Az e-rollerek különösen népszerűek a párizsi turisták körében. Azonban e járműveknek számos ellenzője is akad, akiket zavar a meggondolatlan, sokszor balesetet is okozó használat. Már a szolgáltatók is szigorítani akarják a szabályokat, hogy a városvezetést megnyugtassák. Más városok fel sem tették a kérdést – a Lyon melletti Villeurbanne és Toulouse például régen betiltotta őket, míg Nizza soha nem engedte be ezeket a járműveket.
A turisták és a helyiek gyakran elég figyelmetlenül használják a Párizsban található mintegy 15 000 e-robogót. Megelőzendő a betiltást, a kölcsönző cégek gyorsan szigorítanák a szabályokat. Hétfőtől kezdve a felhasználóknak be kell szkennelniük személyi igazolványukat a regisztráció során.
Ezzel azt akarják elérni, hogy csak felnőttek használják a robogókat, a huligánokat pedig könnyebben tudják azonosítani és ki tudják zárni a bérlésből
– írta a Le Parisien című újság. A közlekedési szabálysértések nyomon követését az is megkönnyíti, hogy a robogók decemberben rendszámtáblát is kapnak. Mivel a járdákon és tereken használatlanul heverő robogókat a jövőben gyorsabban kell eltakarítani, a kölcsönző cégek erre a célra kétszer annyi alkalmazottat kívánnak bevetni.
Az, hogy a három bérbeadó (Lime, Dott és Tier) és az egyenként mintegy 5-5 ezer robogójuk 2023 februárjában lejáró engedélyét meghosszabbítják-e, még nem dőlt el, a városházán tárgyalnak róla.
Az e-robogók lehetséges párizsi betiltására tekintettel a három bérbeadó cég maga lépett tehát, és egy összetett intézkedéscsomagot nyújtott be a városnak, amellyel ők is véget akarnak vetni a sok robogó által okozott káosznak. A lakosság részéről masszív kritikát váltott ki a számos baleset, a szanaszét heverő robogók, a közlekedési szabályokat figyelmen kívül hagyó felhasználók és az e-robogók kétes környezeti mérlege. A 18 év alatti sofőrök számára is tilos lesz a bérlés, ahogy ezt már szeptember vége óta Lyonban bevezették.
A Les Échos című üzleti lap arra hívta fel a figyelmet, hogy a város döntése óriási jelentőséggel bír majd a nagy e-robogó szolgáltatók számára, mivel Párizst tartják a világ legfontosabb városának az elektromos meghajtású mikrojárművekkel történő úgynevezett mikromobilitás szempontjából.
Ha Párizs kitiltaná az e-robogók kölcsönzését, az sok más városban is azzal fenyegetne, hogy követik a példáját
– mondta a lapnak az egyik szolgáltató vezetője. Ha a párizsi engedélyt meghosszabbítják, a szolgáltatók szeretnének befektetni fejlesztésekbe – többek között a fogyatékkal élők számára készült e-rollerekbe és egy olyan technológiába, amely gyorsan megtalálja a járdán fekvő robogókat.
Párizsban havonta mintegy 400 000 ember használja az e-rollereket, és csak októberben 1,7 millió utat tettek meg a robogókkal – számolt be a Le Parisien.
2021-ben huszonkét ember halt meg Franciaországban az elektromos robogókkal kapcsolatos balesetben. Hét az előző évben. Három év alatt robbanásszerűen megnőtt a sérüléssel járó balesetek száma. Egy a Közlekedésbiztonsági Hivatal által meg nem erősített becslés szerint, 2019-hez képest a sérülések száma 177 százalékkal nőtt a 2021 augusztusa és 2022 júliusa közötti időszakban.
Ráadásul az e-rolleres startupok látványos szaporodásával szembesülve (már tizenkettő is volt pár éve), a párizsi városi tanács 2019-ben azzal fenyegetőzött, hogy betiltja tevékenységüket, mielőtt pályázatot hirdetett volna három üzemeltető kiválasztására.
Máshol is gondok akadnak az e-rollerekkel. Az egyik legfurcsább ítélet Németországban történt, ahol nem is az ittas utas vezette az e-robogót, de ez nem védte meg a büntetéstől: a férfi vezetői jogosítványát bevonták.
A konkrét esetben a vádlott az elektromos rolleren a sofőr mögött állt. A rendőrségi ellenőrzés kimutatta, hogy a vádlott vérében 1,2 ezrelék alkohol volt. Az oldenburgi kerületi bíróság ezért ittas vezetés miatt ideiglenesen bevonta a vezetői engedélyét.
A döntést azzal indokolták, hogy a hátul álló ittas férfi a kezét a kormányon tartotta, ami a bírák szerint járművezetést jelent. Az nem számít, hogy az utas aktívan beavatkozott-e a kormánymozgásba, ahogyan az sem, hogy csak az elöl haladó vezető tudja befolyásolni a sebességet.