A keleti nyitás politikája egészen új szintre emelte a kínai, a koreai és más ázsiai befektetéseket. A tavalyi, említett 13 milliárd eurónyi FDI 82 százaléka ázsiai óriásvállalatokhoz köthető. Ez nem jelenti azt, hogy a nyugatról érkező vállalatok ne lennének ugyanolyan fontosak, hiszen a magyar gazdaságpolitika, illetve a keleti nyitás politikája sem arról szól, hogy elfordulnánk a nyugattól. Éppen ellenkezőleg: már csak földrajzi elhelyezkedésünknél fogva is ideális pont vagyunk a nyugati és a keleti gazdaságok közötti kapcsolatok erősítésére.
Milyen példát emelne ki e területen?
Érdemes megemlíteni a debreceni BMW-gyárat, amely mellé a bajor óriás egyik kiemelt akkumulátorbeszállítója, a kínai Eve Power érkezett 400 milliárd forintos beruházással. A kínai CATL energiatároló rendszereket gyártó óriásberuházás pedig szintén szorosan kapcsolódik a hazai járműipar átalakulásához, mivel ennek az ágazatnak az aktivitása jelentős szerepet játszik a kedvező FDI adatokban. Ám érdemes kiemelni a dél-koreai vállalatok Magyarországra irányuló beruházásokban betöltött szerepét is. 2019-ben, 2021-ben és 2022-ben a külföldi működőtőke-beáramlásból a legnagyobb részt a dél-koreai vállalatok itteni invesztíciói tették ki, és ebben jelentős szerepe volt – egyebek mellett – a Samsung SDI gödi üzemének. Most a BYD Szegedre érkező óriási autógyára került leginkább a reflektorfénybe, de fontos megemlíteni, hogy 2023-ban 209 pozitív befektetési döntés született a HIPA segítségével, és ezzel mintegy húszezer új munkahely jön létre, továbbá sok tíz ezer álláshely megtartása is megvalósulhat.
Az interjú alapján készült, több témakört is érintő cikket a Mandiner hetilap január 25-én megjelenő lapszámában olvashatja el.