Orbán Viktor elárulta, miket tervez a 2025-ös békeévben (VIDEÓ)
Örülhetnek a családok és a vállalkozások egyaránt.
Lesz-e ereje miniszterelnökünknek, hogy ellenálljon ekkora kísértésnek, és nemet mondjon orosz kollégájának, aki az utolsó európai (állami) megrendeléséhez ragaszkodó Roszatom érdekeit próbálja majd érvényesíteni?
Orbán Viktor legutóbbi moszkvai látogatása óta csupa olyasmi történt, ami igazolja a paksi új atomerőművi blokkok ellen kezdettől fogva tiltakozó szakemberek és civilek aggodalmát.
Egyre több érv szól amellett, hogy a 2013-as moszkvai megállapodásban egy gazdaságilag versenyképtelen, műszaki tartalmát tekintve kockázatos konstrukció megvalósítására vállaltunk kötelezettséget. Az áramtermelésnek ez a módja nem kifizetődő, nem korszerű és nem biztonságos.
1. Amennyiben Paks2-nek életciklusa első felében ki kell termelnie az építésére felvett hitel után járó adósságszolgálat összegét, az áram várható világpiaci áránál lényegesen drágábban, a hivatalos számítások szerint kilowattóránként kb. 30 forintos áron fog termelni. A különbözet, ha nem az áram árát, akkor az adófizetőket fogja terhelni 2026 és 2047 között.
2. A napvilágra került dokumentumokból azonban az is kiderül, hogy a tervezett költségek között nem szerepelnek olyan hatalmas járulékos kiadások, mint a hűtőtorony vagy hűtőtó ára, valamint a kiégett fűtőelemek végleges elhelyezésének költségei (ez utóbbit egyébként még sehol a világon nem sikerült megoldani). A tényleges bekerülési költségek pedig felbecsülhetetlenek: az atomerőművek többsége jóval drágábban épült, mint amennyit eredetileg szántak rá.
3. Rossz lóra tettünk: a nagy teljesítményű alaperőművek kora a lejárt, mert az alapellátásban világszerte rohamosan növekszik az egyre olcsóbb megújuló erőforrásokat hasznosító helyi hálózatok részesedése. Magyarország, kedvező adottságai dacára, mindeddig kimaradt a nap- és szélenergia hasznosítása terén zajló műszaki forradalomból. Ebből az országnak jelentős kára származik.
4. Az atomerőművek megrendült piaci versenyképességét a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség bejelentése szerint a következő évtized technológiai újításai fogják helyreállítani: olcsóbb, rugalmasabb és biztonságosabb megoldásokat ígérnek. Minden bizonnyal ezért döntöttek Oroszországban is valamennyi tervezett atomerőmű építésének leállítása mellett.
Ezek a fejlemények egyszer s mindenkorra elavulttá és versenyképtelenné teszik azt az erőműtípust, amely Pakson a szerződés szerint épülni fog.
5. A párisi terrortámadások után a magyar kormány is úgy döntött, hogy a fővároson és a repülőtereken kívül a paksi erőmű védelmével kapcsolatban foganatosít rendkívüli biztonsági intézkedéseket. Így tettleg azoknak a vélekedését igazolta, akik szerint az atomerőmű a terrortámadások elsőrendű célpontjai közé tartozik. Ezzel a kockázattal pedig, sajnos, fokozottan kell számolni a következő évtizedekben.
Nincs rá ésszerű ok, hogy az atomerőmű megújítására irányuló döntést Magyarország 6-7 évvel korábban hozza meg, mint amikor azt a működő blokkok elöregedése elkerülhetetlenné teszi. Miért mondanánk le azokról az előnyökről, amelyeket a következő évtized műszaki – valamint gazdasági és politikai - fejleményeinek ismerete nyújthat?
A gyorsan változó körülmények a politikusoktól bölcs alkalmazkodást követelnek. A magyar kormány most kihasználhatná azt a lehetőséget, amit az uniós jogrend és a moszkvai szerződésben foglalt konstrukció összeférhetetlensége körüli aggályok kínálnak. Erre hivatkozva a kormányfőnek újabb moszkvai útja során kezdeményeznie kellene a szerződés módosításával vagy felmondásával kapcsolatos tárgyalásokat.
Kérdés, akadnak-e még Orbán Viktor környezetében távlatos gondolkodásra képes tanácsadók, vagy csak engedelmes végrehajtókat és államköltségen hizlalt kegyenceket tűr maga mellett. Eljutnak-e hozzá a hírek egy olyan világból, amelyben nem az ő akarata az egyedüli realitás? Hallgat-e olyan szakemberekre, akiknek nem maga írja elő, hogy mit gondoljanak?
Ne feledjük: egy tizenhárom számjegyű kölcsönről beszélünk. A legnagyobbról, amit egyedi beruházásra Magyarország valaha felvett, és amit nem a mostani kormánynak kell visszafizetnie. Költeni ellenben 2016-tól kezdve folyamatosan költhet belőle, titkosított szerződések alapján, a költségvetési gazdálkodás szigorú rendjétől szabadon: királyi palotára, futballstadionra, kormányzati propagandára, bármire.
Lesz-e ereje miniszterelnökünknek, hogy ellenálljon ekkora kísértésnek, és nemet mondjon orosz kollégájának, aki az utolsó európai (állami) megrendeléséhez ragaszkodó Roszatom érdekeit próbálja majd érvényesíteni? Gondol-e azokra, akik a számlát állni fogják, a jövő nemzedékekre? Eszébe jut-e Thomas Jefferson, az Egyesült Államok második elnökének figyelmeztetése:
„…senki se kötelezheti azokat, akik utána foglalják el a Földet, hogy fizessék ki azokat az adósságokat, amelyeket ő csinált életében, és a földjét sem terhelheti meg ezekkel. Hiszen ha ezt megtehetné, ugyanezzel az erővel meg is ehetné a jövő nemzedékek elől a föld termését. Ebben az esetben a föld a holtaké lenne, és nem az élőké.”