BG: Hiába szeretné például minden kormány a hazai vállalkozásokat helyzetbe hozni, ezt nyíltan, tulajdonjogi alapon nem teheti meg, ezt az az uniós versenyjog erősen korlátozza. Egy tagállam kijelölhető a projekt lehetséges helyszínét, csökkentheti a támogatási méreteket, megteheti, hogy csak magyar nyelven jelenteti meg a pályázati felhívásait. Ezt a kohéziós politika megengedi. Így megdrágítható, hogy más országból idejöjjön egy vállalkozás e forrásokért. Egy szlovák tulajdonú cégnek azonban sem támogatási szabályokkal sem közbeszerzési szabályokkal nem tilthatjuk meg, , hogy pályázzanak Magyarországon meghirdetett uniós támogatásra. Azt meg végképp nem tudjuk korlátozni, hogy a projektgazdák a támogatásból megvalósuló projektjeiknél külföldi import gépeket vásároljanak. Volt is egy lengyel tanulmány pár évvel ezelőtt, ami azt mutatta ki, hogy a lengyel fejlesztési támogatások 60%-a visszacsorog a német gazdaságba.
A 2007-2013-as időszak kapcsán beszélhetünk elmulasztott lehetőségekről?
BG: Szerintem a szakpolitika sosem gondolhatja, hogy elérte az optimális megoldást. Ha mégis ezt gondolja, akkor bizonyos lehetőségek felett szemet hunyt. Az előző ciklus kapcsán komoly gondnak tartom, hogy nem volt kellően kiegyensúlyozott a program. Lassan indult be, majd a ciklus végén a fejlesztések rendkívül hirtelen és nagy sebességgel voltak kénytelenek megvalósulni. Az időszak végén már nem működött jól a szűrés: nemcsak a legjobb kapacitások kapcsolódtak be a projektek megvalósításába, hanem azok is, akik normális ügymenetben valószínűleg nem kaptak volna ekkora megrendelést. Ezért bölcs törekvésnek tartom, hogy a 2014-2020-as ciklusra szigorú ütemezés készült, s 2017 végére a pályázatok többségét ki akarják írni. Ezt követően is még sok idő fog eltelni, amíg döntésekre, szerződéskötésre és a megvalósításra, majd a kifizetésre sor kerül. A meghiúsult projektek miatt pedig ezt követően is lesznek maradványpénzek és visszacsorgó források, melyeket a ciklus végén kell odaítélni, de így összességében kiegyensúlyozottabb lehet a fejlesztések megvalósítása.
A másik észrevételem nem közvetlenül a fejlesztéspolitikához kapcsolódik. A bizalmi és kooperációs hiány, ami az egész országunkat jellemzi minden szinten, a kormánytól a magánszféráig, gyakran elképesztő lehetőségeket hagy kiaknázatlanul. Ezt a fejlesztéspolitika erősen megszenvedi. Az előző ciklusban számtalan olyan pályázati kiírás volt, amiben kötelező elemként jelent meg a partnerség és együttműködés, de egymásban nem bízó felekre nem lehet rákényszeríteni a kooperációt. Pontosabban lehet, csak nem érdemes. Így a fejlesztésekből adódó szinte valamennyi kooperációs lehetőség elsikkadt, ami a projektek sikerességén is meglátszik.
A kistérségi fejlesztések értékelése során például azt tapasztaltuk, hogy ahol korábban is volt együttműködés a kistérségi központ és a környező falvak között, a projektek is sikeresebbek lettek. Ahol azonban nem volt együttműködés, lepapírozták a közös döntést, de a végén mindenki csak a saját fejlesztését csinálta meg. A pénzt pedig általában a helyi politikai erő alapján osztották el. A 2014-2020-as időszakra nagy kihívás, hogy legalább azokban az intézményi körökben, ahol a közigazgatási szabályokkal ezen lehet módosítani, természetesebb vagy szükségszerűbb egymásrautaltságú együttműködésekben tudjanak a fejlesztések megvalósulni.