Automatizált kiosk pultok, robot pultosok, hamburger gyártó robotok, automatizált pizzakonyhák, és még sorolhatnánk. Ezek mind olyan megoldások, melyekért a túlélésért küzdő éttermek nyúlnak, hogy ebben a szűkös helyzetben is el tudják készíteni az ételeket a kiszállításokhoz.
Mivel az egészségügyi szakértők azt javasolják, hogy legalább 2 méter távolságot tartsunk egymástól a fertőzés elkerülése érdekében, így szűk keresztmetszet lett az éttermi kiszolgálás azokon a helyeken, ahol nem záratták be központilag a vendéglátóegységeket. Erre a problémára egy igen innovatív megoldással rukkolt elő az oregoni Bistro Royale étterem, ugyanis autonóm robot pincéreket vezettek be a munkájukba. Ezzel a személyes interakciót csökkentették, azonban az ételek felszolgálását ugyanolyan hatékonyan tudták folytatni.
Kalvin Myint, a Bistro Royal társtulajdonosa elmondta, hogy augusztus óta használják a robotot, mert szerintük fontos, hogy folyamatosan lépést tartsanak az innovációkkal, és teljesen meg vannak vele elégedve.
Az étteremben három robot működik, Milo, Navi és Bestia, melyek egy térképes szoftver segítségével navigálnak az ügyfelek és az étterem akadályai között. A robotoknak pedig hamar híre ment, és már vannak olyan vendégek, akik csak miattuk látogatnak el az étterembe.
Myint hozzátette, hogy szerinte a robotoknak nem szabadna teljes mértékben helyettesíteniük az emberi munkaerőt, csupán az emberi munkát kiegészítő eszközként kéne rájuk tekinteni.
Azonban Myint pozitív gondolkodása eltér a világban tapasztalt tendenciáktól, és ezek az automatizált megoldások valójában egyre több helyen szívják el a munkalehetőségeket. Amíg a távolságtartást szorgalmazó és személyes találkozóktól mentes életvitel javasolt, addig várható, hogy ezek a robotok egyre nagyobb léptékben fognak továbbterjedni. Még az is lehet, hogy az évtized végére már komplett éttermeket fogunk látni, melyeket 100 százalékban robotok irányítanak. Ez pedig nem jelent mást, mint hogy a technológiai fejlődés tényleg negatív hatással van a munkanélküliségre.
A cikk szerzője Blősz Dalma