Gazdagok legyünk vagy szabadok? Ez a kérdés?

2015. április 27. 10:51

A Nyugaton kifejlődött szabad intézményeket két ok miatt lehet szeretni: önmagukért, vagy azért, mert belátjuk, hogy ezek az intézmények biztosítják számunkra a nagyobb anyagi gazdagságot.

2015. április 27. 10:51
Czeglédi Pál
Kommentár

„A sikeres országoknak két fajtája van: a nyugati és a keleti. A régi nyugati modell a demokrácia  és a szabad piac együttesére épít, míg a keleti modell megtalálta a sikerességnek  egy hatékonyabb receptjét, az autoriter állam és a gazdaság állami irányításának  keverékét – valahogy így foglalható össze a manapság sokszor hallott bölcsesség. Írásomban  amellett érvelek, hogy ennek az okoskodásnak nincs sem elméleti alapja, sem az  adatokban nem találjuk bizonyítékát. A keleti siker lehetősége alternatív stratégiaként  illúzió. A közgazdász vállaltan kissé korlátozott nézőpontját és eszközeit alkalmazva, és  csak az anyagi értelemben vett gazdagodás szempontjait mérlegelve azt állítom, hogy a  sikeres(nek vélt) ázsiai országok azért sikeresek, mert megtanulták és kisebb-nagyobb  mértékben alkalmazták is a nyugati receptet: a gazdasági fejlődéshez egyéni szabadság  kell. Ezen országok kezdeti szegénysége elég volt ahhoz, hogy e recept részleges alkalmazása  is gyors gazdagodáshoz vezessen. Ha a sikerüket annak tulajdonítjuk, amit nem  valósítottak meg a receptből, akkor az olyan, mintha a dél-koreai fociválogatott sikereit  annak tulajdonítanánk, hogy náluk nincs a focinak akkora hagyománya, mint Angliában. Végül arra a kérdésre is megpróbálok hipotetikus válaszokat adni, hogy miért tekintenek  sokan mégis csodálattal a keleti autokratákra. (...)

Miközben tehát hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy ezek az ázsiai csodaországok azért növekednek gyorsan, mert nem olyan teszetosza demokráciák, mint amilyenek  Nyugaton vannak, valójában a teszetosza demokráciáktól való lemaradásuk teszi azt lehetővé számukra, hogy egyszerre növekedjenek gyorsan és maradhassanak polgári szabadságjogok nélkül. A kettő között azonban nincs ok-okozati összefüggés. 

Egy másik ok, ami elhomályosítja a látásunkat, az, hogy a nyugati recept alkalmazása nem jelenti a nyugati megoldások szóról szóra való alkalmazását. Nem véletlen, hogy az ázsiai országok konkrét intézményeiről sokkal kevesebb határozott állítást tudunk megfogalmazni,  mint az intézmények eredményéről, a szabadságról. A nyugati recept alkalmazásában  éppen az a nehéz, hogy kitaláljuk, hogyan tudjuk azt megvalósítani. Mik azok  a konkrét intézmények, amelyek megvalósítják a nyugati szabadságokat, de nem mennek  szembe az adott ország kultúrájával? Ez a gazdasági fejlődés legnehezebb kérdése,  amire a választ valószínűleg szintén egy szabad felfedező folyamat eredményeként lehet  megkapni.40 Ezek az országok tehát azt találták ki, hogyan valósítsák meg a nyugati szabadságot  úgy, hogy közben a hagyományiaknak se mondjanak ellent. De hát nem éppen  ez a nyugati modell? E felfedező folyamat egyik módja a helyi »kormányzatok« közötti  verseny, amely Európa sikerének is az egyik kulcsa volt, de Kínában is fontos szerepet  játszik. A burzsoá méltóság felfedezése sem triviális, de jól halad. 

A konstruktív racionalizmus csábításának persze a politikusok tudnak a legkevésbé ellenállni, hiszen azzal, hogy a szomszédban »fejlesztő« államférfit magasztalják, azt üzenik nekünk, hogy mennyire fontosak is ők, hiszen ők fejlesztik a gazdaságot. Ebben a technokrata gazdasági szaknyelv is a segítségükre van. Ha azt mondom, hogy »a politikusok fejlesztik a gazdaságot«, akkor okoskodó fejbólintás a válasz a közönség részéről,  ha viszont azt mondanám – ami ugyanaz –, hogy »a politikusok tesznek minket gazdagabbá«,  akkor a válasz inkább (helyesen) visító röhögés lenne, de legalábbis kétkedő  mosoly. A gazdasági fejlődés elemzésére használt kifejezéseink reménytelenül át vannak  itatva azzal a gondolattal, hogy az anyagi gazdagodás egy felülről irányított technokrata folyamat. (...)

A Nyugaton kifejlődött szabad intézményeket két ok miatt lehet szeretni: önmagukért, vagy azért, mert belátjuk, hogy ezek az intézmények biztosítják számunkra a nagyobb anyagi gazdagságot. Ha el is fogadjuk, amit ez az írás állít – tudniillik, hogy az ázsiai  sikerek az Európából importált szabadságnak köszönhetők –, még mindig lehet ez a  különbség a két modell között. Az tehát, hogy az állampolgárok és emiatt a politikusok  miért ragaszkodnak vagy fogadják el a szabad intézményeket: a szabadság önmagában  vett értéke miatt, vagy azért, mert lehetővé teszik a gazdasági fejlődést? Ekkor megint  felmerül a választási lehetőség: jobban járhatunk-e olyan politikusokkal, akik gazdaggá  akarnak tenni minket, nem pedig szabaddá?” 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2015. április 27. 13:37
Gazdagok. A gazdaság nagyobb szabadságot is jelent. Míg a nagyobb szabadság semmit nem ér, ha nem telik az élvezetére.
Tatulus
2015. április 27. 12:37
Úgy tűnik nekem, hogy mostanában erősen haladunk az anarchia felé! Hogy ez a kormány hibája, vagy inkább tehetetlensége miatt van-e,vagy direkt bomlasztás eredménye, nem tudom. Hajlok arra, hogy az ebben élenjárók sem tudják, hogy hová fog vezetni ez a parttalan "demokrácia", ez a folyamatos, mindenért műfelháborodási cirkusz!
C.Dömötör
2015. április 27. 12:15
,,Szabadnak lenni nem azt jelenti, hogy egy demokratikus országban élünk, és azt teszünk amit akarunk. Szabadnak lenni azt jelenti, hogy gondok, félelem, és komplexumok nélkül élünk." Ezt pont ma olvastam.
Berecskereki
2015. április 27. 11:59
Más. Egy kitalált történet. Bármilyen egyezőség a valósággal csak a véletlen műve. Volt t egy proli, aki tanulmányai ideje alatt házasságot kötött egy jómódú család gyermekével. A gyermek édesanyja lakást, kocsit megélhetést biztosított. Gyermek is születetett. A proli férj azonban ráakadt egy gazdagabb anyósra és elvált, de bírósági úton követelte a vagyon felét. Az anyós hajlott a tárgyalásos megegyezésre. Pénzt vett magához, de éjjel kirabolták és meggyilkolták. Ez akkor most szabad versenyes, vagy korporativizmus ideológia? Lehet, hogy ilyenből származnak - természetesen átvitt értelemben - a meggazdagodások? Igaz a mondás, hogy „Tisztességes munkával nem lehet meggazdagodni.”?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!