Innováció terén az oroszok leelőzték az ukránokat, és a Nyugat nagy részét
Kié az első huzalos drón? Amerikai? Nem, orosz, semmi sem tudja zavarni. Kié a Lancet? Orosz.
Oroszország új, pilóta nélküli repülőgépeket állít üzembe a nehezen megközelíthető területeken, különböző feladatok ellátására. Az UAV flotta (Unmanned Aerial Vehicle, vagyis személyzet nélküli légi jármű) képes lesz több száz kilogrammnyi rakomány szállítására, valamint az életmentésre.
Az orosz Radar MMS informatikai vállalat idén nyáron bemutatta legújabb technológiáit, többek között egy teherszállító drón, ami akár több tonna készpénz titkos szállítására is alkalmas. Továbbá bemutatásra került egy olyan UAV, amely egy hajóbaleset vagy egy helikopter vízbe zuhanása után képes az életmentésre.
Mindkét gép +45 és -70 Celsius-fok közötti hőmérsékleten is üzemképes. Jelenleg Oroszország sarkvidéki régiójában tesztelik a drónokat .
Magyar fejlesztők adhatnak lendületet a drónos szállítás fejlődésének
Korábbi cikkünkben megírtuk, hogy drónokra szerelhető speciális szállító dobozt fejlesztett két magyar cég.
A Loricatus Kft.-t Holman Ágoston és Gyarmati Krisztián alapította 2019-ben. A biztonságtechnikai cég fő profilja drónos rendszerek kiépítése polgári célú, főként vagyonvédelemmel vagy rendezvény-biztosítással kapcsolatos védelmi feladatok ellátására. A cég személy-és vagyonőri jogosultságokkal rendelkezik, drónjai kültéri térfigyelő kamerának minősülnek, jogi besorolása különbözik a kereskedelmi forgalomban kapható drónok magáncélú használatának szabályozásától.
Drónos csomagszállítással egyre többen kísérleteznek, hiszen ezek a repülő eszközök nehezen megközelíthető, akár katasztrófa sújtotta területekre is bármit eljuttathatnak – indokolták a fejlesztést. A közlemény szerint ezt segítheti a magyar fejlesztésű Loricatus Delivery Box. A szállítódoboz a tesztelések alapján túlteljesítette a terhelhetőségi és ütésállósági elvárásokat, és akár folyadék szállítására is alkalmas – írták. A Loricatus Delivery Box a Loricatus Kft. és a Limes Model együttműködésével jött létre.
A szállítódoboz világszerte mindenütt kapható, ahol a drónos szállítás feltételei adottak, illetve a helyi jogszabályok nem tiltják az alkalmazását. Ágoston tavaly alapította vállalkozását, és már az első évben 31 millió forintos forgalmat bonyolított le, amelyet idén akár meg is háromszorozhat. „Kicsit ijesztő is ez a növekedés” – ismeri el, hozzátéve, hogy visszaforgatják a cégbe a pénzt. Másra tereli a szót, mert mint megjegyzi, ő nem a pénzét, hanem a családját „éli”. A huszonnyolc éves férfi mára önállósodott a Holman család építőipari vállalkozásától. Régebben vitorlázórepülőkkel repült, aztán családot alapított, de a repülés szeretete megmaradt. Maga helyett mindinkább drónokat kezdett az égre küldeni – kezdetben csak hobbiként, a garázsban szerelgetve őket. A saját építésű eszközt aztán kihozta a garázsból, és tesztelni kezdte – akkor még úgy tervezte, egy horgászszéken üldögélve fogja majd reptetni a gépeit saját örömére. A Makronóm részletesen bemutatta a drónfejlesztőket.
A fejlesztők az MTI kérdésére közölték, hogy az értékesítés márciusban kezdődött, és már 60 országra terjed ki.
Európában Hollandia az egyetlen, de Ázsia és Dél-Amerika több államában már alkalmazzák. Chile például a bányatechnológiában használja, Argentínában PCR-teszteket és vérmintákat szállít, októbertől pedig a szaúdi egészségügyi minisztérium is a megrendelők között lesz – tették hozzá.
A 2008-ban létrejött Limes Model Kft. kezdetben főképp ingatlanberuházásokhoz készített építészeti maketteket, de ma már járműmaketteket és más ipari termékeket is készít – olvasható a cég honlapján. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint a társaság 2020-ban 58,5 millió forint árbevételt ért el.
A kockázatelemzéssel és drónos légi adatgyűjtéssel foglalkozó Loricatus Kft. 2019 februárjában alakult, forgalma tavaly már meghaladta a 105 millió forintot a nyilvános beszámoló szerint.
Teherszállító drónok indulnak az Északi-sarkvidékre
A drón technológia jelentős fejlődésnek indult világszerte, ehhez igyekszik felzárkózni Oroszország is. Többek között a logisztikában, az ismeretlen területek feltérképezésére és az ásványkincsek felkutatására használják a technológiát. Ugyanakkor pénz, csomagok és egyéb áruk szállítására is bevethetőek.
A nehezen elérhető régiókra helyezik a hangsúlyt
A nehezen elérhető régiókban a teherszállítás korábban óriási problémákat okozott, jelenleg azonban a piac aktívan fejlődik. Előfordulnak olyan helyek, ahol a közúti szállítás négy-öt órát is igénybe vesz. Míg ugyanazt a távolságot a levegőben, egy drón mindössze 10-15 perc alatt képes megtenni.
Ivan Antsev, a műszaki tudományok kandidátusa és a Radar MMS ügyvezető igazgatója szerint
A gépek szintetikus látással rendelkeznek, tehát önállóan olvassák annak a területnek a tájképét, amely felett elrepülnek, illetve ugyanennek a tulajdonságnak köszönhetően képesek kikerülni az akadályokat.
– mondja Ivan Antsev a Russia Beyond hírportálnak.
A drón jól védett, útvonala akár alkalmanként eltérő lehet, a repülési magassága pedig szinte megközelíthetetlen a behatolók számára. Képes 500 méter magasságban is repülni, ami szintén segíti a biztonságos szállítást.
Az operatív logisztika területén, a nehezen megközelíthető régiókban általában nagyméretű helikoptereket használnak. Összehasonlításképpen, abban a régióban, ahol az új drónokat használni szeretnék, leggyakrabban az Mi-8-as helikopter dolgozik, amelynek üzemeltetési költsége jóval magasabb (egy repült óra díja 100 ezer rubeltől (nagyjából 400 ezer forint) kezdődik). Ez az összeg tartalmazza a karbantartást, a pilóta fizetését és az üzemanyagot, függetlenül a repülőgép hasznos terhelésétől.
Ehhez képest az UAV repülési órájának költsége hasonló feladatokra, a szállítás mennyiségétől függően 5-10 ezer rubeltől 30 ezer rubelig (20 ezertől és 120 ezer forintig) változik. Jól látható a két szállító eszköz közötti költség különbsége, ami a pilóta nélküli repülőgépek hasznosságát mutatja.
– mondja Dmitrij Szafonov, az Izvesztyija újság volt katonai elemzője a Russi Beyond hírportálnak.
A drón feladata az életmentés az Északi-sarkvidéken
A vállalat bemutatta Aurorát, a mesterséges intelligenciával ellátott kereső és mentő drónt is, amely képes önállóan megtalálni hajótörés következtében vízbe esett embereket és további segítség gyanánt mentőcsónakot biztosít a meneküléshez.
A mesterséges intelligenciával és neurotechnológiával rendelkező robot, a technikai látásának köszönhetően képes a tengerben embereket keresni. A saját fejlesztésről Ivan Antsev, a Radar MMS ügyvezető igazgatója büszkén számolt be. Elmondása szerint
A baleset helyszínén Aurorát kereső lokátorokkal, optikai és elektronikus állomásokkal felszerelt pilóta nélküli helikopterekről dobják le. Egy ilyen helikopter képes fel- és leszállni bármilyen helyszínen a városban és a tengeren egyaránt. Ugyanakkor nehéz látási viszonyok között is képes felderíteni egy objektumot, a süllyedő hajótól az olajmezőig. A gépek mindegyike több kilométeres távolságban figyeli a környező területet, és 100 méteres magasságból is lát mindent a vízben.
A Radar MMS helikopteres drónjait a Vészhelyzetek Minisztériuma mellett, a Gazprom és a Rosneft vállalatok is használják a nyílt tengeren lévő olaj- és gázfúrótornyok keresésére, valamint új olaj- és gázmezők felkutatására a felszínen és a víz alatt egyaránt.
(Borítókép: Radar MMS)