Értsétek már meg: nincs olyan, hogy progresszív dzsihadista
Ebből nincs olyan, hogy progresszív, hacsak nem számít annak az, hogyan húzzák meg a kést finoman és ügyesen a torkunkon.
Szerbia Kínával szembeni adóssága az elmúlt 10 évben tizenkétszeresére, 305 millióról 3,7 milliárd euróra nőtt. Déli szomszédunk már az első naptól kezdve olyan kölcsönöket vett fel különböző infrastrukturális projektekre, amelyeknek az átláthatósága hagy kivetnivalót maga után.
Miklós Hajnalka, a Makronóm Intézet elemzőjének írása.
Szerbia legfontosabb külkereskedelmi partnere és legfontosabb befektetője az EU, ráadásul déli szomszédunk 2012-től megkapta uniós tagjelölti státuszát is.
Így bár folyamatosan azon dolgozik, hogy a külpolitikáját összehangolja az EU-val, a Távol-Kelet is közel áll hozzá.
Pekinggel is egyre mélyebb kapcsolatokat ápol, mindenekelőtt a közúti és a vasúti infrastruktúra fejlesztésére megkezdett projekteken keresztül. Ezek hosszú lejáratú kölcsönök, amelyeket Szerbia polgárai évtizedeken keresztül törlesztenek majd Kína felé.
Mint arról a Szabad Európa Rádió (SZER) beszámol, a Közbeszerzések Igazgatóság (Uprava za javne nabavke) honlapján az olvasható, hogy Szerbia adóssága az Európai Beruházási Bank felé (2023. május 31-ével bezárólag) 1,8 milliárd euró, vagyis az EBB-adósság a kínainak a fele. Eközben déli szomszédunk az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banknak 435 millió, a Német Fejlesztési Bank (KfW) felé pedig 174 millió euróval tartozik.
Az állami költségvetésből látszik, hogy jelenleg megkezdték a belgrádi Zemun–Borča (Zimony–Borcsa) híd, a Belgrádot körülvevő körgyűrű, a fővárost a közép-szerbiai Čačakkal (Csácsákkal) összekötő autópálya, a Kostolac-B hőerőmű új blokkja és a Fruškagora (Tarcal-hegyi) közúti folyosó, vagyis az Újvidék és Ruma közötti gyorsforgalmi útra felvett hitelek törlesztését. A leghosszabb lejáratú a Preljina–Požega (Pozsega) autópálya-szakasz, valamint az Újvidék–Szabadka vasút, a Belgrád–Budapest gyorsvasút utolsó szerbiai etapjának a megépítésére felvett hitel, amit 2039-ig törlesztenek.
És hogy miért választották az európai helyett a kínai kölcsönöket? Annak idején a döntésüket azzal magyarázták, hogy azok jóval rugalmasabbak és könnyebben elérhetők.
Branimir Jovanović (Branimir Jovánovity), a bécsi Nemzetközi Gazdasági Tanulmányok Intézetének a munkatársa a Szabad Európa Rádiónak elmondta, hogy a könnyen hozzáférhető kínai hitelnek ára van. Az köztudott, hogy ezek nem a legolcsóbb kölcsönök, valamivel nagyobb kamattal számolnak, mint az európaiak, igaz, nem sokkal – mutatott rá. Kiemelte:
Szerbia számára az okozhatja a legnagyobb problémát, hogy a kínai hitelszerződések szerint vitás kérdésekben a kínai választott bírósági bizottság illetékes,
ezzel pedig a szakember szerint déli szomszédunknak korlátozottak az intézkedési lehetőségei. Ugyanakkor ezek a kontraktusok rejtett záradékokat is tartalmaznak, amelyeknek nagyon magas áruk lehet.
Jovanović ugyanakkor rámutatott arra is, hogy ezek a kölcsönök kevesebb kikötést tartalmaznak a pénz felhasználása kapcsán, és a jelentések is a projekt megvalósítását követik. Az európai hitelek ebből a szempontból bonyolultabbak és szigorúbbak, mert pontos szabályok vonatkoznak a projektdokumentációra, a pályázatokra, az átláthatóságra és egyéb dolgokra, mutatott rá a szakember, és arra is felhívta a figyelmet, hogy a szigorú szabályoknak megvannak az előnyei, hiszen csökkentik a korrupció esélyét, illetve kevesebb probléma merülhet fel az adott projekt megvalósítása során.
Még nem zárják el a pénzcsapot
Hitelekből úgy tűnik, még most sincs elég. Szerbia egyik legnagyobb programja a Tiszta Szerbia (Čista Srbija), amiről 2021 augusztusában írt alá megállapodást a szerb kormány és a kínai China Road and Bridge Corporation (CRBC). Ennek köszönhetően 77 önkormányzat építheti meg a szennyvízelvezető hálózatot. A helyi Környezetvédelmi Ügynökség adatai alapján ugyanis
a háztartások egyharmadában még mindig nincs megoldva a szennyvízelvezetés.
Korábbi adatok szerint ez egy 3,2 milliárd euró értékű projekt, és az ehhez szükséges összeget kínai hitelből fedezi majd az ország. Természetesen a munkálatok fő kivitelezői is ázsiai vállalatok lesznek. Ám ezt a kölcsönt nem veszi fel egyből az állam, hanem a megvalósítás során kér majd újabb és újabb összegeket.
Az első fázisra a képviselőház tavaly 203 millió euró felvételét hagyta jóvá. Ezt követően pályázat kiírása nélkül adta ki az állam a munkát a China Road and Bridge Corporationnek.
Az, hogy az ázsiai hitelből megvalósuló projekteken kínai cégek a fő kivitelezők, az egyáltalán nem újdonság, és minden esetben pályázat nélkül alkalmazza őket az állam, a hatályban lévő közbeszerzésről szóló, vagy éppen az európai törvények ellenére. A Szerbia és Kína közötti államközi megállapodás ezeket a jogszabályokat ugyanis felülírja.
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálja a makronom.hu oldalon
Címlapfotó: shutterstock
Kapcsolódó cikkeink:
A BlackRock nagyban játszik déli szomszédunk esetén is
Kína tengeri terjeszkedésének új szakasza: 46 ország, 78 kikötő