az immár évek óta húzódó brit kilépés, a közeli határidő miatt, minden bizonnyal megegyezés nélkül történik majd. Gyakorlatilag senki sem tudja, hogy ez milyen következményekkel jár majd az EU – Brit gazdasági kapcsolatokban. Éppen emiatt könnyű megjósolni, hogy – az első időkben bizonyosan – káosz alakul ki és mindkét fél komoly veszteségeket könyvelhet majd el. Így aztán jogos a kérdés: ha ilyen hátrányok érik mindkét felet, akkor miért döntöttek az angolok a kilépés mellett?
A kérdés megválaszolására számos, vagy inkább számtalan cikk, tanulmány, könyv született, melyek egymással vitatkozva próbáltak magyarázatot adni a kérdésre. Most azonban született egy rövid, velős és mindenki számára érthető válasz. Pár nappal ezelőtt Manfred Weber, az EU-parlament néppárti frakcióvezetője a következőt üzente, a brexit-tárgyalások kapcsán a brit miniszterelnöknek: »Miniszterelnök úr, üdvözöljük a valóságban. A mai világban nincsen nemzeti szuverenitás. Még a nagy országok számára sem Európában. Egy globalizált világban élünk.« E kijelentésből, a valóságtartalmától többé-kevésbé függetlenül, csak úgy süt a bántó, birodalmi gőg, mindemellett pedig szánalmas is, hiszen egy nem létező birodalom dölyfe ez, egy olyan országgal szemben, amely hosszú időn keresztül valóban a világ legmeghatározóbb, valódi birodalma volt.
Weber alapvetően egy jelentéktelen, kisstílű, sértett ember, aki meg van győződve róla, hogy karrierje megbicsaklását (nem lett az EU-bizottság elnöke) külső tényezőknek köszönheti – a saját nagyszerűségével kapcsolatban ugyanis nincsenek kétségei. Archetípusa az »európai« politikusnak, mely európaiságot itt nem földrajzi, hanem valamiféle »eszmei« értelemben kell értenünk. Európa egységesülése az ő szemükben történelmi szükségszerűség, az ő cselekedeteik, nézeteik pedig a történelmi szükségszerűségnek felelnek meg, így azok egyedül helyesek és vitathatatlanok.
Nézeteik arra a marxista történetfelfogásra mennek vissza, mely szerint az egyén nem számít a történelem menetében, azt kizárólag a »termelőerők fejlődése« határozza meg. Minden más, a kultúra, a jog, a társadalom megannyi jelensége csupán a »felépítmény« része, az előbbi által meghatározott dolog. Ez egyébként még Marx gondolatainak is egy foximaxi szintű, primitív lebutítása.