Kedélyjavító eszköz a német tervgazdaságban: óriási összeomlást hozott az olcsó tömegközlekedési havibérlet

2022. június 12. 12:41

Egész ötletes kedélyjavító csomagot indítottak a németek június elsejétől, nem csoda, hiszen az üzemanyagárak emelkedése őket is sújtja. Egyrészt csökkenteni akarták az üzemanyagok árát, illetve az egész ország területén a regionális tömegközlekedési eszközökre 9 eurós havi bérletet vezettek be. Jól átgondolt javaslatok, precíz háttérmunka, az első tapasztalatok viszont keserű szájízt okoztak a német polgároknak.

2022. június 12. 12:41
null

A 9 eurós havi bérlet és az üzemanyagárak adótartalmának csökkentését szinte az utolsó pillanatokban sikerült elfogadni. Győzött a szövetségi kormány a tartományi kormányok és az érdekvédelmi szervezetek nagyobb forrásigénye felett. Május utolsó napjaiban árusítani kezdték a 9 eurós havi bérletet, természetesen rekordszintű érdeklődés mellett. Már itt több rendszerösszeomlásról hallhattunk.

A kedvezménycsomagban foglalkoztak az üzemanyagok árával is. Június 1-től a benzin adókulcsa csaknem 30, a gázolajé pedig 14 centtel csökkent, ami mintegy 3,15 milliárd eurójába kerül majd a szövetségi kormánynak. Természetesen a németek is igyekeztek kihúzni a május végét tankolás nélkül, várva a júniusi olcsó benzint.

Lenyelt adókedvezmény

Úgy tűnik viszont, hogy az intézkedés nem jött be.

Az adókedvezmény bevezetése előtt a németek azt várták, hogy mivel a benzin adótartama 30, a gázolaj pedig 14 centtel lesz olcsóbb, és ha ebbe még beleszámolják az áfára gyakorolt ​​hatást is, akkor akár 35 cent körüli benzin, gázolaj esetében pedig 17 cent körüli árcsökkenést jelenthet. Mindkét üzemanyag ára azonban csak rövid időre csökkent. Az ADAC autósklub szerint a benzin és a gázolaj hétvégére visszaállt az adócsökkentés előtti szintre.

Nem sokkal, tulajdonképp egy nappal az üzemanyagadó-csökkentés hatályba lépése után a benzin és a gázolaj ára ismét elkezdett felfelé kúszni. A szakértők figyelmeztettek, hogy az adókedvezménynek nem kell törvényszerűen megjelennie a vásárlóknál. Így igencsak kritikusan tekintenek a németek az utóbbi napokban az olajtársaságokra. A kritika jogos, mert néhány napon belül a hatás megszűnt, mert az üzemanyagadó-csökkentésnek csak egy része jutott el ténylegesen a német polgárokhoz.

Alsó-Szászország szocialista energiaügyi minisztere, Olaf Lies azzal kommentálta a történteket, hogy minden centtel, ami nem jut el az állampolgárokhoz, mi, mint állam a vállalati profitot támogatjuk. Így ne is csodálkozzunk azon, hogy a szemafor-koalícióban, elsősorban a Zöldeknél és az SPD-nél felmerült az igény arra, hogy szigorúbban adóztassák meg a „válság- és háborús haszonlesőket”.

Pünkösd, 9 eurós jegy és a túlzsúfolt vasutak

 Az első ünnepi hétvégét nem bírta a német tömegközlekedés. 400 túlzsúfolt vonat, 700 fennakadás, több ezer túlóráról számoltak be a német portálok.  „A 9 eurós kampány a várakozásoknak megfelelően nagy rohamot váltott ki a regionális vonatokon, ami országszerte jelentősen több torlódáshoz vezetett.

– mondta a DB Regio egyik vezetője. Éles kritika érkezett a Pro Bahn utasszövetségtől is, és a nyári hónapokban további problémákra számítanak.

„A vasúti személyzet elleni fizikai támadás nem történt meg, de szóbeli támadások voltak” – mondta a nyilatkozó vezető.  A roham miatt több ezer túlórára volt szükség csak pünkösdkor, és hiába állítottak be további járműveket, volt, hogy nem tudtak minden utast kiszolgálni.  Németország-szerte megteltek a peronok és a vonatok, több esetben túlzsúfolt vonatokat kellett lezárni, szerencsére az állomásokat nem."

A mozdonyvezetők hibajelentései szerint naponta mintegy 400 vonat volt országszerte túlságosan tele, volt, hogy az utasokat vissza kellett fordítani, vagy kerékpárt nem lehetett felvinni. Mintegy 700 bejelentés érkezett túlterhelésről, utasokkal kapcsolatos problémákról vagy fennakadásokról a műveleti központba.

A vasúti üzemi tanács megköszönte az utasoknak, akik többnyire komolyan vették a megfontolásra és türelemre vonatkozó felhívásokat. Sok olyan utas tért vissza a vonatozáshoz a hétvégén, akik nem tudtak eligazodni a peronokon vagy a nagy állomásokon, így ez is megnövelte személyi- és időráfordítást. A járművek többlethasználata is túlórázásához vezetett, különösen a mozdonyvezetőknél, az ügyféltanácsadóknál, a kiszolgáló személyzetnél, de a takarító- és karbantartó személyzetnél is. A hibaelhárítást sokszor a helyszínen, folyamatos üzemben, mobil csapatoknak kell megoldaniuk.

A Pro Bahn utasszövetség szerint beigazolódott kritikájuk a pünkösdi hétvégén, ami egyben a 9 eurós jegy első állóképességi tesztje volt. Úgy kommentálták, hogy csúcsidőben a főbb útvonalakon olyan nagy volt az igény, hogy a vonatok nem tudtak indulni. Néhány vasúttársaság kizárta a kerékpárszállítást, mert nem tudták kezelni a rohamot.

Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter bejelentette a Deutsche Bahn fejlesztését. Szeretné, hogy a vasutak valódi alternatívává váljanak a polgárok számára.” Ehhez a vasútnak inspirálónak kell lennie, vonzó vonatokkal, hatékony időzítéssel és mindenekelőtt a pontossággal. Biztosítani akarom, hogy meghozzák a szükséges intézkedéseket a társadalom mobilitása érdekében. Hiányokat látok, és ezeket szeretném megszüntetni” – mondta a miniszter. 

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kriszta67
2022. június 20. 22:49
Majd lesznek biztos szénlapátolós gőzmozdonyok is :-))
Nehidd El
2022. június 20. 12:51
Ezek éppen akkor idióták, mint a mi fővárosi vezetésünk. A zöldpolitikus valóban az imbecilis szinonimája. Ezek meglepődnek, hogy több ember megy vonatozni, miután csinálnak egy országos kampányt érte, meg hogy ha nem indítanak több vonatot, akkor nem fognak rá felférni az utasok. Ez ugyanakkora sokk nekik, mint hogy nincs áram, ha bezárják az atomerőművet, meg hogy ha szénerőművel pótolják a kiesést, akkor nő a CO2-kibocsátás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!