Mi mindenért felelős Sólyom László?

2013. február 12. 15:34

Fricz Tamásnak talán nehéz lehet megértenie, hogy a függetlenség és a magas presztízs valóban jókora felelősséggel is jár, ám Sólyom László éppen nem az, akin az ezzel való visszaélést számon lehetne kérni.

2013. február 12. 15:34
Lakner Dávid
Teadélután

„Valami egészen döbbenetes a Fidesz-KDNP kormányzása mellett nyíltan kiálló politológustól olyanokat olvasni, hogy a rendszerváltáskori Sólyom testesítette meg a „diktatúra felmentését”, miközben az akkori Fidesz is testületileg nemmel szavazott az igazságtételi törvényjavaslatra. Hogy ők akkor még nem voltak döntéshozói pozícióban? A felelősség akkor is ugyanúgy kell terhelje őket Fricz érvelése alapján, márpedig így igen kevés morális alapja van bármelyik fideszesnek történelmi felelősségről és elszámoltatásról beszélnie. Hogy a roppant független Fricz ezt nem fogja ekkora vehemenciával soha számon kérni egyik kormánypárti politikuson sem, az éppen annyira biztos, mint hogy ilyen lendülettel az ügynökakták nyilvánosságának elmeszeléséért sem fog fideszes politikust ekézni a Magyar Nemzet Online hasábjain.

Fricz Tamásnak talán nehéz lehet megértenie, hogy a függetlenség és a magas presztízs valóban jókora felelősséggel is jár, ám Sólyom László éppen nem az, akin az ezzel való visszaélést számon lehetne kérni. Ha valaki felelős a rendszerváltozás elsikkadásáért, az éppen az a politikai és civil elit, mely saját önös érdekeinek elérése mentén vígan asszisztált az elmúlt évtizedekben a kádári struktúrák és gondolkodásmód fennmaradásáért. Így pedig az a Fricz Tamás, aki huszonhárom évvel a rendszerváltás után, egy demokratikus államban is pártideológusként magyarázza az éppen aktuális csapásirányt (a legemlékezetesebb tőle a választói regisztráció izzadságszagú megokolási kísérlete volt – szerinte nyilván ez járult volna hozzá a „demokratikus alkotmányos kultúra kialakulásához”), igen kevés morális alappal rendelkezik a felelősségvállalásról és az demokratikus alkotmányos kultúráról való ítéletalkotáshoz. A függetlenségét már a rendszerváltás óta őrző és tiszteletreméltó életúttal rendelkező Sólyom László felett pedig végképp nincs joga Fricz Tamásnak erkölcsi ítéletet mondania.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 38 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
soelmo
2013. február 12. 18:16
Sólyom László tevékenységében megtestesült a rendszerváltás elvtelensége, hazugsága, a szoci hatalomátmentés beépített ügynöke. Másrész egy nyomorult ágybavizelő. A szlovákok (sok hibájukat nem felejtve)nagyon helyesen tették, hogy visszazavarták a hidról.
Fici7
2013. február 12. 17:51
Ha Sólyom ennyire védte a régi MSZMP tagokat és egyik felelőse a rendszerváltás hibáiért, miért választotta meg KE-nek a FIDESZ. Vagy akkor amikor Gyurcsány ellen szólalt akkor jó volt. Most meg ha a FIDESZ ellen szól akkor rögtön bűnös lesz ő a sátán.
marko11
2013. február 12. 17:13
Techet Péter az AB-ról, Sólyomról és Varga Csabáról: Az Alkotmánybíróság mûködését szabályozó törvény értelmében az Alkotmánybíróság csak értelmezni, de nem átírni, átértelmezni lett volna jogosult a jogszabályokat. Ezzel szemben az elsõ elnök nagyvonalúan jelenti ki, hogy „[a]z Alkotmánybíróság az alkotmánybírósági törvényben adott hatáskörét meglehetõsen szabadon kezeli.” Alkotmánybíróság eleve szereptévesztéssel indult neki feladatának. Az alkotmánybíróság a törvények és egyéb, alkotmány alatti jogszabályok alkotmányosságát, de nem az alkotmány „alkotmányosságát” hivatott ellenõrizni; a magyar Alkotmánybíróság azonban az Alkotmányt nem adottságként, készként fogadta el, hanem saját különféle elveit a fölé projektálva, megalkotta a láthatatlan alkotmány fogalmát, amelynek tartalmát természetesen csak a talárosok képesek felismerni, s amely tartalom még egy újabb alkotmánymódosítással sem lenne módosítható. Hiszen maga Sólyom László jelentette ki, hogy „a napi politikai érdekbõl módosított vagy értelmezett Alkotmány fölött az alkotmányosság biztos mércéjéül szolgál [a láthatatlan alkotmány]; annyira, hogy a várható új alkotmánnyal sem kerül ellentétbe.” A magyar Alkotmánybíróság mindezt azért tehette meg, mert munkáját a közvélemény nem kísérte figyelemmel, ráadásul jogi felelõssége a nullával volt egyenlõ, hiszen a jogszabályok végsõ értelmezõjeként õ mondhatta ki, hogy mi a jog – és ebben semmi nem korlátozta. Avagy pontosabban: mivel az értelmezési láncolat végén helyezkedett el az Alkotmánybíróság, mindenfajta viszszacsatolási kényszer, ellenõrzés nélkül, így eséllyel és – ha tetszik, a jog belsõ lényegébõl következõen – jogosan hagyhatta mindazt figyelmen kívül, ami értelmezéseit korlátozhatta volna. Az Alkotmánybíróság aktivizmusa ui. a rendszerváltás depolitizálása, a közösségképzés helyett a féktelen individualizáció, a személyvédelem absztrakt érvényesítése, a libe- rális dogmák jogiasítása volt – de a jogállami környezet csak nem akar(t) megszületni. Dísz-e vagy biztonságot adó gépezet a jog? Nem Varga Csabán múlott, hogy csak dísz maradt.
gross
2013. február 12. 16:40
Itt nyilván senki sem szakértő a Zétényi-Takács törvényjavaslatból, én sem. Annyit azért tudok, hogy: 1. Nemcsak Sólyom, hanem a teljes AB kollégium minősítette alkotmányellenesnek a törvényjavaslatot, nyilván mert ez konkrétan az volt. Nyilván a mai alkotmány értelmében is - ha nem, akkor várom az új törvényjavaslatot. 2. A ZT törvényjavaslat ugyan alkotmányellenesnek bizonyult, de rajta kívül több kísérlet is volt a rendszerváltás előtti bűnök és bűnösök megnevezésére. Ennek során kiderült, hogy az AB szerint pl. emberiség elleni bűnök vádjával lehetne operálni, hiszen az nem évül el, és persze már 1956-ban és utána is érvényes jogrendszer szerint is bűnök voltak. Ezen a csapásirányon aztán nagyon kevés lépés történt (Biszku), ezek sem voltak valaem okból sikeresek. 3. Már untig emlegettük, hogy egyetlen párt volt, amely egységesen elutasította a javaslatot, a Fidesz. Igen, Orbánnal, Kövérrel, Áderrel együtt. ezek szerint ők ugyanolyan elítélendőek lennének - holott csak helyesen felismerték, hogy ez nem a helyes, jogállami megoldás. 4. A törvényjavaslat eleve amatőr volt, a bíróság előtt kezelhetetlen "hűtlenséget", "hazaárulást" is bevette az el nem évülő, akkor megtorlatlan bűncselekmények közé. A jobboldali pártok tudták is ezt, csak egy politikai állásfoglalásnak használták. Ha másképp gondolták volna, akkor komolyabb emberek, az IM vezetésével készítik elő. Facit: lehet követelni most a kétharmadtól, hogy egy az alkotmányossági próbát is kiálló javaslatot nyújtson be, vagy az emberiség elleni bűnök útján induljon el. Az ügynökakták nyilvánosságra hozatalát is lehetne kérni. De egy gyenge, alkotmányellenes javaslatot piedesztálra emelni, az AB akkori elnöke elleni támadásban felhasználni azt teljesen komolytalan.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!