„Mindenkinek mobilra kell-e mennie?
Ez nem kérdés. A mobil kötelező, egyértelműen a jövőt jelenti, ma már minden oldal esetében meghaladja a 2 százalékot a mobilról történő böngészés aránya. A mobilfejlesztést nem szabad külön befektetésként kezelni, amely rövid vagy középtávon biztosan megtérül, inkább a portfólió bővítéseként kell rá tekinteni. Aki most nem lép be erre a területre, később veszíteni fog, és mikor rádöbben erre a tényre, nagyon bánni fogja.
Melyik irány – mobilverzió a webes oldalból, responsive web design (RWD), mobilalkalmazás – milyen területen fontos?
A felhasználók nagyobb hányada linkeken – közösségi média, hírlevél, kereső stb. – keresztül érkezik az oldalra mobileszköze segítségével, ezért a mobilra optimalizált weboldal kötelező. Az applikációk fejlesztése nagyon költséges, éppen ezért meg kell gondolni, milyen céllal készülnek. Alapvetően a már meglévő és a márkához kötődő felhasználók számára érdemes fejleszteni – hacsaknem egy különleges startupról beszélünk – olyan alkalmazást, amely kihasználja a mobileszköz funkcióit, és további lehetőségeket nyújt.
Melyik technológia mennyire segíti a keresőből érkező forgalom megtartását vagy növelését? Mi a teendő, ha a tartalomnak van normál webes és egy nagyon hasonló, mobilwebes verziója is?
Sokan úgy gondolják, hogy a responsive web design a megoldás a mobilos tartalmak keresőoptimalizálására (SEO). Jelenleg viták folynak a témában, és nincs egyértelmű álláspont. A Microsoft Bing keresője egyetlen URL használatát javasolja (azaz ne legyen külön m.domain.hu), míg a Google tavaly decemberben jelentette be, hogy külön botokkal indexeli a feature- és az okostelefonokra optimalizált tartalmakat. Az egyetlen webcím alkalmazása (például responsive web design esetében) kimondottan előnyös SEO-szempontból, nem »osztódnak szét« ugyanis a linkek, nem kell új URL-ekkel foglalkozni, és a linképítés is könnyebb.
Ellenben a mobilos keresési, böngészési szokások eltérőek a desktopoknál érvényesülőknél, ezért érdekes lehet külön kulcsszavakkal, tartalommal próbálkozni. A Google bevezette az úgynevezett Skip Redirect/Old Possum megoldást, amely arra szolgál, hogy ha átirányítás történik mobil eszköz észlelése esetén, akkor a mobilos indexbe a mobil URL-je mentődik el, így mobil eszközről keresve már a mobilos URL-t jeleníti meg a találati listában, kiküszöbölve az átirányítást. Ha külön mobilos tartalmunk és oldalunk van, akkor érdemes belső URL-struktúrát használni (például index.hu/mobil) és nem külön subdomaint (m.index.hu).”