Végre egy brüsszeli döntés, mely egy irányba mutat a magyar nemzeti érdekkel
A román-magyar gazdasági együttműködés egy újabb lendületet kap.
Ha a légiközlekedési ágazat minden uniós tagállam számára stratégiai fontosságú, akkor nagyobb teret kell hagyni az államoknak a gazdaságba történő beavatkozásra.
„A koronavírus okozta gazdasági válság komoly hatással volt a légiközlekedési szektorra. Tavaly az ágazat gazdasági aktivitása több mint 50 százalékos esést mutatott, a vállalatok több hónapon át földre voltak kényszerítve.
Szerencsére az EU és a tagállamok kormányai gyors és összehangolt választ adtak, egy ideiglenes állami támogatási keretrendszert hoztak létre. Pár hónap leforgása alatt a tagállamok több pénzügyi és gazdasági intézkedéscsomagot is kidolgoztak, hogy megsegítsék a légiközlekedési ágazatot.
Azonban számos ország uniós versenyjogi akadályokkal találta szemben magát, mely megnehezítette a légitársaságoknak nyújtott támogatások kifizetését.
(…)
Úgy gondolom, hogy több tanulságot is le lehet vonni az esetből.
Az egyik, hogy azt a rugalmas problémamegoldást, melyet az ágazat megsegítésére alkalmaztunk, a versenypolitika és az állami támogatások szabályozásának újragondolására kell felhasználni.
Ha a légiközlekedési ágazat minden tagállam számára stratégiai fontossággal bír, akkor nagyobb teret kell hagyni az államoknak a gazdaságba történő beavatkozásra. Mindezt úgy, hogy az állami közbeavatkozás továbbra se veszélyeztesse az ágazat európai gazdaságban játszott központi szerepét.
A másik tanulság az, hogy amikor politikai erőfeszítéseink nagy része az uniós tagok fegyelmezésére és a belső piac működésének fenntartására összpontosul, az európai légitársaságokat hátrányos helyzetbe kényszerítjük, ezzel pedig versenyhátrányba kerülnek.
A légiközlekedés egy globális piac – és az állami támogatásban részesülő európai légitársaságok közül sokan versenyeznek más, európai útvonalakat is kiszolgáló külföldi vállalatokkal –, de tény, hogy az Európán kívüli államok a saját légitársaságaikat támogató monetáris és költségvetési politikát alkalmaznak, ez pedig azt jelenti, hogy a belső versenyre vonatkozó szabályaink visszavetik az európai légitársaságok versenyképességét a világában, és növelik a nem európai vállalatok uniós piaci részesedését.
A repülési ágazat stratégiai fontosságú az európai gazdaságok számára. Jól fizetett munkahelyeket teremt, erősíti a gazdasági kapcsolatokat és elősegíti a kultúrák közötti párbeszédet. Légitársaságaink garantálják a tagállamok közötti kapcsolatot, valamint több millió munkavállaló és turista mobilitását.
(…)
Az európai integráció kezdeti szakaszában az európai belső piac – illetve a versenyjogi szabályok – megalkotása fontos célkitűzés volt, ma azonban az európai gazdaság globális versenyképességének megvédése a cél. Ehhez olyan versenyjogi és állami támogatási szabályokra van szükség, melyek nem akadályozzák az európai vállalatok növekedését és ellenálló képességét.”