Szó nincsen arról tehát, hogy az LMBTQ lobbi célja a melegek érdekeinek védelme lenne. Sőt, e mozgalom tevékenységét a homoszexuálisok jelentős része is ellenérzéssel figyeli, mert attól tartanak, hogy őket is azonosítják a provokatív megmozdulások szervezőivel, résztvevőivel. Talán nem túlzás állítani, hogy az LMBTQ lobbi tevékenysége talán nekik árt a legtöbbet, mert a médiaoffenzíva külső szemlélői azonosíthatják a melegeket az LMBTQ lobbival.
*
Szilvay Gergely könyve mérföldkő lehet e kulturális küzdelemben. A szerző a melegházasság mellett rendszeresen felhozott érveket és azokat külön fejezetekben, tételesen cáfolja. Szilvay abból indul ki, hogy a melegházasság pártolói többnyire nem tartják racionálisan megalapozhatónak a melegházassággal szembeni állásfoglalást. A valláson és a hagyományon alapuló érvelést pedig, mint irracionálist és antidemokratikusat elvetik. A szerző ezért a természettörvényre és a hagyományra alapozott, szekuláris, racionális érvelést épít fel, valamint a hagyományról szóló fejezetben bemutatja a tradicionalista érvelés ésszerű voltát is. A könyv utolsó fejezetében rámutat, a vallási érvelés racionálisan ugyancsak megalapozható.
Szilvay a heteronormativitás védelmében fontos téziseket fogalmaz meg:
Akik a nyugati kultúra erkölcsi rendjének lebontásán munkálkodnak, érveiket gyakran a házasság intézményeinek történeti változásaira alapozzák. Argumentumaik azonban nem veszik figyelembe a házasság állandó elemeit: eszerint egy frigy létrejöttéhez nem elegendő, hogy két ember szeresse egymást. A házasság fogalmának minden korban, minden környezetben alkotó része az élet organikus továbbadásának potenciális lehetősége, mely nyilvánvalóan a nemek komplementaritásán alapul. E tekintetben a meddőséget kijátszó ellenvetés sem helytálló, hiszen az ellenkező nemű párok esetében a gyermekvállalásra való elvi nyitottság meglehet, a homoszexuális párok esetében azonban strukturális tényező.
Szilvay rámutat: a homoszexualitás okai egyelőre feltáratlanok. Sem a veleszületettség, sem pedig a választott identitás nem bizonyítható meggyőzően és kizárólagosan. Noha nem egyértelmű, hogy betegségként kell felfogni, az Amerikai Pszichiátriai Társaság nyilvánvalóan politikai döntés hozott, mikor levette azt a mentális zavarok listájáról. Szilvay a homoszexualitást „az ember lehetséges tökéletlenségei” közül egynek könyveli el. (Szilvay, 411.)
Az egészséges emberi lélek működéséhez hozzá tartozik, hogy utódot szeretne, kiteljesedése a gyermek nevelését is magában foglalja. De Szilvay cáfolja, hogy a gyerekhez való jog, mint olyan létezne. A gyermek önálló személy, nem abból a célból létezik, hogy a szülőt boldoggá tegye. Irreleváns szempont, hogy a homoszexuális pár amúgy jó szülő lenne vagy sem.
Szilvay támadja a semleges állam koncepcióját is. Leszögezi: az antropológiai realitás megelőzi a „társadalmi realitásokat”. Az állam, mint jogalkotó nem tud semleges lenni a melegházasság kérdésében: a házasság „kiterjesztése” egy forradalmi házasságdefiníció melletti kiállás, amely egy teljesen más, új valóságot jelöl egy régi fogalommal. A szerző felhívja a figyelmet a veszélyre: e forradalmi házasságértelmezés megnyitja az utat bármilyen emberközi kapcsolat házasságként való értelmezése előtt, legyen szó szülő és gyermeke vagy több ember közti valamiféle viszonyról. Ez pedig végső soron a házasság fogalmának semmivé foszlásához vezet.
Szilvay Gergely könyve az utolsó előtti pillanatban érkezett és szellemi fronton mér a csapást az ellenkultúrát terjesztő posztmodern, liberális értelmiségre. Az átgondolt, alapos előkészületek után kiadott mű áttekinti a meleg lobbi térhódításának előfeltételeit jelentő filozófiai és politikai előzményeket. Szembenéz azokkal a tudománypolitikai, biológiai és pszichológiai fejleményekkel, melyekre az új rend épül. Szilvay a józan ész, a hagyomány és a jóízlés nevében leszámol a melegházasság melletti racionális érvekkel, megteszi azt, ami ma lehetséges: megkísérli megóvni a szavak erejét és jelentését. Könyvét jó szívvel ajánlom elolvasásra mindazoknak, akik boldogan élik az életüket férfiként, illetve nőként, és akik nem kívánnak olyan világban élni, ahol terjengős értelmiségi diskurzus zajlik arról, hogy vajon kétszer kettő négy-e.
A szerző doktorandusz, egyetemi oktató