Konzervativizmus a politikai pszichológia szemszögéből

2017. szeptember 01. 08:06

A két szekértábor öt morális érték mentén választható szét. Míg a liberálisok a méltányosság és károkozás elkerülésének elkötelezettjei, addig a konzervatívok a csoporthűséget, a tekintély elfogadását és az erkölcsös életet preferálják.

2017. szeptember 01. 08:06
Demeter András
Mindset Pszichológia

A kognitív megközelítéseket kiegészítve, a ’90-as években megismerhettünk olyan társadalmi-politikai alapokon nyugvó elméleteket, melyek egésszé tették a konzervativizmus kapcsán felépített gondolatiságot.

Ilyen például a szociális dominancia elmélete, ami a politikai konzervativizmus társadalmi hierarchiaerősítő jellegét hangsúlyozza. Az egyes csoportoknak, hogy legitimálják más csoportok feletti hatalmukat, ideológiákra van szükségük. Ezek az ideológiák jellegükből adódóan csak konzervatívak lehetnek, hiszen a status quo megőrzését, és így a társadalmi változások megakadályozását támogatják (Sidanius és Pratto, 1999). Jost én Banaji (1994) rendszerigazolás elmélete magyarázatot nyújt arra az – eddigiek alapján paradoxnak tűnő – jelenségre, mikor is a társadalom túlnyomó része motivált arra, hogy státuszától függetlenül igazolja a status quót, és így legitimizálja a rendszert. Ez az elmélet leginkább a kognitív disszonancia redukció (Festinger, 1957) logikájára épít. A disszonancia csökkentésére a megfelelő módszer a rendszer és a csoportok közti különbség elfogadása. Összhangban a társas identitás elméletével (Tajfel és Turner, 1979) az alacsonyabb státuszú csoportok akkor fogadják el helyzetüket, ha a hierarchiát biztosító rendszert legitimnek észlelik. A rendszerigazolás elmélete szerint ezek a csoportok aktív résztvevői a csoportközi különbségek fenntartásának, főleg bizonytalan helyzetekben.

Jost és munkatársai (2003) motivált társas megközelítésű elméleti rendszere lehetővé teszi az eddig felsorolt motívumok összeegyeztetését. Érvelésük szerint a politikai konzervativizmus kialakulásához az eddig részletezett motívumok mind hozzájárulnak. Közös ezekben a motívumokban, hogy szinte kivétel nélkül a félelem és a bizonytalanság csökkentésében van szerepük, e közös tényezők pedig vitathatatlanul kapcsolódnak a változással szembeni ellenálláshoz és a társadalmi egyenlőtlenség elfogadásához. 

Feltételezték tehát, hogy a konzervativizmus, mint motivált társas megismerési folyamat összefügg például a merev gondolkodással, a kétértelműséggel és bizonytalansággal szembeni intoleranciával, az alacsonyabb kognitív komplexitással, a rend és struktúra iránti igénnyel valamint a status quo fenntartásával.

A közel 23 ezer egyedi mintát alapul vevő meta-analízis eredményei nagy hatással voltak a későbbi kutatásokra, de nem tudta elengedni a korábbi évtizedek ideológiai elfogultságát. A pszichológia erősen átpolitizált szegmensében mérhető az elfogultság a konzervatívokkal szemben (Nickerson, 1998; idézi Szokolszky, 2015).

A konzervatív és liberális ideológiát megfejteni kívánó legújabb elmélet igen egyszerű és befogadható megoldást kínál. A két szekértábor úgy néz ki, hogy öt morális érték mentén választható szét. Míg a liberálisok a méltányosság és károkozás elkerülésének elkötelezettjei, addig a konzervatívok a csoporthűséget, a tekintély elfogadását és az erkölcsös életet preferálják (Graham, Haidt és Nosek, 2009).

És ki tudja, lehet, hogy génjeinkbe van írva hitvallásunk?

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brekker
2017. szeptember 02. 00:22
A nominalizmus zsákutcája: Weaver a modernitás kudarcáról http://kommentar.info.hu/iras/2011_1/a_nominalizmus_zsakutcaja_weaver_a_modernitas_kudarcarol Weaver alaptézise szerint a nyugati világ akkor fordult el az igazság keresésétől és került tévútra, amikor elfogadta a 14. században fellépő William Ockham tanítását. A kiközösített angol ferences rendi szerzetes „a nominalizmus végzetes doktrínáját hirdette”, vagyis azt, hogy az általános fogalmaknak nincs valódi léte. Miért volt „végzetes” e doktrína, amely a modern korban az empiricizmus, a pozitivizmus és a materializmus ruháját öltötte magára? A válasz egyértelmű: azért, mert elutasította, hogy létezik olyan igazság, amely független az embertől, és nála magasabb rendű. E felfogás hatására az emberek elfordultak a transzcendenciától, és „minden egyes ember nemcsak a saját papjává, hanem a saját etikaprofesszorává is vált, azzal a következménnyel, hogy olyan anarchia alakult ki, amely az értékkonszenzusnak a politikai állam létéhez szükséges minimumát is fenyegeti”.11 A nominalizmus tehát elvitatta a szilárd igazságok és normák létét, és a valóságot leszűkítette arra, amit fizikailag meg lehet tapasztalni. Weaver fogalmazásában „a nominalizmus az igazságról való lemondás”. A hangsúly az igazságról a tényekre került - márpedig tudjuk, hogy az igazság nem azonos a tényekkel. A valóságnak ez a drasztikusan redukált fogalma a nyugati embert arra a téves következtetésre vezette, hogy akkor tudja igazán kibontakoztatni önmagát, ha szakít a transzcendentális szférába vetett hitével. A valóság és a fogalmak viszonyának materialista értelmezése a szélsőséges relativizmus és a rendnélküliség eluralkodását készítette elő a 20. századra.
brekker
2017. szeptember 01. 23:46
Libsi hablaty. Méltányosság nincs csoporthűség és valamiféle tekintély nélkül, az erkölcstelenség pedig károkat okoz. Egy liberális csak addig lubickolhat, mint hal a vízben, amíg a társadalom többi része a régi konzervatív mederben teszi a dolgát. Ahelyett, hogy örülne annak, hogy valamiféle jövedelemátcsoportosítás miatt ő maga a társadalomhoz hozzáadott értékéhez képest igen jól él, azt képzeli, hogy ez a saját zsenialitása miatt van, és bezzeg mindenki ilyen jól élhetne, ha olyan lenne, mint ő. De akármilyen társadalom csak korlátozott számú "független értelmiségit" tud eltartani, legyen bár mindegyik tagjának akadémiai doktorátusa.
Megtalálta
2017. szeptember 01. 19:53
Én olvasgattam mostanában tisztességes felméréseket is azzal kapcsolatban, hogy hogyan befolyásolja a személyiség a politikai-világnézeti preferenciákat. Röviden: a kurva anyád, Demeter András, te hazug szar!
ÁrPi
2017. szeptember 01. 11:15
"Míg a liberálisok a méltányosság és károkozás elkerülésének elkötelezettjei" Há'igen :-) Mivelho' nincs ott egy szükséges "a", így én számonkérően fölteszem asz adekvát kérdést: Miért akarják elkerülni a liberálisok a méltányosságot?! :-D QED: Csoporthűen eme szakértő szociácihológus tekintélyét nem elfogadva Ime, méltánytalan vagyok! :-D
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!