A magyar oktatás ugyanott tart, mint 1977-ben

2018. február 13. 21:49

A tüntetések nem segítenek. A problémák helye nem az utcán, hanem szakmai körökben van. Megjelent, hogy nyolc párt egyetért abban, hogy vegyük figyelembe az egyéni tanulási sajátosságokat, legyen gyerekközpontú az oktatás, legyen szabad tankönyvválasztás. De ezek üres szavak. Hol a tartalom? Hol van oktatási stratégia? A szakmának kell nyomást gyakorolnia a kormányra. Interjú.

2018. február 13. 21:49
Majoros Mária
168 Óra

„Lát reményt arra, hogy esetleg a most utcára vonuló diákok hosszú távon változásokat indíthatnak el?

A tüntetések nem segítenek. A problémák helye nem az utcán, hanem szakmai körökben van. Megjelent, hogy nyolc párt egyetért abban, hogy vegyük figyelembe az egyéni tanulási sajátosságokat, legyen gyerekközpontú az oktatás, legyen szabad tankönyvválasztás. De ezek üres szavak. Hol a tartalom? Hol van oktatási stratégia? A szakmának kell nyomást gyakorolnia a kormányra.

Kit tekint a szakma részének?

A Bolyai János Matematikai Társulatot például, amelynek van oktatási bizottsága. Ennek alapvető szerepe van abban, hogy a kormánynak közvetítse a tanárok kéréseit. Ezek most jobbára csak panaszok, amelyek fontosak ugyan, de nem oldanak meg semmit. Például hogy magas a létszám. De teljesen mindegy, hogy harminc vagy tíz gyereket nem tanítok meg a matematikára. A szabad tankönyvválasztás is markáns politikai kérés. Pedig nincs jelentősége. Valamennyi, iskolában tanított tárgynak van szakmai csoportja. Ezeknek kellene kidolgozniuk azokat az alapelveket, amelyek egy korszerű európai oktatásnak megfelelnek.

Ezeket az alapelveket nem látja visszaköszönni azokban az anyagokban, amelyeket az elmúlt években készítettek oktatási szakértők, kutatók?

Ameddig ezek politikai nyomásként jelentkeznek, és nem az iskola létezéséből és az alázatos munkát végző, gyereket szolgáló pedagógusból fakadnak, addig nem képesek igazán hitelessé válni. Az egyik mozgalom vezetője két éve ott állt a Kossuth téren, és azt ordította: »Megbuktatjuk a kormányt«. Az jutott eszembe, hogy egy dolgot tudtok, buktatni. A gyereket is buktatjátok, a kormányt is buktatjátok. De ez a hivatás nem erről szól. Én komolyan gondolom azt, hogy a tanár dolga az emberi sorsokat jobbá tenni. Ha ebből indulnánk ki, egészen másként nézne ki ez az egész. Én azzal politizálok, hogy megpróbálom a munkámat a lehető legjobban végezni. Most a Maimonidész Gimnáziumban tanítok, amelynek van egy alapelve: »Neveld az ifjút a saját útja szerint!« Ez az ókorból eredő mondat valójában az élethosszig tartó tanulás alapkoncepciója. Ez az EMIH által fönntartott iskola a legkorszerűbb oktatási eredményekhez próbál alkalmazkodni. Nem megy másképp, párhuzamos világokat kell létrehozni, mert nem lehet ezt a bebetonozott, megcsontosodott szakmai elitet megtörni. Nincs más út, mint hogy egy iskola azt mondja, ő megpróbálja másként csinálni. És talán egyre több ilyen iskola lesz.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 46 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
xoltan
2018. február 14. 21:15
Ize, mintha egy masik valosagban elne a holgy. Csupa szimpatikus dolgot mond szakmai szemszogbol es szep, hogy felvallalja a sajat (a szakma) felelosseget. Csak azt nem tudom mitol lenne megbecsulese a tanarnak egy viszonylag magas fizetes nelkul, hogyan akarna a modszertant megvaltoztatni politika nelkul, mikor eleg sok fontrol jovo kovetelmeny csokkenti le a lehetosegeket. Reformot meg plane nem lehet keresztul vinni politikai nyomas nelkul a fideszen, mert a reform azt jelentene, hogy most meg nem tokeletes minden ugy ahogy ok csinaljak. Ertem, hogy a jo tankonyv nem eleg, de nem ertem miert nem szamit hogy a diak milyen eszkozzel dolgozik, mikor o is pont azt mondja, hogy a tanaroknak is jobb eszkozok kellenenek. (ora vazlatok, stb)
catalina9
2018. február 14. 10:25
A szakmának kell nyomást gyakorolnia a kormányra. Interjú. " mondja Majoros elvtársnő, de nem a szakmára gondol, hanem Gallónéra, Mendreyre, Pilzre, Törley Katára és a többi ripacsra. Az egész ügyet jól jellemezte Klinghammer István professzor: A „pedagóguslázadás” megmondóembereivel kapcsolatban úgy fogalmazott, „annyi dologhoz nem értenek az életben, hogy már sokoldalúnak tekinthetők... Hozzáfűzte, baj van az oktatás minőségével, márpedig ezt a tanári kar minősége határozza meg. Minőségbiztosítás mindenütt van, az iskolában is lennie kell, és ebben semmi sértő nincs – mondta.... és a lényeg: "Azért hiányzik a tanár éthosza, mert „vannak, akikben nincs mit elismerni”..
OberEnnsinnen
2018. február 14. 09:06
Ez a Mária közel került a lényeghez, ami: nincs diagnózis a magyar oktatás helyzetéről. Ezért mondja a jobbítás kínjaival: »Neveld az ifjút a saját útja szerint!« Igen, de ez így, üres szlogen, mint amit ő maga is kritika alá vesz, ahogyan mondja: " legyen gyerekközpontú az oktatás, legyen szabad tankönyvválasztás. De ezek üres szavak. " Az én - abszolút különálló, nem szakmabeli - diagnózisom: Minden, ami 2-3000 éve folyik, oktatás címén, gyökeresen, legalább 120 fokban változtatásért kiált, és marad a régiből cca 60. Már csak azt kell kitalálni, mit tartalmazzon a 60 és mi legyen az új 120. Szerintem: minden osztályban, minden tanárnak min. 3 részre kell felosztani a tanulóit: 1. törzsanyag, ezt a 2-es, 3-asért mindenkinek tudni kell, a tankönyvekben koiemelten , és ez a tananyag kb. 25-30%-a lenne, de a lényeget mindenképp tartalmaznia kell - KÖZÉRTHETŐEN, RÖVIDEN. 2. tehetséges, ám lusta, ill. otthon nem kontrollált, nem segített diákok, a 4-es jegyért a tárgy valamely szegmensében a tanuló belátása szerinti plusz, hozzáadott, szubjektív, de mindenképpen levezethető, logikailag levezethető beszámolók teljesítése. 3. kiválóak, akik a tanárral szorosan karöltve, tudatosan felsőbb szintű továbbtanulásra készülnek. A tanárnak ezek alapján kell az óramenetet gyakorolnia, hasonlóan, mint régen az egy osztályban tanuló 4 évfolyamos oktatásnál. A pedagógiából, amit meg kell tartani, tudatosítani minden gyermekkel: aki fejleszti önmagát, az előrejut, aki tettvágy, szorgalom, munka nélkül próbál előre jutni, az hátra csúszik. Magyarul: egy szorgalmas, becsületes gázszerelő többet, sokkal többet ér, mint egy felsőfokú végzettségű, de soha, semmit, sehová nem építő akárki. De a legtöbbet a nagy tudás jelenti, ami másokat is szolgál.
Mutimi
2018. február 14. 08:36
"A magyar oktatás ugyanott tart, mint 1977-ben" Színvonalban bárcsak ott tartana.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!