Az érvénytelenített elnökválasztás miatt Románia a demokrácia karikatúrája lett
Addig szavaztatják majd a népet, ameddig ki nem jön a „megfelelő” eredmény.
A Nyugaton kifejlődött szabad intézményeket két ok miatt lehet szeretni: önmagukért, vagy azért, mert belátjuk, hogy ezek az intézmények biztosítják számunkra a nagyobb anyagi gazdagságot.
„A sikeres országoknak két fajtája van: a nyugati és a keleti. A régi nyugati modell a demokrácia és a szabad piac együttesére épít, míg a keleti modell megtalálta a sikerességnek egy hatékonyabb receptjét, az autoriter állam és a gazdaság állami irányításának keverékét – valahogy így foglalható össze a manapság sokszor hallott bölcsesség. Írásomban amellett érvelek, hogy ennek az okoskodásnak nincs sem elméleti alapja, sem az adatokban nem találjuk bizonyítékát. A keleti siker lehetősége alternatív stratégiaként illúzió. A közgazdász vállaltan kissé korlátozott nézőpontját és eszközeit alkalmazva, és csak az anyagi értelemben vett gazdagodás szempontjait mérlegelve azt állítom, hogy a sikeres(nek vélt) ázsiai országok azért sikeresek, mert megtanulták és kisebb-nagyobb mértékben alkalmazták is a nyugati receptet: a gazdasági fejlődéshez egyéni szabadság kell. Ezen országok kezdeti szegénysége elég volt ahhoz, hogy e recept részleges alkalmazása is gyors gazdagodáshoz vezessen. Ha a sikerüket annak tulajdonítjuk, amit nem valósítottak meg a receptből, akkor az olyan, mintha a dél-koreai fociválogatott sikereit annak tulajdonítanánk, hogy náluk nincs a focinak akkora hagyománya, mint Angliában. Végül arra a kérdésre is megpróbálok hipotetikus válaszokat adni, hogy miért tekintenek sokan mégis csodálattal a keleti autokratákra. (...)
Miközben tehát hajlamosak vagyunk úgy gondolni, hogy ezek az ázsiai csodaországok azért növekednek gyorsan, mert nem olyan teszetosza demokráciák, mint amilyenek Nyugaton vannak, valójában a teszetosza demokráciáktól való lemaradásuk teszi azt lehetővé számukra, hogy egyszerre növekedjenek gyorsan és maradhassanak polgári szabadságjogok nélkül. A kettő között azonban nincs ok-okozati összefüggés.
Egy másik ok, ami elhomályosítja a látásunkat, az, hogy a nyugati recept alkalmazása nem jelenti a nyugati megoldások szóról szóra való alkalmazását. Nem véletlen, hogy az ázsiai országok konkrét intézményeiről sokkal kevesebb határozott állítást tudunk megfogalmazni, mint az intézmények eredményéről, a szabadságról. A nyugati recept alkalmazásában éppen az a nehéz, hogy kitaláljuk, hogyan tudjuk azt megvalósítani. Mik azok a konkrét intézmények, amelyek megvalósítják a nyugati szabadságokat, de nem mennek szembe az adott ország kultúrájával? Ez a gazdasági fejlődés legnehezebb kérdése, amire a választ valószínűleg szintén egy szabad felfedező folyamat eredményeként lehet megkapni.40 Ezek az országok tehát azt találták ki, hogyan valósítsák meg a nyugati szabadságot úgy, hogy közben a hagyományiaknak se mondjanak ellent. De hát nem éppen ez a nyugati modell? E felfedező folyamat egyik módja a helyi »kormányzatok« közötti verseny, amely Európa sikerének is az egyik kulcsa volt, de Kínában is fontos szerepet játszik. A burzsoá méltóság felfedezése sem triviális, de jól halad.
A konstruktív racionalizmus csábításának persze a politikusok tudnak a legkevésbé ellenállni, hiszen azzal, hogy a szomszédban »fejlesztő« államférfit magasztalják, azt üzenik nekünk, hogy mennyire fontosak is ők, hiszen ők fejlesztik a gazdaságot. Ebben a technokrata gazdasági szaknyelv is a segítségükre van. Ha azt mondom, hogy »a politikusok fejlesztik a gazdaságot«, akkor okoskodó fejbólintás a válasz a közönség részéről, ha viszont azt mondanám – ami ugyanaz –, hogy »a politikusok tesznek minket gazdagabbá«, akkor a válasz inkább (helyesen) visító röhögés lenne, de legalábbis kétkedő mosoly. A gazdasági fejlődés elemzésére használt kifejezéseink reménytelenül át vannak itatva azzal a gondolattal, hogy az anyagi gazdagodás egy felülről irányított technokrata folyamat. (...)
A Nyugaton kifejlődött szabad intézményeket két ok miatt lehet szeretni: önmagukért, vagy azért, mert belátjuk, hogy ezek az intézmények biztosítják számunkra a nagyobb anyagi gazdagságot. Ha el is fogadjuk, amit ez az írás állít – tudniillik, hogy az ázsiai sikerek az Európából importált szabadságnak köszönhetők –, még mindig lehet ez a különbség a két modell között. Az tehát, hogy az állampolgárok és emiatt a politikusok miért ragaszkodnak vagy fogadják el a szabad intézményeket: a szabadság önmagában vett értéke miatt, vagy azért, mert lehetővé teszik a gazdasági fejlődést? Ekkor megint felmerül a választási lehetőség: jobban járhatunk-e olyan politikusokkal, akik gazdaggá akarnak tenni minket, nem pedig szabaddá?”