Vineta, mics és pezsgő – erdélyi gasztronómia Budapesten
Reggeli piacozás közben erdélyi pacalcsorba és pezsgő – lehet, hogy elsőre szokatlannak tűnik, de a Fény utcai piacon esélyes, hogy megszokott jelenség lesz hétvégenként.
Huszárvágás, hóvirág, Champagne, Somló, pezsgő. Első blikkre semmi értelme nincs ezeknek a szavaknak így egymás mellé téve, az új Kreinbacher-pezsgőket kóstolva azonban egyre inkább kezd kirajzolódni egy kép, amiben ezeknek mind megvan a maga helye.
Az utóbbi években a minőségi borok mellett a tradicionális pezsgőkre is egyre több figyelem irányul, de a hazai kínálat bővülése eddig nem hozott áttörést a fogyasztói szokásokban. Az erősödő trendhullámnak most újabb lendületet adhat a Kreinbacher Birtok, amely a Somló és a furmint, mint szőlőfajta lehetőségeit kutatja a pezsgőkészítésben. Pezsgőiket a Budavári Borfesztivál első napján mutatták be.
A Kreinbacher Birtokot Bodorkós Norbert, a pezsgőkészítésért felelős szakmai vezető, Várszegi György borász és Prisztavok Zoltán kereskedelmi és marketing vezető képviselte. A csapatnak még nincs évtizedes tapasztalata a pezsgőkészítésben, de munkájukkal azt szeretnék elérni, hogy Somló pezsgői és ezzel együtt a hazai pezsgőfogyasztás is egy új, magasabb szintre emelkedhessen.
Rögtön négy pezsgőt is piacra dobnak
„Somló időtállóságáról híres, mind a tanúhegy ellenálló bazalttömbje, mind koncentrált, hosszan eltartható borai azt üzenik számunkra, hogy nemcsak tíz évre, de évtizedekre érdemes előre tekintenünk. Addigra még több tapasztalatunk lesz a pezsgőkészítésben és talán elérjük, hogy a legjobb hazai és nemzetközi borok között említik majd tradicionális pezsgőinket” – fogalmazta meg Bodorkós Norbert. 2011-ben az új birtokközpont, a borászat és pezsgőpincészet átadásával minden feltétel adott volt, hogy megszülessenek első saját pezsgőik. Rögtön négy tétellel léptek piacra.
A Brut Classic száraz, a legnépszerűbb champagne-okhoz hasonlóan a brut kategóriát képviseli, míg az Extra Dry népszerű stílusa a magasabb dosage-nak köszönhető. A kizárólag furmintból készült Prestige Brut a Birtok legkiemelkedőbb tétele, míg annak nyerspezsgő változata, a Brut Nature a legszárazabb stílus rajongóinak készült. A pezsgők alapbora a 2011-es évjáratból származik, 18-22 hónapig érlelték őket.
A Champagne-ból is kapnak tanácsot
A pezsgőkészítésben egy francia borász, Christian Forget szaktudásával és a Champagne több száz éves tapasztalataival segíti Kreinbacherék munkáját. A most bemutatott pezsgők ennek a szoros együttműködésnek az első eredményei, mely után a munka folytatódik, hogy a champagne-i tradíciók szerint, de haladó szemlélettel és a helyi adottságok kiaknázásával együtt építsék a somlói pezsgők jövőjét. A borvidék egyik emblematikus szőlőfajtája, a furmint most rendhagyó szerepet kapott. Mineralitásán, jó savtartó képességén kívül előnye, hogy alacsony cukorfokkal szüretelve a pezsgőkhöz ideális, neutrális alapbort ad a későbbi palackos erjesztéshez.
A Kreinbacher Birtok új arculata szintén a borfesztiválon mutatkozik be. A címkéken és az új logón végig futó stilizált huszárvágás a magyarság kreatív, olykor váratlan és vakmerő megoldásainak szimbóluma, mely szellemiség mentén a birtok pezsgőkészítésbe fogott. A nyakcímke dísze a bazalttömbök alatt tavasszal elsőként virágzó növény, a hóvirág szirmaiból áll. Így tisztelegnek a Somló előtt.
Háromezer alatt már kapni egy palackot
Az árazás a hazai palackos erjesztésű pezsgők legismertebb szereplőjéhez, a Törleynek a méthode traditionelle tételeihez illeszkedik: a két alappezsgőt 2900 forintért, a két másikat pedig 3900 forintért kínálják palackonként.
„Szeretnénk, ha pezsgőnk a jövő klasszikusává válna. Legyen a pezsgő az új bor. A borkultúra megújulása után a pezsgők is gyűjtsenek egyre több rajongót, és minél többen gondoljanak úgy rá, mint egy vonzó alternatívára, ami bárhol és bármikor fogyasztható” – foglalta össze Prisztavok Zoltán kereskedelmi és marketing vezető. „A hazai champagne-fogyasztás az árérzékenység ellenére is emelkedni tudott az utóbbi években, a Kreinbacher pezsgő pedig sokkal kedvezőbb áron, így szélesebb fogyasztói kör számára is elérhető, miközben élvezeti értéke igen magas.”