Van még egy problémás kérdés. Ahhoz, hogy az uniós forrásból megvalósult fejlesztések fennmaradjanak és valóban fejlesztési hatással bírjanak, be kellene ágyazódniuk az ország rendes működésébe. Ehelyett a fejlesztési politika önálló életet élt, a közigazgatás pedig komoly harcokat vívott azért, hogy egy adott szakágazathoz tartozó fejlesztés a normál ellátórendszeri működéshez kapcsolódjon. Tudunk például olyan kórházról, amit még a 2004-2006-os időszakban megépítettek, a 2007-2013-as ciklusban pedig bezártak. Önmagában nagyon sikeres fejlesztés volt, de az egészségügyi ellátórendszernek két évvel később már nem volt rá szüksége. Mindez nem történhetett volna meg, ha az ágazatok hosszú távon terveznek a fejlesztési forrásokkal, s nemcsak igazodnak hozzájuk. Persze sok helyen sikerült összhangba hozni a hazai célt és az uniós forrást. A gyerekházak rendszere nem jött volna létre Magyarországon, ha nincsen fejlesztéspolitika. A projekt hazai szakpolitikai rendszerbe való integrálása komoly kihívást jelent, de egyelőre sikeresen veszi az akadályokat.
SzZs: A támogatási rendszer is törekszik a kooperációs lehetőségek hatékonyabb érvényesítésére. Erre utal például, hogy a Gábor által is említett helyi összefogáson alapuló kezdeményezések egyre nagyobb teret nyernek. A bizalom több tekintetben is kulcstényező. A teljes forrástömeg megnyitása kapcsán különösen. Fontos, hogy a kedvezményezettek bízni tudjanak abban, hogy a megnyitott források folyamatosan elérhetőek lesznek, akár egy, akár két év múlva, s nem zárulnak le idő előtt forráshiányra hivatkozva. A most induló konstrukciók esetében az a szándék, hogy folyamatosan „nyitva lesz az ajtó”, azaz minden pályázati lehetőség egyszerre nyílik meg, és nyitva is marad. Ha ez működik, akkor a forrásokhoz nem kampányszerűen lehet hozzájutni, hanem folyamatosan elérhetőek lesznek. Mint egy üzlet árukészlete. Ez persze teljesen új logikát jelent, s az átállás közigazgatási oldalon komoly kérdéseket vet föl a kapacitások vonatkozásában. A politikai naptár persze elkerülhetetlenül befolyásolja az ütemezést, nemcsak tagállami, hanem európai szinten is.
A bizalom a fejlesztések fenntarthatósága miatt is fontos tényező. A pályázati időszak után is van élet - jó lenne, ha a pályázók nem a gombhoz szabnák a kabátot, tehát nem az aktuális pályázati lehetőségekhez igazítanák a saját elképzeléseiket, hanem épp fordítva.
Milyen remények, kockázatok fogalmazhatóak meg a 2014-2020-as ciklus kapcsán, akár a magyar gazdaság egészére, akár az egyes szereplőkre nézve?
BG: A kiírások ütemezésének köszönhetően a források elosztása kiszámíthatóbb és kiegyensúlyozottabb lett, így a pályázás is sokkal tudatosabbá és gördülékenyebbé válhat. A szakpolitikáknak is több lehetőségük adódik arra, hogy a fejlesztési forrásokat hatékonyan integrálják a hosszabb távú ágazati célrendszerbe. Ezek hatására jelentős hatékonyságjavulásra számíthatunk.
Másik oldalról a szigorított szabályrendszer és az új fejlesztéspolitikai intézményrendszer bevezetésének köszönhetően nagyobb súlyt kap az a kérdés, hogy egy adott fejlesztést uniós pénzből vagy hazai költségvetési forrásból valósítsuk meg. Eddig az volt a bevett gyakorlat, hogy amire csak lehetett, uniós forrást hívtunk le. A jelenlegi kemény szabályozói környezetben azonban jól végig kell gondolni, hogy a fejlesztéspolitika egy innovációs folyamatnak mely végpontján tud belépni. Az innováció természetes része a kísérletezési fázis, ami nem feltétlenül kompatibilis egy olyan szabályozói rendszerrel, ahol csak sikeres projekt születhet - túl nagy a kockázat. Szerencsésebb, ha saját kezdeményezésre a hazai forrást, kidolgozott szakpolitikai újítások elterjesztésére pedig az uniós forrás használjuk.
Nagyon komoly kihívás, hogy a visszatérítendő források aránya megnőtt. Míg a 2007-2013-as ciklusban 779 151 592 euró, a mostani támogatási időszakban már több mint 2 milliárd euró van a hitelek és garanciák finanszírozására. Főleg úgy, hogy Budapesten és Pest megyében a nagy infrastrukturális fejlesztéseket leszámítva a korábbi uniós fejlesztési források ötöde áll rendelkezésre ─ és ez igaz a visszatérítendő forrásokra is. Eközben ebben a régióban található az ország kutatásfejlesztési kapacitásainak, egyetemeinek, start-upjainak és hitelképes vállalkozásainak döntő többsége. Az a kapacitás, amely képes lenne ezeket a pénzügyi és tőke termékeket felhasználni. A visszatérítendő források számottevő részét a szabályozás miatt olyan régiókban kell elköltenünk, ahol eleve sokkal kisebb a hitelképes projektek kínálata, de azok finanszírozására még a vissza nem térítendő, direkt támogatásokból is jelentős forrás áll rendelkezésre.
A kockázatot egyébként is nagyon rosszul kezeli az uniós támogatási rendszer. Nemcsak a szakpolitikáknál, hanem konkrét vállalkozói projekteknél is felmerül, hogy az uniós rendszer képes-e befogadni az olyan típusú projektet, melyeknél általában magasabb a kockázat. Márpedig az a magasabb hozam, amiből a visszatérítendő forrásokat vissza lehet fizetni, szükségszerűen magasabb kockázatot jelent. A fejlesztési források rendszere viszont egyelőre hibának tekinti, ha egy magas hozamot ígérő kockázatos projekt a végén mégsem jár sikerrel.
A most megjelent kézikönyv elkészítését mi motiválta?
SzZs: Fennállása alatt majdnem végig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél dolgoztam, s mind pályázói, mind pályáztatói oldalon gyakran tapasztaltam, hogy hiányzik az átfogó tudás, a támogatási rendszer mélyebb összefüggéseinek átlátása. Pedig egy folyamat megértése komfortérzetet ad a benne résztvevőknek. Ezért sokan igénylik a látókörtágító tájékoztatókat, előadásokat, elemzéseket, amelyek érthetővé teszik az átláthatatlan szabály- és dokumentumanyagot. A könyv ezt a hiányt kívánja pótolni.
Azt is fontosnak tartottuk, hogy bemutassuk a kohéziós politika kontextusát is. Egyrészt áttekintjük azokat a szabályozási rendszereket, amelyek segítik megérteni a fejlesztéspolitika működését, másrészt bemutatjuk azokat is, amelyek a fejlesztéspolitika működésének keretfeltételeit határozzák meg. Próbáltuk egységes keretbe rendezni mindazt, ami a fejlesztéspolitikai rendszer megértéséhez szükséges.
BG: Fejlesztési forrásokhoz kapcsolódó munkáink során gyakran tapasztaltuk, hogy legnagyobb tudásunk az eltérő nyelveket beszélő felek közötti közvetítés – olyanok vagyunk, mint egy jó tolmács. A felek nem ismerik a másikat körülevő szabályozói környezetet, a másik logikáját, motivációit és dilemmáit. A meg nem értés konfliktushoz és bizalmatlansághoz vezet, a látszólag illogikus döntések mögött sokszor szándékolt hozzá nem értést sejtenek. A könyv ezeket a félreértéseket szeretné feloldani, erősítve a felek közötti párbeszédet.
Sok szereplő is szeretne bekapcsolódni a fejlesztésekbe, akinek nincs tapasztalata ezen a téren, a fejlesztéseket szervező munkába sokan most tanulnak bele. Mások már jól ismerik a korábbi, 2007-13-as időszak logikáját, de az új rendszerrel ők is csak most ismerkednek. Ezért olyan összefoglaló anyagra van szüksége, ami egyrészt a 2007-2013-as időszak tapasztalataira építve mutatja be a 2014-2020-as időszak működési szabályrendszerét, másrészt fogódzót kínál valamennyi szereplőnek.
Összkép Magazin