különösen Türingiában, ahol a kisebbségi kormány még a megszokottnál is lassabban és nehezebben tud döntéseket hozni. Így ez a két választási eredmény most még inkább a szövetségi politikáról állít ki bizonyítványt, mint általános esetben a többi tartományi parlamenti választáson. A kampányban ugyanis két olyan téma dominált, amelyekben a tartományi kormányoknak kevés beleszólásuk van és a szövetségi kormány jelentős mértékben az általános választói akarattal szemben folytat politikát. Ezek pedig a migráció és integráció kérdései, valamint az orosz-ukrán háború és az Ukrajnának történő fegyverszállítások jövője voltak. Előbbi kettő esetében a május végi mannheimi rendőrgyilkosság és a másfél héttel ezelőtti solingeni késes terrortámadás, amelyben három ember vesztette életét és nyolc további súlyosan megsérült, nem segítette a migráció tárgykörében enyhébb hangokat megütő pártokat, annál inkább az AfD-t.
Még annak ellenére sem sikerült ellensúlyozni, hogy a szövetségi kormánykoalíció pártjai a választások előtti utolsó napokban még megpróbálták menteni a helyzetüket, és szigorításokat jelentettek be a menekültügyi- és bevándorlási törvényben, illetve három év után először toloncoltak ki Afganisztánba Németországban jogtalanul tartózkodó személyeket.
A háború kérdésével kapcsolatban leginkább a talkshow-ról talkshow-ra járó Sahra Wagenknecht pártja, a BSW tudott profitálni erősen békepárti üzeneteivel.
Ezeken felül a legtöbb párt választási kampánya mindkét tartományban elsősorban az AfD ellen irányult ahelyett, hogy saját politikájukat és elgondolásukat népszerűsítették volna.
A szászországi Zöldek odáig is elmentek, hogy egy disztópikus választási reklámot készítettek, amely egy AfD-kormány lehetséges következményeit illusztrálta. Az egyébként a háború kapcsán különutasnak számító Michael Kretschmer, szász miniszterelnök – annak ellenére, hogy nagyon intenzív kampányt csinált és egész Szászországot bejárta – taktikai szavazásra szólította föl az állampolgárokat a demokrácia megőrzése érdekében – azzal indokolva ezt, hogy kizárólag az ő pártjának van esélye a kormányalakításra. Természetesen nem az AfD-vel, mert a velük lehetséges együttműködést kizárta – mint minden másik párt mindkét tartományban.
Kretschmer egyébként nem csak a kampány során ütött meg kritikus hangokat a migráció és az orosz-ukrán háború kapcsán, hanem konzekvensen, régóta képviseli ezeket az álláspontot,
sok esetben fejfájást okozva saját pártja szövetségi vezetésének is – feltehetően ezért is tudott ismét diadalmaskodni egy rendkívül szoros versenyben.
A helyi, regionális témák, mint az oktatás, a gazdasági fejlődés, az egészségügyi ellátás, a munkaerőhiány, amelyekben a tartományoknak valós ráhatása van, igencsak háttérbe szorultak a választási kampány során. Mindazonáltal a mostani szavazás súlyát mutatta az is, hogy egyik tartományban sem volt hiány a politikai erős emberek és hírességek jelenlétéből egyik párt kampányában sem. A frissen gründolt BSW ráadásul nem átallott (egyetlen) híres személyiségét, Sahra Wagenknechtet kiplakátolni a tartományokban, holott a politikusnő egyik tartományban sem indult semmilyen formában a választáson.
Értékelés
A szász és türingiai választások egyrészt a német politikai rendszer felépítése miatt fontosak, hisz a kormányzati feladatok nagy részét ezek a tartományok látják el:
saját parlamenttel, saját kormánnyal, alkotmánybírósággal, számvevőszékkel és költségvetéssel rendelkeznek. Így egy átlagos német állampolgár elsősorban a tartományok fenntartásában lévő intézményekkel (pl. közoktatás, rendőrség, igazságügy, egészségügy) találkozik. Ezenfelül pedig a tartományi kormányoknak a Szövetségi Tanács (Bundesrat) révén érdemi beleszólásuk van a szövetségi törvényhozási munkába is. Ennek megfelelően egy tartományi parlamenti választás, amely egyúttal az ottani kormány összetételéről is dönt, semmiképp sem helyhatósági, hanem az ország főhatalmát meghatározó voksolás is egyben. Így egyáltalán nem jelentéktelen, hogy milyen erőviszonyok vannak a tartományi parlamentekben és a kormányokban.
Ezek függvényében a múlt vasárnapi választások óriási keszekuszaságot okoztak a két tartományban – Szászországban ezentúl hét párt, Türingiában pedig öt párt ül a parlamentben –,
és jelentős fejfájást okoznak a szövetségi szintű politikának.
Ugyanis az eredményekből, amellett, hogy számos nyitott kérdés maradt, négy tény biztosan levonható. Egyrészt tisztán látszik, hogy a kelet-németek a békepárti és migrációt korlátozni kívánó álláspontot támogatják nagyon nagy mértékben. Másrészt az AfD, annak ellenére, hogy nagy valószínűséggel egyik tartományban sem fog kormányra kerülni, meghatározó politikai erővé nőtte ki magát, és – bár foggal-körömmel küzdöttek ellene – a demokratikus diskurzus részévé vált. Sőt, az AfD mindkét tartományban egy blokkoló kisebbséggé vált, így például nem fognak tudni tartományi alkotmánybírókat a párt jóváhagyása nélkül megválasztani, ami egyfajta patthelyzetet okozhat majd, ha a többi párt nem hajlandó az AfD-vel egyezkedni. Harmadrészt az eredmények fényében biztossá vált, hogy a CDU, amennyiben nem fog együttműködni az AfD-vel, márpedig nem fog, akkor nem tudja megkerülni a BSW-t. Mindez azonban számos politikai és hatalomtechnikai kérdést felvet –
Friedrich Merz, a CDU elnöke ugyanis júniusban még kizárta a BSW-vel való kooperációt, de tartományi szinten nyitva hagyta ennek a lehetőségét, a döntést helyi pártszervezetekre bízva.
Mindazonáltal ez a kompromisszum sokba kerülhet a kereszténydemokratáknak. Nem csak hitelességüket veszíthetik el, ha egy gazdaságpolitikában erősen baloldali párttal állnak össze, hanem az ukrajnai háborúval kapcsolatos politikájuk felülbírálására is rákényszerülhetnek. Sahra Wagenknecht ugyanis egyrészt maga szeretné vezetni az esetleges koalíciós tárgyalásokat a tartományokban, másrészt szövetségi szintű politikai feltételeket szab egy tartományi kormányban való részvételhez, előzetesen kijelentve és a vasárnapi eredmények után ezen kijelentését megerősítve,
hogy a BSW csak akkor lép koalícióra bárkivel, ha a partnerek szövetségi szinten a diplomácia és béke mellett, valamint az Ukrajnának történő fegyverszállítások és a Németországban történő amerikai rakéták telepítése ellen foglalnak állást.
Ez, a szövetségi szinten a német kormányt ebben a kérdéskörben maga előtt hajtó CDU számára egy 180 fokos fordulatot jelentene, azonban Michael Kretschmer sikere és a koalíció kötések végett a CDU-nak valamelyest újra kell majd értékelnie Ukrajna-politikáját. Negyedrészt az eredmények tekintetében biztos, hogy nagyon nehéz és hosszadalmas koalíció alkotási folyamatok lesznek: Szászországban a CDU nagy valószínűséggel egy BSW-vel és SPD-vel való együttműködésre fogja rászánni magát (az AfD-vel közösen egy kényelmes kétharmados többséggel rendelkezhetne), míg Türingia kvázi kormányozhatatlanná vált, és a CDU a második helyről fog feltehetően egy kisebbségi hárompárti koalíciót kovácsolni a BSW-vel és az SPD-vel az AfD ellenében, amelynek a Die Linke lesz a külső támogatója – úgy, mint ezelőtt a kereszténydemokraták támogatták a Die Linke kisebbségi kormányát 2020 óta. Ha azonban valóban sikerül mindkét tartományban egy CDU-BSW-SPD együttműködést létrehozni, Friedrich Merz CDU-elnök igen jó kártyákkal indul a kereszténydemokraták kancellárjelöltségi csatájába.
Mindezek mellett felmerül azonban az a kérdés is, hogy
ki fognak-e tartani a most óriási pofont kapott és a közös munkát már részben feladó szövetségi kormánykoalíció pártjai a ciklus végéig,
vagy esetleg belátják, hogy elvesztették az emberek bizalmát és levonják a megfelelő konzekvenciát, hagyva győzni a szuverén akaratát. Az eddig tapasztaltak alapján inkább az előbbi fog történni. Mindazonáltal ez a két választás vártnál jobban is felkavarta a német belpolitikát a 2025 őszi Bundestag választások előtt, amit ezek után óriási izgalommal várhatunk.