Az európai légitársaságok védelmében: a válság tanulságai

2021. június 02. 14:37

Ha a légiközlekedési ágazat minden uniós tagállam számára stratégiai fontosságú, akkor nagyobb teret kell hagyni az államoknak a gazdaságba történő beavatkozásra.

2021. június 02. 14:37
Pedro Nuno Santos

„A koronavírus okozta gazdasági válság komoly hatással volt a légiközlekedési szektorra. Tavaly az ágazat gazdasági aktivitása több mint 50 százalékos esést mutatott, a vállalatok több hónapon át földre voltak kényszerítve.

Szerencsére az EU és a tagállamok kormányai gyors és összehangolt választ adtak, egy ideiglenes állami támogatási keretrendszert hoztak létre. Pár hónap leforgása alatt a tagállamok több pénzügyi és gazdasági intézkedéscsomagot is kidolgoztak, hogy megsegítsék a légiközlekedési ágazatot. 

Azonban számos ország uniós versenyjogi akadályokkal találta szemben magát, mely megnehezítette a légitársaságoknak nyújtott támogatások kifizetését. 

(…)

Úgy gondolom, hogy több tanulságot is le lehet vonni az esetből. 

Az egyik, hogy azt a rugalmas problémamegoldást, melyet az ágazat megsegítésére alkalmaztunk, a versenypolitika és az állami támogatások szabályozásának újragondolására kell felhasználni.

Ha a légiközlekedési ágazat minden tagállam számára stratégiai fontossággal bír, akkor nagyobb teret kell hagyni az államoknak a gazdaságba történő beavatkozásra. Mindezt úgy, hogy az állami közbeavatkozás továbbra se veszélyeztesse az ágazat európai gazdaságban játszott központi szerepét.   

A másik tanulság az, hogy amikor politikai erőfeszítéseink nagy része az uniós tagok fegyelmezésére és a belső piac működésének fenntartására összpontosul, az európai légitársaságokat hátrányos helyzetbe kényszerítjük, ezzel pedig versenyhátrányba kerülnek. 

A légiközlekedés egy globális piac –  és az állami támogatásban részesülő európai légitársaságok közül sokan versenyeznek más, európai útvonalakat is kiszolgáló külföldi vállalatokkal –, de tény, hogy az Európán kívüli államok a saját légitársaságaikat támogató monetáris és költségvetési politikát alkalmaznak, ez pedig azt jelenti, hogy a belső versenyre vonatkozó szabályaink visszavetik az európai légitársaságok versenyképességét a világában, és növelik a nem európai vállalatok uniós piaci részesedését. 

A repülési ágazat stratégiai fontosságú az európai gazdaságok számára. Jól fizetett munkahelyeket teremt, erősíti a gazdasági kapcsolatokat és elősegíti a kultúrák közötti párbeszédet. Légitársaságaink garantálják a tagállamok közötti kapcsolatot, valamint több millió munkavállaló és turista mobilitását.

(…)

Az európai integráció kezdeti szakaszában az európai belső piac – illetve a versenyjogi szabályok – megalkotása fontos célkitűzés volt, ma azonban az európai gazdaság globális versenyképességének megvédése a cél. Ehhez olyan versenyjogi és állami támogatási szabályokra van szükség, melyek nem akadályozzák az európai vállalatok növekedését és ellenálló képességét.”

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2021. augusztus 04. 20:01
"Ha a légiközlekedési ágazat minden uniós tagállam számára stratégiai fontosságú," De nem az. Nem kellene, hogy az legyen. 600 km-ig versenyképes az autó a repülőgéppel. Ha nem lenne annyira lekorlátozva a sebesség, akkor még többig is az lenne. A vonat szintén. A vonatok 450-500 km/h-val is közlekedhetnének, az már a repülőgépek sebességének a fele vagy több. Újra lehetne indítani az Orient Expresszt az eredeti útvonalon Párizsból Isztambulba, mert újra versenyképes lenne. Tehát felesleges lenne a légi közlekedést erőltetni az EU-n belül.
Akitlosz
2021. augusztus 04. 20:01
Még a London - Berlin - Varsó - Minszk - Moszkva - Irkutszk - Nome - Fairbanks - Winnipeg - New York autópálya megépítése is sokkal jobb ötlet. Szárazon, gyorsan kontinenseken át, felszállás nélkül. :-) 20 760 kilométer autópályán gyorsan megvan, főleg, Németországon át.
Akitlosz
2021. augusztus 04. 20:01
2 percenként repkedtek a gépek Budapest felett. 1 irányba.
Kiscsillag
2021. július 07. 09:29
A repteret gyurcsány adta el bagóért azoknak akik hatszoros áron passzolták tovább. Gyurcsány biztos meggazdagodott. Magyarország vesztett.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!