Mi lesz vajon a gonoszok sorsa?

2018. május 08. 08:41

Ha a Szentíráshoz fordulunk, csupa szóképet találunk a pokolról, ezeket nem olvashatjuk úgy, mint egy fogalmilag pontosan megragadható valóság leírását. Interjú.

2018. május 08. 08:41
Mártonffy Marcell
Magyar Narancs

„Számomra nem egyértelmű, hogy ezekben az állításokban a pokol milyen értelemben létezik avagy nem létezik: ha az a hely nincs is, ahol emberek bugyborékoló tűzben főnek, attól még a lelkek eltűnése vagy elszakítottsága Istentől lehet pokoli állapot.

Kétségtelenül értelmezhetjük a pápa szavait valamiféle mítosztalanító fogalmi kommentárként a pokol létéhez. Az a szándék vezethette, hogy az eddig mitológiai képzeteken keresztül közvetített valóságot egyszerűbben fejezze ki. Eszerint a pokol maga úgy értendő, mint a rossznak vagy a rosszaknak kijáró eltűnés. Ez a kijelentés a jók sorsára, Isten irgalmára helyezi át a hangsúlyt, Isten hatalmát hangsúlyozza a szívek meghajlítására, a rosszak átfordulására a jó felé; a szélsőséges megátalkodottságnak viszont nincs helye még az e világon túli kozmoszban sem. Az biztos, hogy egy ilyen álláspont, akár elszólás volt, akár nem, nyilvánosan vállalhatatlan a Vatikánnak, mert eltér a hivatalos tanítástól. A pokol kényes ügy, alig tudunk róla valamit mondani – ilyen tudással eleve nem rendelkezhet az ember. Ha a Szentíráshoz fordulunk, csupa szóképet találunk a pokolról, ezeket nem olvashatjuk úgy, mint egy fogalmilag pontosan megragadható valóság leírását. 

A pokol hivatalos tanítás, még sincs róla rögzített tudásunk. A hit legnagyobb dolgaival ez így van, a feltámadás, az örök élet, a pokol olyan képzetek, amelyek állandóan ösztönzik a gondolkodást. Hogyan támadhat fel a testünk? Hogyan képzeljük el az örök boldogságot? Ha észleljük a világban a rosszat, és feltételezzük az örök életet, akkor morális, metafizikai és teológiai tűnődésre kényszerülünk: mi lesz vajon a gonoszok sorsa? A szimmetria kézenfekvő: ha van örök boldogság, akkor örök kárhozat is létezik. Nem látunk túl az emberi elgondoláson vagy a kinyilatkoztatáson, amelyet szintén emberi szavak adnak tudtul.

Mivel Scalfari a pápa régi barátja, a vatikáni helyesbítés nem értelmezhető nyilvános felelősségre vonásként is: ha az újságíró egy kókler, akkor miért beszélget vele évek óta rendszeresen a Szentatya?

Nemrég széles körű támadások érték a pápát, mert megengedő volt a »szabálytalan élethelyzetű párokkal«, vagyis az újraházasodott elváltakkal szemben. Bíborosok is bírálták azért, mert eltért a tanítástól, és a döntést a második házasságban élők teljes egyházi befogadásáról helyi hatáskörbe helyezte át. Ez határozott lépés egy humánusabb és dialogikusabb egyházi magatartás felé. Fel is erősödtek a Vatikánon belül a pápaellenes hangok, de egyelőre kisebbségben maradtak. Ezek után a Vatikán biztosan nem bírálná nyíltan, legkevésbé a pápa sajtóirodája. Egyszerűen egy ilyen állítást nem hagyhattak kommentár nélkül. Egyébként II. János Pál pápának is volt egy híres olasz barátja, az akkori szocialista köztársasági elnök, az ateista Sandro Pertini, akivel rendszeresen beszélgettek és hosszú sétákat tettek. Van tehát előkép.

Az utóbbi években a pápák több olyan kijelentést tettek a pokollal kapcsolatban, amelyek a Bibliával ellentétben nem a kínról, sírásról, az örök kárhozatról, a fogak csikorgatásáról szólnak, hanem a magány örök örvényéről, az Istentől való elszakítottság állapotáról. Ettől már annyira talán nincs messze a bűnös lelkek eltűnése.

Nagy kérdés, hogy ha az örök tűz képzete vagy a dantei pokol bonyolult univerzuma vallás- és művészettörténethez kötött valóság, akkor mit kezdjünk a múlhatatlan élet és a világban tapasztalható gonosz összefüggésével? Hiszen a fikció többet is tudhat, mint a fogalmi rendszerezés. Láthatóan az egyházi vezetés szintjén is van olyan törekvés, hogy egzisztenciális tartalommal töltsék fel ezt a képzetet, és racionalizálják a pokol mitologikus látomását. De tartalmilag is más az örök gyötrelem helyett az eltűnést állítani, hiszen egy nem hívő is nagyjából ezt gondolja erről, amikor elfogadja természeti adottságként, hogy az ember a halál után úgy, ahogy van, megszűnik, és maximum az emlékezetben, a családtagok gondolataiban vagy az utódok génjeiben él tovább. A lélek eltűnése nem botrányos, nem büntetésszerű azoknak, akik nem reménykednek abban, hogy az embernek az idő általunk ismert kategóriáin túl is van rendeltetése, vagy hogy az ember Istenhez való viszonyából az élet olyan méltósága következik, ami kizárja a teljes megsemmisülést. Ahhoz, hogy az örök élet fogalma ne legyen üres, ne valamilyen elvont végtelenséget sugalljon, pozitív képekkel kell feltöltenie a teológiai gondolkodásnak, és ehhez számos impulzust kap mind a Bibliától, mind az emberi tapasztalás igazán örömteli pillanataitól. Ezt a feladatot megkönnyíti, hogy az üdvösség Istennek abból a tulajdonságából következik, amire a keresztény hit leginkább támaszkodik: az irgalom feltétlenségéből, az isteni jóságból. A pozitív istenkép következetes folytatása az örök életbe vetett hit. A pokol keményebb dió, ugyanis nehezen fogható fel, hogy ugyanez az Isten miért szab ki örök büntetést.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 34 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
citizen12
2018. május 09. 10:17
Viszont nagyon sok tájékozott és bölcs ember vallja és látja ésszerűnek, hogy a Biblia isteni kinyilatkoztatás. Köztük számtalan neves természettudós, filozófus, stb. Őszintén javaslom, hogy olvasgasd az életüket, hitüket és magad is mélyebben el fogsz gondolkodni. Mert hát a tét most pont a létező legnagyobb: örök életed milyensége.
brabant89
2018. május 09. 10:08
Amennyiben igaz a kereszténység tanítása (nyilván nem igaz), hogy a földi élet célja, hogy elnyerjük az örök üdvösséget és elkerüljük az örök kárhozatot, akkor nem értem, hogy az 1000 oldalas "isteni kinyilatkoztatás" miért van tele teljesen irreleváns dolgokkal (gyakorlatilag az Ószövetség egésze), és miért nincs benne egyértelmű infirmáció az ember halál utáni sorsáról. Erre egy logikus magyarázatot tudok adni: a biblia nem isteni kinyilatkoztatás.
citizen12
2018. május 08. 21:24
"A nyugati keresztény egyházak fősodrában elhalványult a pokolról való beszéd és előtérbe kerültek az etikai evidenciák, mindaz, amire a jóság végtelenje kötelezi az embert. Épp ezért sajnálatos, hogy a hivatalos egyházi tanítás egyelőre nem finomít a pokol egysíkú elgondolásán: eszerint a pokol azoknak van fenntartva, akik életük végéig visszautasítják a hitet és a megtérést. " Látható is, hogy sajnos hova jutott a nyugati kereszténység. Jézus ugyanis igen gyakran beszél a pokolról az evangéliumokban, annak létezése kérlelhetetlen valóság és hittétel. "Azok lelkei, akik halálos bűn állapotában halnak meg, a halál után azonnal a pokolba jutnak, ahol a pokol kínjait szenvedik" http://www.katolikus.hu/kek/kek00946.html#N122 Ahol egy ilyen végső valóságot agyonhallgat az egyházi közbeszéd Isten üzenetéből, ott súlyos következmények lesznek a hitéletben. Az Evangéliumot nem lehet szelektíven továbbadni. Amin viszont lehet és kell gondolkodni, az a halálos bűn kérdése, azaz mi számít halálos bűnnek, egyáltalán (egyes morálteológusok kérdése szerint) mennyire képes ezt elkövetni az ember. Joseph Ratzinger, a későbbi XVI. Benedek pápa pl. így nyilatkozott erről egy helyen: "Kevés ember lesz, akinek élete minden tekintetben tiszta és tökéletes. S remélhetőleg azok is kevesen lesznek, akiknek élete kizárt az üdvösségből, és teljes tagadássá lett." (Joseph Ratzinger: Isten és a világ, 121.o.)
zakar zoltán béla
2018. május 08. 13:13
Vékony ész
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!